۰ نفر

مبتلایانی که برایشان بلیت سفر صادر می‌شود؛

جدال جدید گردشگر و آژانس

۱۹ آذر ۱۳۹۹، ۸:۲۴
کد خبر: 488377
جدال جدید گردشگر و آژانس

یکی از مشکلاتی که با شیوع ویروس کرونا در کشور با آن مواجه شده‌ایم چالش‌هایی است که گردشگران درخصوص بلیت سفرهای هوایی داشته‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛  زیرا با وجود کنسل شدن سفر به علت شیوع ویروس کووید-۱۹ اغلب توریست‌ها برای بازپس گرفتن وجه پرداختی خود بابت آن با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم کردند. درحال‌حاضر که سفر با شرایط خاص صورت می‌گیرد افرادی که مبتلا به کووید-۱۹ هستند مجاز به سفر نخواهند بود.

سلامت گردشگرانی که در شرایط فعلی قصد سفر دارند دقیقا قبل از سوار شدن به وسایل حمل‌ونقل عمومی همچون هواپیما، قطار و اتوبوس مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر توریست مبتلا باشد اجازه سفر به او داده نخواهد شد. در همین راستا حرمت‌الله رفیعی رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران بر این روند نقد داشته و عنوان کرد: باید سامانه جامعی وجود داشته باشد تا آژانس‌های مسافرتی زمانی که قصد دارند برای مسافری بلیت صادر کنند به این سامانه‌ متصل شوند و پس از اطمینان از سلامت گردشگرانی که قصد سفر دارند برای آنها بلیت صادر کنند. اما متاسفانه در شرایط فعلی به علت اینکه تا چند لحظه قبل از ورود به هواپیما افراد مبتلا شناسایی می‌شوند بلیت آنها کاملا سوخت شده و امکان واگذاری و فروش آن به مسافر دیگری وجود ندارد. بنابراین ضرر و زیان مالی مربوط به آن را مسافر پرداخت می‌کند. در واقع افراد مبتلا به ویروس کرونا که موفق به سفر نشده‌اند و بلیت خریداری کرده‌اند هزینه پرداختی آنها برای بلیت پس از کسر بخشی از وجه به گردشگر داده می‌شود. در این میان، چالش تازه‌ای بین آژانس‌ها و گردشگران برای انجام فرآیند بازگرداندن هزینه سفر به‌وجود می‌‌آید. رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران درخصوص مصوباتی که ستاد ملی مبارزه با کروناصادر می‌کند گفت: مصوباتی که از سوی این ستاد صادر می‌شود بعضا پختگی لازم را ندارد. به‌طور مثال یک صندلی خالی در میان دو مسافری که در هواپیما هستند تاثیری در جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا ندارد یک صندلی تنها می‌تواند حدود نیم متر فاصله بین دو مسافر کنار هم ایجاد کند. بنابراین اگر فردی مبتلا باشد به راحتی می‌تواند سایر مسافران را نیز مبتلا کند.  رفیعی تاکید کرد: بهترین روش برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در میان گردشگران دسترسی داشتن دفاتر خدمات مسافرتی و سامانه‌های فروش آنلاین بلیت هواپیما به بانک اطلاعات و اسامی مبتلایان کرونا است. به همین دلیل برای مبتلایان کرونایی که قصد سفر دارند بلیت صادر می‌شود اما چند لحظه قبل از پرواز ایرلاین به آنها اجازه سفر نمی‌دهد. علاوه بر آن هنوز همه ایرلاین‌ها نیز به لینک و بانک اطلاعات بیماران کرونایی وزارت بهداشت دسترسی ندارند. رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران فرآیند کنونی برای صدور بلیت داخلی را نادرست دانست و گفت: زمانی که برای فردی بلیت صادر می‌شود در واقع آن مسافر حق استفاده از آن بلیت را دارد. در واقع باید شرایطی را فراهم کرد تا در آن فرد مبتلا به کرونا از همان ابتدا امکان خرید بلیت را نداشته باشد نه اینکه پس از خرید بلیت و رفتن به فرودگاه گردشگر به خانه بازگردانده شود. 

 با توجه به مشکلاتی که در گذشته(شیوع ویروس کرونا در ماه‌های بهمن و اسفند) برای مسافران درخصوص بلیت ایجاد شده بود بهترین کار این است که بانک اطلاعاتی که وزارت بهداشت در اختیار دارد و دائما به روز شده و تعداد مبتلایان به ویروس کووید-۱۹ را مشخص می‌کند را در اختیار شبکه حمل‌ونقل نیز قرار دهند. با این کار از تنش احتمالی بین آژانس‌های مسافرتی و توریست‌ها جلوگیری می‌شود. با راه‌اندازی چنین سامانه‌ای به محض اینکه مراکز بهداشتی تست مربوط به کرونا را انجام می‌دهند اطلاعات مبتلایان در اختیار انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران نیز قرار می‌گیرد تا آنها نیز آن را به تمام آژانس‌های فعال در استان‌های کشور ارسال کنند تا این آژانس‌ها از ارائه خدمات به این افراد خودداری کنند.