۰ نفر

ایاصوفیه به صرف واکسن

۲۰ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۵۹
کد خبر: 488781
ایاصوفیه به صرف واکسن

یک تور تفریحی لوکس که قرار است بین گشت‌وگذار شهری و خرید از بازارچه‌های پرزرق‌وبرق استانبول و بازدید مسجد ایاصوفیه و کاخ توپکاپی، واکسن کرونا هم به مشتری‌هایش بزند! سفری پنج‌روزه به کشور همسایه به تاریخ دی 99 یعنی چند روز دیگر و البته با هزینه 12 میلیون تومان به بالا .

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم، این‌همه اطلاعات آگهی پررنگ و لعابی است که از دو روز پیش در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود. یک آگهی عجیب که‌موجی از واکنش‌ها را به دنبال داشته، چه در همان دنیای مجازی و چه در دنیای واقعی. این آگهی واقعی باشد یا نه، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی کشور به جام‌جم هشدار می‌دهد نشانه‌های فرصت‌طلبی و سوءاستفاده در تبلیغ این تور دیده می‌شود و قطعا با آن برخورد خواهد شد.

 ماهیگیری از آب گل‌آلود

در این روزگار کرونایی و اعلام آمار مرگ‌ومیرهای ناشی از ابتلا به این ویروس، عجیب نیست که عده‌ای هم آن‌طرف ماجرا بایستند و به کرونا به چشم یک فرصت نگاه کنند؛ که قلاب بیندازند در آب گل‌آلود کرونا و از آن ماهی بگیرند، آن‌هم ماهی‌های درشت و چشمگیر؛ فرصت‌طلب‌هایی که خبرهای کرونایی را مثل خیلی‌های دیگر دنبال می‌کنند، اما بین اخبار به دنبال نفع شخصی هستند. آنها هم درست مثل ما و شما، خبر خرید 50 میلیون دوز واکسن چینی کرونا توسط ترکیه را حتما شنیده‌اند، خبر خرید یک‌میلیون دوز واکسن از فایزر را هم، حتی این زمزمه‌ها را هم شنیده‌اند که ترکیه بین کشورهای منطقه بالاترین خرید واکسن را داشته، اما آنها به این خبرها یک‌جور دیگر نگاه کرده‌اند. حدس زدند ازاینجا به بعد ماجرا اصلا کار سختی نیست، لابد نشسته‌اند دورهم و ماحصل فکرشان این شده که «تزریق واکسن کرونا» را دستاویزی برای تحریک آن دسته از هموطنانی قرار بدهند که در هیاهوی اخبار ضدونقیض رسیدن یا نرسیدن واکسن به ایران یا نگران سلامت‌شان هستند یا اصلا دلشان لک‌زده برای یک سفر خارجی و دل‌شان می‌خواهد با یک تیر دو نشان بزنند. ماجرا هرچه باشد، حرمت‌ا... رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی کشور به ما می‌گوید این تبلیغ چه‌کار یک آژانس مسافرتی بوده باشد و چه یک واحد آژانس‌نما، سودجویی محض است.

 آژانس متخلف شناسایی شد

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی کشور در توضیح بیشتر می‌گوید: از وقتی که خبر تور کرونا در فضای مجازی منتشر شد، من پیگیری‌های زیادی انجام دادم و به سرنخ هایی هم رسیدم و فکر می‌کنم که آژانس متخلف را پیدا کرده‌ام. البته مسؤول آژانس می‌گوید که از آگهی آنها سوءاستفاده شده و ماجرا این‌طور که بزرگنمایی شده نبوده، اما آن‌طور که از شواهد پیداست، این ماجرا از همان آژانس نشأت گرفته است.

رفیعی در ادامه از معرفی این آژانس متخلف به نهادهای حراستی و امنیتی خبر می‌دهد و تاکید می‌کند که اساس این آگهی برپایه کلاشی و کلاهبرداری گذاشته شده و هموطنان ما نباید فریب این تبلیغات را بخورند.

او ادامه می‌دهد: اولا اصلا تزریق واکسن حتی در همان کشور ترکیه هم شروع نشده، دوما که اگر هم شروع بشود، بنا برگفته وزیر بهداشت ترکیه برخی شهروندان این کشور در اولویت دریافت واکسن هستند، مثل کادر درمانی یا افراد بالای 60 سال و افرادی که بیماری‌های خاص و زمینه‌ای دارند. حالا این وسط چطور یک آژانس ایرانی می‌تواند بیاید و وعده بدهد که به مسافران تورش در ترکیه واکسن تزریق خواهد شد؟‌!

البته شاید هم واکسن تزریق کنند اما چه واکسنی؟ حتی در صحت این‌که این واکسن، واکسن کووید- 19 باشد هم شک و شبهه وجود دارد.

 لطمه‌ای بزرگ به صنعتی راکد

میزان تقاضا در بازار سفر و تور به‌ویژه با هواپیما به پایین‌ترین حد خود رسیده است؛ این حقیقت این روزهای صنعت گردشگری است؛ وضعیتی که تا به حال سابقه نداشته و هم قیمت‌ها را بالا برده و هم آمار سفرها را پایین آورده؛ حالا آن‌طور که رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی می‌گوید، این آگهی لطمه‌ای بزرگ به فعالیت آژانس‌های خدمات مسافرتی هوایی زده است؛ آن‌هم در این شرایط که 10 ماه از رکود کامل این صنعت در کشورمان می‌گذرد.

رفیعی می‌گوید: با شیوع کرونا آسیب‌های زیادی به صنعت گردشگری وارد شد که ما هم از آن بی‌بهره نبودیم. آسیب کرونا برای ما در دو بخش بود؛ یک بخش آسیب مادی بود که واقعا کار و کاسبی دفاتر ما کساد شد و از بین رفت. در این چند ماه، قریب 70 درصد دفاتر ما بسته شدند و 30 درصد دفاتری هم که باز هستند، عملا 10 درصد فعالیت سابق خودشان را دارند انجام می‌دهند و این واقعا آمار نگران‌کننده‌ای در حرفه ماست.

او به یک آسیب دیگر هم اشاره می‌کند؛ آسیب از دست رفتن سرمایه‌های انسانی و می‌گوید: ما نیروهای متخصص زیادی داشتیم که سال‌ها در این صنعت فعالیت کرده و تجربه کسب کرده بودند. همه اینها در این چند ماه بیکار شدند و به مشاغل دیگر روی آوردند. فقدان این سرمایه‌های انسانی برای بسیاری از آژانس‌ها جبران‌ناپذیر است.

 از بلک فرایدی تا واکسن کرونا

شماره تلفن‌های این آگهی جنجالی مشخص نیست و نمی‌توانیم اطلاعات زیادی از نحوه برگزاری آن و به‌خصوص نحوه تزریق واکسن به دست بیاوریم. تلاش‌مان در پیدا کردن آژانس‌های مسافرتی مشابه هم به نتیجه نمی‌رسد. مدیر هیچ آژانسی اضافه کردن آپشن تزریق واکسن کرونا را به پکیج پیشنهادیش برای سفر به ترکیه گردن نمی‌گیرد.

مدیر یکی از آژانس‌های مطرح تهران که همین الان هم تور استانبول را در برنامه‌هایش دارد به ما می گوید چنین امکانی برای آژانس ها وجود ندارد که روی تزریق واکسن و بحث سلامت مانور بدهند.

او تاکید می کند پکیج آژانس‌های مسافرتی برای سفرهای خارجی مشخص و دارای چارچوب است و نمی‌توان از آن تخطی کرد.

حرف‌های او را مدیر یکی از آژانس‌های فعال در یکی از استان‌های شمال غربی کشورمان هم تایید می‌کند. او هم می‌گوید این آگهی‌ها چیزی جز کلاهبرداری نیست و هیچ ضمانتی برای تزریق واکسن آن هم واکسن واقعی کرونا وجود ندارد، چراکه این قضیه اصلا در حیطه فعالیت آنها نیست.

او در ادامه به پکیج سفرهای سال نوی میلادی در فهرست تورهای آژانس‌اش به کشور ترکیه اشاره می‌کند و می‌گوید: ما تا همین چند وقت پیش روی بلک‌فرایدی و تخفیف‌های قابل توجه فروشگاه‌ها مانور می‌دادیم، اما بحث تزریق واکسن از آن موضوع‌هایی است که در صحت و سقم آن، اما و اگر زیاد است و مردم خودشان باید عاقل باشند و فریب نخورند.

 واکسیناسیون فقط برای شهروندان ترک

همین یک هفته پیش بود که فخرالدین کوجا، وزیر بهداشت ترکیه طی اظهاراتی در جمع خبرنگاران در مجلس این کشور اعلام کرد: طبق برنامه‌ریزی هیأت علمی بررسی واکسیناسیون گسترده علیه ویروس کرونا در ترکیه در دوره اولیه پس از 11دسامبر با تزریق آن به کادر درمانی آغاز خواهد شد.

کوجا در ادامه گفت اگر همه چیز طبق روال عادی پیش برود، واکسن بومی ما نیز در ماه آوریل وارد فاز3 خواهد شد و واکسیناسیون گسترده آن را نیز آغاز خواهیم کرد. او البته تاکید کرد ترکیه خواهان واکسن ایمن و موثر برای شهروندانش است. این همان نکته‌ای است که می‌تواند ما را به سرنخ های کلاهبرداری در این آگهی برساند، تاکید وزیر بهداشت ترکیه بر اختصاص واکسن برای شهروندانش است.

 مردم دنبال تبلیغات کذب نباشند

موضوعی که مورد توجه دکتر مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستادملی کرونا هم قرار می‌گیرد.

دکتر مردانی به ما می‌گوید: این موضوع بستگی مستقیم به قوانین و دستورالعمل‌های وزارت بهداشت هر کشور دارد و یک آگهی نمی‌تواند ملاک انجام چنین عملی باشد.  مردانی می‌گوید: ما باید اول دستورالعمل‌های کشور مقصد را بررسی کنیم و ببینیم آیا تزریق واکسن در این کشور رایگان است؟ اگر رایگان است آیا برای خارجی‌ها و افرادی که شهروند این کشورها نیستند هم امکان‌پذیر است؟

او در پایان توصیه می‌کند مردم دنبال تبلیغات کذب اینچنینی نروند و کمی حوصله داشته باشند، چراکه به‌زودی در کشور ما هم برنامه واکسیناسیون، با اولویت‌بندی گروه‌های پرخطر با واکسن وارداتی و سپس عموم مردم با واکسن ایرانی انجام خواهد شد.