۰ نفر

براساس آمار مرکز مدیریت راه‌های کشور بررسی شد؛

آخرین وضعیت سفرهای نوروزی

۲ فروردین ۱۴۰۰، ۱۵:۳۳
کد خبر: 515275
آخرین وضعیت سفرهای نوروزی

در روزهای گذشته براساس آخرین اطلاعات و آمار رسمی منتشر شده بیش از ۴۷ درصد سفرهای نوروزی مردم نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته افزایش یافته است که در این میان بیشترین خروجی خودروها از استان‌های تهران و البرز بوده و استان‌های شمالی نیز بیشترین انباشت خودروهای غیربومی را تجربه کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، براساس سامانه‌های حمل و نقل هوشمند مرکز مدیریت راه‌های کشور از بیستم اسفندماه سال گذشته تا دیروز اول فروردین‌ سال جاری به طور متوسط روزانه یک میلیون و ۷۳۰ هزار و ۲۲۹ وسیله نقلیه از محورهای مواصلاتی بین استانی تردد کردند که این آمار در مقایسه با مدت مشابه نوروز سال گذشته ۴۷ درصد افزایش یافته اما نسبت به همین بازه زمانی در نوروز سال ۱۳۹۸ معادل ۱۴ درصد کاهش را تجربه کرده است.

طی یک هفته گذشته تردد وسایل نقلیه مختلف در محورهای بین استانی روند افزایشی داشته و از یک میلیون و ۸۶۱ هزار وسیله نقلیه در ۲۵ اسفندماه به دو میلیون و ۴۶ هزار وسیله نقلیه در ۲۸ اسفندماه رسید اما در روزهای گذشته این آمار روند کاهشی پیدا کرد؛ به طوری که تردد بین استانی در روز ۲۹ اسفندماه سال گذشته با هفت درصد کاهش نسبت به روز قبل از به یک میلیون و ۸۹۲ هزار وسیله نقلیه رسید و این کاهش در ۳۰ اسفندماه نیز تکرار شد و با افت ۲۹ درصدی نسبت به ۲۹ اسفندماه یک میلیون و ۳۴۴ هزار وسیله نقلیه شد.

البته تردد بین استانی در اولین روز از سال جدید افزایش ۱۱ درصدی نسبت به آخرین روز از سال ۱۳۹۹ تجربه کرد، چراکه یک میلیون و ۴۹۱ هزار و ۴۱۳ وسیله نقلیه مختلف در محورهای مواصلاتی بین استانی در این روز تردد کردند.

براساس آمارهای ثبت شده از تردد وسایل نقلیه مختلف از ۲۰ اسفندماه سال گذشته تا دیروز (اول فروردین‌ماه امسال) استان‌های مازندران با بیش از یک میلیون و ۳۴۲ هزار و ۸۳۳ وسیله نقلیه و استان گیلان با ۹۷۷ هزار و ۱۷۱ وسیله نقلیه بیشترین تغییرات را نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته تجربه کردند که به ترتیب ۱۰۳ درصد و ۱۴۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد. پس از آن اردبیل، گلستان، زنجان و کهگیلویه و بویراحمد در رتبه‌های بعدی بیشترین درصد تغییر مجموع ورود و خروج وسایل نقلیه مختلف قرار می‌گیرند.

همچنین آزادراه کرج - قزوین (گلشهر)، آزادراه تهران – کرج (کیلومتر ۲۵)، آزادراه کرج - تهران (پل کلاک)، آزادراه قزوین - کرج (ترمینال کلانتری) و آزادراه ساوه – تهران (عوارضی تهران) محورهای مواصلاتی کشور با بیشترین تردد در روز نخست سال جاری بودند که تقریبا این محورها در هفته گذشته نیز چنین وضعیتی را تجربه کرده‌اند.