۰ نفر

به تنها جزیره خوردنی ایران ناخنک نزنید!

۵ تیر ۱۳۹۹، ۵:۳۹
کد خبر: 448435
به تنها جزیره خوردنی ایران ناخنک نزنید!

جزیره «هرمز» را بهشت زمین شناسان می‌دانند. بهشتی رنگی که رنگ سرخش، بیشتر به چشم می‌آید، بویژه آنجا که حاشیه دامن آبی خلیج فارس را هم رنگی گلگون می‌زند.

 برای همین است که برخی از آن به جزیره سرخ جنوب یاد می‌کنند اما طیف رنگ‌ها در این جزیره بسیار زیاد است؛ حتی آنجا که به‌ نام جزیره رنگین کمانی خلیج فارس صدایش می‌زنند هم حق مطلب را ادا نمی‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، این خاک رنگ حرف‌های رسانه‌ای مسئولان را هم رنگ زده است. سازمان صنعت وتجارت استان از جهانی شدن آن سخن می‌گوید. نمایندگان جنوب نگران قاچاق خام به آن کشور‌های جنوب هستند؛ البته مثل همیشه هم کسانی هستند که قاچاق خاک سرخ هرمز را تکذیب کنند اما معاون وزیر جهاد کشاورزی همین اسفند ماه گذشته از خروج فله‌ای خاک ارزشمند هرمز گله کرد! برداشت غیراصولی معادن هم این خاک ارزشمند رنگارنگ را به آب می‌دهد تا باد حجم زیادی از آن را به خلیج فارس بریزد.

گردشگران هم خاک سرخ جزیره را در شیشه می‌کنند تا با خود سوغات ببرند برخی از غیربومی ‌ها از این خاک صنایع دستی درست می‌کنند و می‌فروشند. خاک رنگی جزیره سرخ خلیج فارس ارزش اقتصادی بالایی دارد.

 از آن به تنها ساحل خوردنی ایران یاد می‌کنند چون سهم بسزایی در طبخ غذاهای بومی دارد و سفره اهالی جزیره را رنگ می‌دهد، اما بزرگ‌ترین زخم را همان خام فروشی برخلاف قانون، به آن می‌زند و برای همیشه راه انتقالش به کشورهای عربی بسته می شود. کشورهای عربی این خاک فله‌ای را در بسته ‌بندی‌های شیک به‌ نام خودشان به جهان می‌فروشند. قاچاق خاک و ناخنک‌هایی که گردشگران به خاک‌های رنگی این جزیره رنگین کمانی می‌زنند برخی از رنگ‌های آن را در معرض انقراض قرار داده است! دلنگرانی‌ها بیشتر درباره رنگ «زرد» آن است که بومی‌ها به آن «اخرا» می‌گویند. برخی از فعالان صنایع دستی برای اینکه رنگ زرد اخرایی از سیمای جزیره پاک نشود و از سوی دیگر اشتغال زنان جزیره کمرنگ نشود «اخرا» را وارد جزیره می‌کند. آنها نمی‌خواهند اخرا به سرنوشت زرد فسفری دچار شود که مدت‌هاست در چشم‌انداز جزیره هرمز دیده نمی‌شود.