۰ نفر

سفرهای خارجی شاید از ۲۰۲۱

۶ شهریور ۱۳۹۹، ۶:۰۰
کد خبر: 462879
سفرهای خارجی شاید از ۲۰۲۱

براساس بررسی‌های صندوق بین‌المللی پول محدودیت‌های مربوط به همه‌گیری کرونا همچون لغو پروازها و بسته شدن مرزها برنامه‌های سفر تابستانی را در جهان به تعطیلی کشانده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ افت شدید گردشگری تاثیر گسترده‌ای بر اقتصاد کشورهایی که به گردشگران خارجی متکی هستند گذاشته است. بیشترین ضربه از خسارت‌های درآمدهای گردشگری بر کشورهای کاستاریکا، یونان، مراکش، پرتغال و تایلند وارد شده که بیش از ۳ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشورها را دربرمی‌گیرد.براساس برآوردهای صندوق بین‌المللی پول بازیابی تدریجی بازار توریسم باتوجه به تاثیرات مستقیم گردشگری بر واردات، صادرات و در نهایت تراز جاری در ماه سپتامبر (ماه آتی) رخ خواهد داد که براساس این محاسبات افت گردشگران ورودی بین‌المللی در سال ۲۰۲۰ حدود ۷۰ درصد خواهد بود.

در برخی از اقتصادهای قدرتمند جهان، کاهش جهانگردی به‌عنوان یک صادرات می‌تواند در تراز تجاری آن نیز اثرگذار باشد. در تایلند که گردشگری به‌عنوان قطب اصلی اقتصاد آن کشور محسوب می‌شود، تولید ناخالص داخلی این کشور با شیوع ویروس کرونا کاهش ۸ درصدی داشته و تاثیر مستقیم آن بر تراز تجاری این کشور در سال ۲۰۲۰ حدود ۶ درصد بوده است. این امر می‌تواند بخشی از مازاد تراز جاری سال ۲۰۱۹ با رشد ۷ درصد را از بین ببرد. میزان درآمد حاصل از گردشگری تایلند در سال ۲۰۱۹ حدود ۶۵ میلیارد دلار بوده که بازار گردشگری در تولید ناخالص داخلی این کشور سهم ۱۳ درصدی را به خود اختصاص داده است. همه‌گیری کرونا در سراسر جهان طی ۴ ماه نخست سال۲۰۲۰ منجر به خسارت ۸ میلیارد دلاری به بخش توریسم تایلند شده است.  باتوجه به چشم‌اندازهای آینده گردشگری، بحران کرونا و کاهش ورود توریست به کشورهای کوچک‌تر و وابسته به گردشگری تاثیر مستقیمی در تجارت و حساب‌های جاری این‌کشورها خواهد داشت. کشورهای کوچک‌تر که منابع داخلی کمتری دارند، اغلب برای حمایت از بازار گردشگری خود به واردات بیشتری تکیه می‌کنند و افت صادرات جهانگردی و فعالیت‌های اقتصادی آن به‌طور مستقیم و غیرمستقیم منجر به کاهش واردات می‌شود و در نتیجه تاثیر کلی بر حساب جاری کشورها خواهد داشت. با این حال، کشورهای کوچک و وابسته به درآمدهای گردشگری و حتی اقتصادهای بزرگ و پیشرو در بازار گردشگری  ممکن است با اقداماتی اثرات غیرمستقیم را جبران کنند تا بدین‌وسیله از خسارت‌های اضافی جلوگیری کنند.بررسی‌ها نشان می‌دهد بازار گردشگری یونان که حدود ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده و در سال ۲۰۱۹ حدود ۵/ ۲۱ میلیارد دلار از محل توریسم کسب کرده است طی ۴ ماه نخست ۲۰۲۰ با کاهش درآمدی ۶/ ۲ میلیارد دلاری مواجه شده است که تاثیر آن بر تولید ناخالص داخلی این کشور کاهش ۱/ ۱ درصدی بوده است. این تاثیر بر بازار توریسم کشورهای پرتغال، کاستاریکا و مراکش که سهم قابل‌توجهی در تولید ناخالص داخلی این کشور دارد نیز مشهود است. مراکش که طی چند سال اخیر به قطب گردشگری آفریقا بدل شده است در سال ۲۰۱۹ درآمد ۵/ ۹ میلیارد دلاری از بخش گردشگری کسب کرده که سهم آن در تولید ناخالص داخلی این کشور ۸ درصد است. اما با شیوع کرونا در جهان و توقف سفرها طی ۴ ماه نخست ۲۰۲۰ حدود ۱/ ۱ میلیارد دلار از درآمد خود را از دست داده است که تاثیر آن بر تولید ناخالص داخلی این کشور یک درصد بوده است.

بازار گردشگری پرتغال که ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را به خود اختصاص داده است در سال ۲۰۱۹ موفق به کسب درآمد ۲۴ میلیارد دلاری در این بخش شده است. شیوع کرونا ضربه سهمگینی بر اقتصاد این کشور وابسته به درآمدهای گردشگری وارد کرده است. به‌گونه‌ای که در ۴ ماه نخست سال ۲۰۲۰ درآمدهای حاصل از گردشگری پرتغال با کاهش ۹/ ۲ میلیارد دلاری مواجه شده و تولید ناخالص داخلی در بازار گردشگری را با کاهش ۵/ ۱ درصدی همراه کرده است. همچنین کشور کاستاریکا که اقتصاد آن به‌شدت وابسته به درآمدهای بازار گردشگری است و ۷ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را به خود اختصاص داده است، با شیوع کرونا و توقف سفرها در سراسر جهان با خسارت ۴۷۹ میلیون دلاری مواجه شده است که بر تولید ناخالص داخلی این کشور نزدیک به یک درصد تاثیر منفی گذاشته است. این در حالی است که در سال ۲۰۱۹ درآمد گردشگری این کشور

۴ میلیارد دلار بوده است.براساس برآوردهای صندوق بین‌المللی پول احتمال بهبود گردشگری در سال ۲۰۲۰ بسیار کم است و تمایل افراد به سفر و ایجاد شرایط سفر به خارج از کشور با توجه به شرایط ادامه روند همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ در سال ۲۰۲۱ آغاز خواهد شد و در حال حاضر چشم‌انداز روشنی برای بازار گردشگری اقتصادهای بزرگ و کوچک وجود ندارد.