۰ نفر

وخامت بازار گردشگری در غرب کشور

۱۹ شهریور ۱۳۹۹، ۶:۳۵
کد خبر: 465645
وخامت بازار گردشگری در غرب کشور

آسیب‌های اقتصادی که ویروس کووید-‌‌۱۹ به بازار توریسم وارد کرده است بر هیچ‌کس پوشیده نیست اما در این میان میزان خسارت در هر کشور با کشور دیگر و هر استان نیز با استان دیگر متفاوت است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، زیرا با توجه به شرایط گردشگری که در هر منطقه در نظر گرفته شده میزان توریست‌هایی که آن منطقه را به‌عنوان مقصد خود تعیین می‌کنند نیز متفاوت است.

مهرداد جوادی مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان چهارمحال‌وبختیاری درخصوص میزان خسارتی که شیوع ویروس کرونا از اسفند ۹۸ تا تیر ماه ۹۹ برای این استان به‌وجود آورده است، عنوان کرد: در این مدت استان چهارمحال‌وبختیاری ۱۰۵ میلیارد تومان زیان را تجربه کرد. با توجه به اینکه نمی‌توان پیش‌بینی کرد این ویروس تا چه زمانی در جوامع باقی می‌ماند و همچنین روند حرکتی این ویروس (چه زمانی که اوج می‌گیرد و چه زمانی که قابل کنترل خواهد بود) نیز قابل پیش‌بینی نیست بنابراین نمی‌توان برای آینده گردشگری درحال‌حاضر تصمیم گرفت. اما از این فرصت می‌توان بهره برد؛ به‌طوری‌که درحال‌حاضر فعالان این حوزه باید وارد عرصه تبلیغات در حیطه کاری خود شوند تا در دوران پساکرونا زمان چندانی برای تبلیغات صرف نکنند و جذب مشتری خود را در این دوران انجام دهند و در دوران پساکرونا نیز درآمد از دست داده خود را با جذب بیشتر توریست تا حدی جبران کنند. باتوجه به شیوع ویروس کرونا همه بخش‌هایی که با حوزه گردشگری در ارتباط مستقیم و غیرمستقیم بوده‌اند دستخوش آسیب‌های مالی جدی شده‌اند. علت بروز چنین مشکلی اعلام ممنوعیت سفر برای کنترل بیشتر در شیوع کرونا بوده است. در این میان یکی از حوزه‌های مرتبط با گردشگری بوم‌گردی‌ها هستند که آنها نیز همانند سایر تاسیسات گردشگری در دوران کرونا تعطیل شده بودند و وضعیت درآمدی آنها نیز صفر شد. جوادی اظهار کرد: میزان بوم‌گردی‌های فعال در استان چهارمحال‌وبختیاری در اواخر سال ۹۷ حدود ۳۰ واحد بوم‌گردی بود که درحال‌حاضر به ۳۹ بوم‌گردی فعال در این استان رسیده است. همچنین درحال‌حاضر ۱۰ بوم‌گردی نیز در حال ساخت و بازسازی هستند که علاوه بر آن تا پایان سال ۹۹ تعداد ۲۰ بوم‌گردی دیگر نیز اضافه خواهد شد. در دوران کرونا حدود ۲۴۲ نفر که در حوزه‌های گردشگری مشغول به‌کار بوده‌اند بیکار شدند که این رقم حاکی از آن است که حدود ۶۱ درصد نیروی فعال در بخش‌خصوصی حوزه گردشگری استان چهارمحال‌وبختیاری تعدیل شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در چنین شرایطی که با پیک دوم موج اول شیوع ویروس کرونا مواجه هستیم توزیع زمانی سفر می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی بر رونق بازار گردشگری  بگذارد. در همین راستا مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان چهارمحال‌وبختیاری عنوان کرد: دوروزه شدن تعطیلات آخر هفته به‌صورت یکپارچه در کشور می‌تواند تاثیرات مثبتی در حوزه گردشگری داشته باشد و سفرهای داخلی را افزایش دهد. علاوه بر آن با دوروزه شدن تعطیلات آخر هفته سفرهای در طول سال توزیع شده و از حجم زیاد سفر در تعطیلات مناسبتی که بسیار محدود است نیز جلوگیری می‌شود. این امر در نهایت به افزایش کیفیت ارائه خدمات به گردشگران منجر می‌شود. از سوی دیگر در شهر تهران اغلب مراکز دولتی از جمله وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تعطیل هستند و اداراتی همچون ما نیز روز پنج‌شنبه نمی‌توانیم با چنین ارگان‌هایی ارتباط کاری برقرار کنیم. بنابراین با یکپارچه شدن تعطیلات دوروزه آخر هفته  می‌توان به‌صورت یکسان در کل کشور حوزه گردشگری را فعال کرد.  مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان چهارمحال‌وبختیاری درباره نحوه تخصیص ۳ هزار و۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلاتی که دولت برای حمایت از فعالان حوزه گردشگری در نظر گرفته است گفت: با توجه به اینکه مشخص نیست هر کدام از استان‌ها به چه میزان نیاز دارند بنابراین نمی‌توان برای هر استان جداگانه مبلغی از این تسهیلات را در نظر گرفت. اما دولت می‌تواند با کاهش درصد سود این تسهیلات حمایت قابل‌توجهی از صنف گردشگری کرده و دریافت آن را برای صاحبان کسب‌وکارهای حوزه گردشگری از نظر اقتصادی مقرون به صرفه کند.