۰ نفر

وزیر میراث فرهنگی تشریح کرد؛

سهم بخش‌های آسیب دیده گردشگری از بودجه۱۴۰۰

۴ بهمن ۱۳۹۹، ۱۴:۵۹
کد خبر: 500190
سهم بخش‌های آسیب دیده گردشگری از بودجه۱۴۰۰

مونسان گفت: در بودجه سال آینده، ردیف بودجه‌ای به مبلغ هفت هزار میلیارد تومان برای بخش‌های آسیب دیده از کرونا در بخش گردشگری در نظر گرفته شده که امیدواریم به تصویب مجلس شورای اسلامی هم برسد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، "علی اصغر مونسان" روز شنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد افزود: دولت در شدیدترین شرایط فشار اقتصادی و تحریم‌ها، حمایت خوبی از همه بخش های گردشگری داشت. 

وی اظهار داشت: امیداریم با آمدن واکسن کرونا، در سال آینده شاهد فعالیت مجدد حوزه گردشگری و رونق کسب و کار در این بخش باشیم. 

مونسان ادامه داد: کرونا به همه بخش های کشور اعم از اقتصادی و اجتماعی آسیب وارد کرد که حوزه گردشگری در صدر آنها قرار دارد. 

وی اضافه کرد: اما با تلاش همه  فعالان عرصه گردشگری و این وزارتخانه، فعالیت ها در این حوزه  پیگیری و روند طرح های گردشگری متوقف نشد ضمن آنکه با اقبال سرمایه گذاران این حوزه، اقدامات به صورت امیدوارانه در حال انجام است. 

مونسان گفت: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با محدویت اعمال شده در حوزه گردشگری چون جلوگیری از ورود گردشگران خارجی و رعایت پروتکل های بهداشتی در اماکن گردشگری، نهایت همکاری را با وزارت بهداشت در راستای مهار ویروس کرونا انجام داد. 

وی افزود: همچنین در مرحله ای هم که وزارت بهداشت با  کمبود اماکن برای طی کردن دوره نقاهت بیماران کرونایی روبرو شد مدیران  هتل ها به صورت داوطلبانه در این امر اعلام آمادگی کردند و فضاهای خود را در اختیار این وزارتخانه قرار دادند که این اقدام قابل تقدیر است. 

مونسان بر توجه ویژه به بخش صنایع دستی تاکید کرد و گفت: از آنجا که این بخش  اقشار ضعیف را در بر  می‌گیرد و بخش زیادی از زنان سرپرست خانوار از این حوزه کسب درآمد می کنند حائز اهمیت است.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاطرنشان کرد: بخشی از فروش صنایع دستی به رونق گردشگری و حضور گردشگران خارجی بر میگردد  که امیدواریم با مهار ویروس کرونا و تمهیدات اندیشیده شده شاهد رونق حوزه گردشگری در کشور باشیم.

وی اضافه کرد: گردشگری  یک زنجیره بزرگ را شامل می شود زیرا همه صنوف از این بخش ارتزاق می کنند و اکنون با اتفاقاتی که افتاده  نه تنها حوزه گردشگری بلکه همه صنوف، کسب و کار خود  از دست دادند.

وی تصریح کرد : بسیاری از هتل های کشور خالی از گردشگر و زائر است و بسیاری از مغازه‌ها  بخاطر نداشتن درآمد تعطیل شدند.

افتتاح طرح های گردشگردی ،نشست با تشکل های گردشگردی استان و سفر به شهرستان‌های اردکان و مهریز از جمله برنامه های مونسان در سفر ۲ روزه به یزد است.

استان یزد ۲ هزار و ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی و یکهزار و ۷۲۰ اثر ثبت ملی دارد.

شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی ارزشمندی است.

یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه‌ها، شیرینی، شهر قنات، قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می‌شود.

استان یزد یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۸۷ درصد در ۲۱ شهر و بقیه در روستاها و آبادی ها زندگی می کنند.