۰ نفر

معاون توسعه مدیریت منابع سازمان حج و زیارت:

تصمیم عربستان، تاثیری در پرداخت غرامت قربانیان حادثه مسجدالحرام ندارد

۲۲ آذر ۱۳۹۹، ۲۰:۱۹
کد خبر: 489301
تصمیم عربستان، تاثیری در پرداخت غرامت قربانیان حادثه مسجدالحرام ندارد

معاون توسعه مدیریت منابع سازمان حج و زیارت گفت: ‌در پی اعلام عربستان مبنی بر تبرئه شرکت پیمانکار صاحب جرثقیل‌های سقوط کرده در مسجدالحرام سازمان حج و زیارت اعلام می‌دارد که این تصمیم هیچ تاثیری در پرداخت غرامت به خانواده‌های معظم شهدا و جانبازان حادثه ندارد.

به گزارش اقتصادآنلاین ، محمد آزاد روز شنبه با اعلام این مطلب افزود: ‌در پی اعلام رسمی دولت عربستان مبنی بر تبرئه شرکت پیمانکار صاحب جرثقیل های سقوط کرده در مسجدالحرام در سال ۱۳۹۴ که منجر به شهادت ۱۳ تن و مجروح شدن ۸ تن از هموطنان و تعدادی از زائران کشورهای دیگر گردید، سازمان حج و زیارت اعلام می‌دارد که این تصمیم هیچ تاثیری برای پرداخت غرامت به خانواده های معظم شهدا و جانبازان حادثه مذکور نخواهد داشت.

وی ادامه داد : در همین راستا به اطلاع می رساند سازمان حج و زیارت با همکاری وزارت امور خارجه و از طریق دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در تاریخ ۱۸ آذر ۹۸ موفق به دریافت چک‌های بانکی غرامت از طرف مقابل گردید ولی به دلیل قطع ارتباط بانکی و سیاسی با کشور عربستان سعودی و وجود تحریم‌های غیرقانونی علیه نظام بانکی کشور خانواده شهدا و جانبازان حادثه سقوط جرثقیل هنوز پس از گذشت یک سال از دریافت چک موفق به وصول وجوه مربوطه نگردیده اند.

آزاد گفت:‌ سازمان حج و زیارت با پیگیری از طریق وزارت امور خارجه و همکاری این عزیزان برای کمک به خانواده های معظم شهدا و جانبازان حادثه سقوط جرثقیل در حرم بیت الله الحرام از دو مسیر سفارت سوئیس به عنوان دفتر حافظ منافع عربستان و همچنین پیگیری از طریق دفاتر نمایندگی وزارت امور خارجه در کشورهای عربی که دارای تعاملات بانکی با عربستان می‌باشند این مهم را در دست پیگیری دارد و امیدواریم که با مساعی و پیگیری‌های وزارت امور خارجه سریعتر در این خصوص به نتیجه برسیم.

حادثه سقوط جرثقیل در مکه در جریان پروژه توسعه مسجدالحرام جمعه ۲۰ شهریور ۱۳۹۴ (۱۱ سپتامبر ۲۰۱۵) رخ داد که باعث مرگ ۱۰۷ نفر و جراحت ۲۳۸ نفر شد. مسئولان سعودی طوفان را عامل سقوط جرثقیل اعلام کردند. اغلب جان‌باختگان این حادثه از اتباع کشورهای هند، پاکستان، اندونزی و ایران بودند.