۰ نفر

فرش قرمز توریسم برای کرونا

۱۰ تیر ۱۳۹۹، ۶:۲۵
کد خبر: 449603
فرش قرمز توریسم برای کرونا

بسیاری از کشورهای جهان با کنترل نسبی بیماری کووید-۱۹ و کاهش مرگ‌ومیرهای ناشی از آن اقدام به کاهش محدودیت‌ها و باز شدن بسیاری از کسب‌وکارها و مراکز تجاری و تفریحی همراه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله فاصله‌گذاری کرده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ این امر به بازیابی گردشگری داخلی کشورها منجر شده و شهروندان کشورهای مختلف به موجب جبران سه ماه قرنطینه و همچنین با گرم شدن هوا به سواحل و پارک‌ها پناه برده‌اند. اگرچه کاهش محدودیت‌ها منجر به رونق نسبی بازار گردشگری داخلی کشورها شده است اما ازدحام جمعیت و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی نگرانی‌های بسیاری را برای مقامات کشورها و سازمان بهداشت جهانی مبنی بر شروع زودهنگام موج دوم شیوع کرونا در جهان به‌وجود آورده است.

براساس اعلام خبرگزاری‌های رسمی جهان، با گرم شدن هوا و بالا رفتن دما مردم انگلیس با نادیده گرفتن پروتکل‌های بهداشتی به سواحل و پارک‌ها رفته و جمعیت بسیار و بدون فاصله‌گذاری به سواحل و آبها هجوم آوردند. این ازدحام جمعیت احتمال بسته شدن مجدد سواحل در صورت مشاهده دوباره رشد ویروس کرونا را به‌وجود آورده است. با افزایش دما و همزمان با شروع کاهش محدودیت‌ها سواحل شنی شهر یورنمت در جنوب انگلستان به حدی شلوغ شده که چند روز پیش مقام‌های محلی حالت اضطراری اعلام کرده و درحال متفرق کردن جمعیت برآمدند و برگزاری مهمانی‌ها و رویدادها که در زمان کرونا غیرقانونی اعلام شده است منجر به درگیری‌های بسیاری بین پلیس و مردم شده است. براساس اعلام مقامات انگلیس از اوایل ژوئیه (روزهای آتی) محدودیت‌های عمومی وضع شده ناشی از ویروس کرونا در انگلیس کاهش خواهد یافت و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی عبور و مرور و سفر امکان‌پذیر خواهد شد. باتوجه به مشاهده ازدحام بیش از حد جمعیت در این روزها، نقدهای بسیاری بر کاهش این محدودیت‌ها به این شکل در انگلیس وارد شده و احتمال شیوع موج دوم کرونا در انگلیس را افزایش داده است. این امر در دیگر کشورهای جهان نیز حکمفرماست. بسیاری از کشورهای اروپایی با کاهش محدودیت‌ها با ازدحام جمعیت و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله فاصله‌گذاری اجتماعی مواجه شده‌اند که موجب نگرانی بسیاری از مقامات کشورها و سازمان بهداشت جهانی شده است. آمریکا نیز همزمان با آغاز تابستان با وجود هشدارهای مقامات مبنی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری‌ها شاهد هجوم شهروندانش به سواحل و پارک‌های آبی بوده و عدم رعایت فاصله‌گذاری در دریاچه اوزارکس میسوری و ساحل دیتونا ایالت کالیفرنیا با انتقادات بسیاری همراه بوده است. هند نیز همزمان با باز شدن فرودگاه‌ها و برقراری پروازهای داخلی با انبوه جمعیت و صف‌های طولانی مسافران مواجه شده است. درحال‌حاضر کاهش محدودیت‌ها و باز شدن مراکز عمومی و ازدیاد جمعیت در عبور و مرور و سفرهای داخلی، کشورها را با بحران شروع زودهنگام موج دوم شیوع کرونا مواجه کرده است و احتمال برقراری مجدد بسیاری از محدودیت‌ها به‌منظور فاصله‌گذاری و کنترل بیماری کووید-۱۹ وجود دارد.  به‌‌رغم بازیابی نسبی گردشگری داخلی در کشورهای مختلف، توریسم بین‌المللی همچنان رکود خود را ادامه می‌دهد. اگرچه خطوط هوایی بسیاری از کشورهای جهان نیز محدودیت‌های سفرهای خارجی را به‌صورت تدریجی کاهش داده‌اند و آمادگی خود مبنی بر پذیرش توریست‌های بین‌المللی از مقاصد خاص با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی را اعلام کرده‌اند، اما بازار گردشگری بین‌المللی با استقبال گردشگران مواجه نشده و توریست‌ها، گردشگری داخلی در کشورهای خود را به سفرهای خارجی ترجیح می‌دهند. همچنین به‌‌رغم تبلیغات کشورهای مختلف و ایجاد طرح‌های جدید برای جذب گردشگران خارجی چندان مورد توجه گردشگران قرار نگرفته و فرودگاه‌ها و پروازهای بین‌المللی همچنان خالی از مسافران خارجی است.