۰ نفر

شاه‌نشینی کرونا بر پایتخت صنایع دستی

۹ مهر ۱۳۹۹، ۶:۳۶
کد خبر: 470771
شاه‌نشینی کرونا بر پایتخت صنایع دستی

ضربه‌های پی در پی چکش بر بدن بی‌روح آهن و نقش‌های حکاکی شده روی آن؛ حرکات سریع دست‌های گل‌آلود سفالگر، خلق کوزه‌های مسی، نقش زدن برپارچه (قلم کاری)، نشستن گل و مرغ بر بدن بی‌جان چوب (منبت کاری)، میناکاری،.... گوشه‌ای از پیوند هنر، تاریخ و معنویت در این خطه است هنری که اصفهان به‌عنوان دومین شهر جهانی صنایع دستی در طول تاریخ این نقش را به‌خوبی ایفا کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، استان اصفهان با دارا بودن یک سوم تنوع صنایع دستی جهان و نیمی از صنایع دستی کشور به «شهر صنایع دستی جهان» مشهور است. استانی که به‌عنوان شهرخلاق صنایع دستی و پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی کانون تولید ناب‌ترین صنایع دستی به‌شمار می‌رود.

اصفهان در سال 1394 به‌عنوان نخستین شهر ایرانی به عضویت شبکه شهرهای خلاق یونسکو (سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی سازمان ملل متحد) در زمینه صنایع دستی و هنرهای مردمی درآمد وتوسط شورای جهانی صنایع دستی، عنوان «شهر جهانی صنایع دستی» به آن اعطا شد. میزان صادرات صنایع دستی در سال گذشته بالغ بر 39 میلیون دلار بوده است. رقمی که با شاه نشینی کرونا بر تخت هنر هم اکنون این صنعت رو به افول را بر خود نمایان کرده است.

 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان  با بیان اینکه شیوع این بیماری نه تنها به حوزه فروش داخلی صنایع دستی آسیب زده است بلکه بخش صادرات را نیز تحت تأثیر قرار داده است، افزود: با توجه به شرایط فعلی ناشی از شیوع بیماری کووید 19، صنایع دستی دچار رکود شده و فروشگاه‌های صنایع دستی، هنرمندان و صنعتکاران این حرفه دچار ضرر و زیان زیادی شده‌اند به طوری که طبق برآورده‌های انجام شده میزان این خسارت تاکنون حدود 500 میلیارد تومان است.

فریدون اللهیاری به حمایت از هنرمندان و صنایع دستی با همکاری بنیاد برکت در قالب ارائه تسهیلات اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از روش‌های موجود در شرایط فعلی استفاده از روش‌ها و فناوری‌های نوین در جهت بازاریابی و فروش محصولات صنایع دستی است. امروزه دیگر فروش سنتی صنایع دستی پاسخگو نیست و باید از تجارت الکترونیک و بسترهایی مانند شبکه‌های اجتماعی برای آن استفاده کرد. در واقع باید به سمت مارکت‌های دیجیتال قدم برداشت کما اینکه در حال حاضر 54 فروشگاه مجازی در اصفهان در حوزه صنایع دستی فعالیت می‌کنند اما نباید این نکته را نادیده گرفت که خریداران ما نیز با توجه به شرایط اقتصادی حاکم قدرت خریدشان سیر نزولی پیدا کرده است و همین عامل نیز آسیب‌پذیری این صنعت را افزایش می‌دهد.

اللهیاری به 50 هزار شاغل در صنایع دستی این استان اشاره کرد و بیان داشت: این تعداد افرادی هستند که در سامانه اداره میراث فرهنگی شناسایی و دارای ثبت مجوز هستند و قاعدتاً تعداد افراد شاغل در این حوزه اعم از مشاغل خانگی، کارگاه‌های کوچک و... که در سامانه میراث فرهنگی ثبت مجوز نشده‌اند آمار بیشتری را نشان خواهد داد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان با بیان اینکه در چهار سال گذشته 97 میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی صنایع دستی به متقاضیان پرداخت شده است، تصریح کرد: اداره میراث فرهنگی با همکاری دولت تاکنون به‌دنبال ارائه تسهیلات برای این حوزه آسیب پذیر بوده است اما با توجه به شرایط موجود در صدد مطالبه تسهیلات ارزان قیمتی هستیم که شاغلان این صنایع قادر به استفاده از آن باشند.

وی به دیگر مسائل تأثیرگذار در افزایش صادرات صنایع دستی اصفهان پس از اعطای عنوان شهر جهانی صنایع دستی و پیوستن این شهر به شبکه شهرهای خلاق دنیا اشاره کرد و اجرای برنامه‌های آموزشی و ترویجی، افزایش تعداد گردشگران و ایجاد فروشگاه‌های دیجیتالی را از جمله عوامل موثر در این زمینه خواند.

وی با بیان اینکه بازار کار این حوزه در دوران پساکرونا از اهمیت خاصی برخوردار است، افزود: میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان به همراه فعالان این حوزه در حال برنامه‌ریزی برای بازاریابی و عرضه به روش‌های مختلف تولیدات صنایع دستی اصفهان است که در این میان بازاریابی الکترونیکی، افزایش نقش عرضه کالا در بازارهای بین‌المللی و تقویت تجارت الکترونیک در این حوزه می‌تواند فرصت‌های موجود در دوران پساکرونا را برای فعالان این عرصه فراهم کند.

وی به حراج آثار فاخر صنایع دستی اصفهان به‌عنوان یکی از برنامه‌های جدی و مؤثر در دوران کرونا و پساکرونا اشاره کرد و اظهار داشت: به‌دلیل اینکه صنایع دستی به‌عنوان کالای لوکس مطرح وشرایط اقتصادی مردم نابسامان و بازار گردشگری تعطیل است امیدواریم بعد از پایان این بیماری با برنامه حراج صنایع دستی بتوانیم گام مثبتی در جهت احیا و تقویت دوباره بازار این هنر برداریم.