۰ نفر

رشد بازار گردشگری تبریز

۲۱ فروردین ۱۴۰۰، ۷:۵۱
کد خبر: 519162
رشد بازار گردشگری تبریز

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: به‌رغم شیوع کرونا، تمایل به سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری در استان ۲۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ احمد حمزه‌زاده گفت: سال گذشته ۱۰۰ مورد موافقت اصولی در بخش‌های هتل‌سازی، مجموعه‌های مختلف، بوم‌گردی و واحدهای پذیرایی در استان صادر شده است درحالی‌که این تعداد در سال ۱۳۹۸، ۷۵ مورد بود. وی افزود: ۹۲ طرح در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌شرقی به ارزش ۱۰هزار میلیارد تومان فعال است و استان در این زمینه جزو سه استان برتر کشور در حوزه سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های گردشگری است.

حمزه‌زاده یادآور شد: سال گذشته در حوزه مرمت آثار تاریخی ۱۵۰ کارگاه فعال مرمت دولتی و بیش از این تعداد توسط بخش‌خصوصی داشتیم که به‌صورت طرح‌های مشارکتی اجرا کردیم که به لحاظ کمیت و کیفیت جزو استان‌های برتر هستیم و در بخش طرح‌های مرمتی با ۵۵ مورد رتبه اول کشوری را کسب کردیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی گفت: در حوزه صنایع‌دستی، دو شهر اسکو در چاپ باتیک و اهر در بافت ورنی به‌عنوان شهرهای ملی در این حوزه‌ها ثبت ملی شدند و ۱۰ مورد مجوز مجموعه‌داری و موزه خصوصی در تبریز صادر شد که تعداد این نوع مجموعه‌ها و موزه‌ها را به ۱۵ مورد افزایش داد.

حمزه‌زاده افزود: متوسط بازدیدها و مسافرت‌های نوروزی در استان تنها ۱۵درصد قبل از شرایط کرونایی بوده است و متوسط اشغال مراکز اقامتی نیز در این ایام ۳۰ تا ۴۰درصد ظرفیت بوده است.

وی گفت: بالاترین میزان بازدید از موزه آذربایجان تبریز بوده که روزانه بیش از ۴۰۰ نفر ثبت شده این درحالی است که در سال‌های گذشته این تعداد ۴ هزار نفر در روز بوده است.

وی افزود: کلیسای سنت استپانوس و موزه قاجار نیز در رتبه‌های دوم و سوم تعداد بازدیدکنندگان نوروزی قرار داشتند.

حمزه‌زاده گفت: در ایام تعطیلات نوروزی ۶ واحد اقامتی و پذیرایی در آذربایجان‌شرقی به علت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی پلمب شد. مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی افزود: برخلاف سال‌های گذشته تمام مدارس و واحدهای اقامتی دولتی ممنوعیت پذیرش داشتند و اسکانی در این مکان‌ها نداشتیم. حمزه‌زاده اظهار کرد: موزه‌های آذربایجان‌شرقی نیز با رعایت پروتکل‌هایی که ابلاغ شد پذیرای گردشگران نوروزی بودند اگرچه امسال بیشتر بازدیدکنندگان استانی بودند.

حمزه‌زاده با اشاره به دستورالعمل‌های ابلاغی در بازدید از موزه‌ها گفت: برای بازدید از موزه‌ها ظرفیت مشخص شده بود و در فضاهای روباز در هر سانس ۱۰۰ و در فضای بسته تا ۵۰ نفر نسبت به مساحت از موزه‌ها بازدید می‌کردند.

وی یادآور شد: امسال بلیت‌فروشی الکترونیکی شد و تا سقف تعیین شده بلیت‌فروشی انجام گرفت. ضدعفونی کردن اماکن نیز به دقت انجام شد. البته خود مسافران هم همراهی لازم را داشتند و پروتکل‌ها را هم رعایت کردند.

وی با اشاره به اینکه ۱۳ خانه موزه در تبریز برای بازدید گردشگران نوروزی آماده شده بود، گفت: بازدید از موزه‌های آذربایجان‌شرقی ۱۵درصد دوران قبل از کرونا است، اما به هر حال مجموع مسافران ورودی به استان به‌صورت رسمی اعلام می‌شود.

حمزه‌زاده همچنین با اشاره به رعایت دستورالعمل‌های ویژه هتل‌ها و مراکز اقامتی، اظهار کرد: اتاق‌های مسافران پس از آماده‌سازی و ضدعفونی پلمب می‌شد و در واقع خود مسافران پلمب اتاق را باز کرده و اقامت خود را آغاز می‌کردند.

آذربایجان‌شرقی با داشتن یک‌هزار و ۸۵۵ اثر ثبت شده ملی اعم از منقول و غیرمنقول، طبیعی و معنوی جزو پنج استان اول ایران در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری به شمار می‌رود.