۰ نفر

حراج «اتاق» در هتل‌های بزرگ

۲۰ آبان ۱۳۹۹، ۶:۲۱
کد خبر: 480435
حراج «اتاق» در هتل‌های بزرگ

با توجه به ادامه‌دار بودن ویروس کرونا در جهان و موج ابتلا به آن در کشور طی ماه‌های اخیر، هتلداران در شهرهای توریستی و پرسفر برای جلوگیری از زیان بیشتر ناشی از رکود سفر شرایط و تخفیف‌های قابل توجهی را برای توریست‌ها در نظر گرفته‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ در واقع شیوع ویروس کرونا در جهان نه تنها سلامت افراد در جوامع مختلف را دستخوش چالش کرد بلکه به بخش‌های مختلف اقتصادی آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد کرد. ویروس کووید-۱۹ بیشترین آسیب اقتصادی را به بازار گردشگری وارد کرد از همین رو فعالان این بازار نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی آسیب‌های مالی بیشتری را تجربه کرده‌اند. هتل‌ها یکی از بخش‌های این بازار هستند که برای راه‌اندازی آنها نیاز به سرمایه‌گذاری با مبالغ بالا است. این نوع از اقامتگاه‌ها سال‌ها است که در کشور فعالیت می‌کنند و دارای هزینه‌های ثابت بالایی همچون هزینه آب، برق، گاز، عوارض، پرسنل و... هستند. شیوع ویروس کرونا موجب شد که سفر با کاهش جدی مواجه شود و صاحبان هتل‌ها نیز زیان مالی قابل توجهی را متحمل شوند.

در راستای افزایش زیان مالی برای هتلداران در یک‌ماه اخیر شاهد موج جدیدی از فروش هتل‌ها در شهرهای توریستی بوده‌ایم به‌طوری که صاحبان این نوع از اقامتگاه‌ها به علت زیان مالی سنگین ناشی از عدم ورود مسافر به این شهرها و ناتوانی از پرداخت هزینه‌های ثابت هتل (که میزان هزینه‌های ثابت هتل‌ها نیز به علت بزرگی بنا قابل توجه است) برخی از صاحبان هتل‌ها اقامتگاه‌های خود را فروخته‌اند که در برخی از آگهی‌ها نیز دیده می‌شود فروشندگان در شرایط فروش به خریدار این اطمینان را داده‌اند که پس از خرید، هتل را به مدت یک‌سال اجاره خواهند کرد. در این میان نیز برخی از صاحبان هتل‌ها پس از فروش اقامتگاه خود به تغییر شغل پرداخته و از بازار گردشگری خارج شده‌اند که همین امر نیز می‌تواند آسیب جدی‌تری را به این بازار در کشور وارد کند زیرا در سال‌های پس از کرونا که سفر افزایش یافته و بازار گردشگری نیز رونق پیدا می‌کند به حضور افراد با سابقه در چنین حوزه‌هایی نیازمندیم. به همین دلیل بازار گردشگری از خروج چنین افرادی در آینده متضرر خواهد شد. در این میان اگر نگاهی به سایت‌های تخفیفی و آژانس‌های مسافرتی بیندازید خواهید دید که اغلب هتل‌ها از ۲ ستاره تا ۵ ستاره تخفیف‌های قابل توجهی برای گردشگرانی که هتل آنها را برای اقامت انتخاب کنند در نظر گرفته‌اند. این تخفیف‌ها از ۳۰ تا ۵۰ درصد برای هتل‌های موجود در شهرهای توریستی در نظر گرفته شده است تا هم گردشگران را برای سفر به این شهرها تشویق کند و هم توریست‌هایی که به این شهرها سفر می‌کنند به جای اقامت در هتل آپارتمان‌ها یا اقامتگاه‌های بوم‌گردی در هتل‌ها اقامت کنند. زیرا از زمان شیوع ویروس کووید-۱۹ توریست‌ها تمایل زیادی به اجاره اتاق در اقامتگاه‌های بوم‌گردی دارند که علت اصلی آن حضور کم مسافر و جلوگیری از ابتلا به کرونا است. تعدادی از هتلداران عنوان کردند: با توجه به شرایط حاکم در بازار گردشگری که به علت شیوع ویروس کرونا است هتل‌ها نه تنها هزینه یک شب اقامت را برای گردشگران افزایش نداده و همچنان با قیمت سال گذشته اتاق‌های خود را در اختیار توریست‌ها قرار می‌دهند. علاوه بر آن با تخفیف‌هایی همچون «هزینه دو شب اقامت را بپردازید و سه شب اقامت کنید» مواجه می‌شویم. از سوی دیگر این تخفیفات و ایجاد شرایط ارزان‌تر برای اقامت گردشگران در هتل‌ها در شرایطی است که به علت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حال حاضر هتل‌ها مجاز به فعالیت تا ۵۰ درصد ظرفیت خود هستند.  این امر نشان می‌دهد که برخی از بخش‌های بازار گردشگری همچون هتل‌ها در شرایط به شدت سختی قرار داشته و اغلب صاحبان باقی مانده در این حوزه برای پرداخت صرفا هزینه‌های ثابت اقامتگاه خود و نه کسب سود به اجاره اتاق‌ها با مبالغ پایین و همچنین ایجاد شرایط تخفیفی قابل توجه پرداخته‌اند.