۰ نفر

شیوع ورشکستگی در نقش‌جهان

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۰:۵۷
کد خبر: 440382
شیوع ورشکستگی در نقش‌جهان

چراغ‌ فروشگاه‌های صنایع‌دستی در اصفهان یک به یک خاموش می‌شود و تا عصر دیروز 38فروشگاه صنایع‌دستی در میدان نقش‌جهان ناچار به تعطیلی و تخلیه شدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، فروشگاه‌های صنایع‌دستی در اصفهان یک به یک تعطیل می‌شوند و تا عصر دیروز براساس آمار اتحادیه صنایع‌دستی استان اصفهان 38 فروشگاه صنایع‌دستی واقع در میدان نقش‌جهان در اتفاقی بی‌سابقه تعطیل و تخلیه شدند.

 دلیل تخلیه فروشگاه‌های صنایع‌دستی در میدان نقش جهان اصفهان وضعیت وخیم اقتصادی تولیدکنندگان و هنرمندان صنایع‌دستی است که به گفته رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع‌دستی اصفهان اگر فکری برای آن نشود، آمار فروشگاه‌ها و کارگاه‌های بسته شده در روزهای آینده بیشتر می‌شود.

این نخستین‌بار در تاریخ فعالیت میدان نقش‌جهان اصفهان است که فروشگاه‌های صنایع‌دستی در این میدان ثبت جهانی‌شده ناچار به تعطیل و تخلیه فروشگاه‌ها شده‌اند.

آمارهای دوگانه

براساس آمار دولتی 40هزار هنرمند و تولیدکننده صنایع‌دستی در استان اصفهان شناسایی ‌شده‌اند. اما اتحادیه تولیدکنندگان صنایع‌دستی استان اصفهان اعلام کرده است‌ 60هزار هنرمند و تولید‌کننده صنایع‌دستی در این استان فعالیت دارند.

حجم تولیدات صنایع‌دستی ایران در استان اصفهان هم براساس آمار دولتی 60درصد و براساس آمار رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع‌دستی،  70درصد تولیدات صنایع‌دستی کشور در استان اصفهان است.

حجم صادرات صنایع‌دستی استان اصفهان براساس آماری که سال‌98 توسط فریدون الهیاری، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آن استان اعلام شد، در سال‌94، ۷۱۰‌هزار دلار بود که این رقم در سال‌97 به ۵۰‌میلیون دلار رسید.

این روند اما پایدار نماند و کار به جایی رسید ‌که فروشندگان و تولیدکنندگان صنایع‌دستی اصفهان ناچار به تخلیه فروشگاه‌ها در میدان نقش‌جهان و تعطیلی کارگاه‌ها شدند.

فرصت از دست رفت

سید‌عباس شیردل، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع‌دستی استان اصفهان درباره وضعیت وخیم این حوزه می‌گوید: سال‌98 اتفاقات بدی در کشور افتاد. اوایل سال سیل آمد و با توجه به اینکه تقریبا 70درصد صنایع‌دستی کشور از استان اصفهان تامین می‌شود، استان‌ها و شهرهایی که صنایع‌دستی اصفهان را خریداری کردند، نتوانستند محصولات را بفروشند. بعد هم بنزین گران شد و گردشگران داخلی به‌دلیل گرانی بنزین نتوانستند به اصفهان سفر کنند و فروش صنایع‌دستی متوقف شد. بعدتر هم بحران هواپیما اتفاق افتاد و بسیاری از تورهای خارجی کنسل شد و فرصت فروش محصولات بار دیگر از دست رفت. امید بعدی به نوروز‌99 بود که بحران کرونا ایران را فراگرفت و مشکلات بیشتری برای صنایع‌دستی اصفهان ایجاد کرد.

به گفته رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع‌دستی استان اصفهان، تمامی این شرایط موجب شد تا امروز، 38فروشگاه صنایع‌دستی در میدان نقش‌جهان اصفهان تعطیل و ناچار به تخلیه شوند که اگر حمایت دولت نباشد، در ماه‌های آینده بیشتر می‌شود.

بیکاری در شهر جهانی

اصفهان شهر جهانی صنایع‌دستی است و هر 6ماه یک‌بار باید آماری از وضعیت خود به شورای جهانی صنایع‌دستی ارائه دهد. با این اوصاف احتمالا آمار این دوره اصفهان به مذاق شورای جهانی صنایع‌دستی چندان خوش نیاید. 196رسته تولید صنایع‌دستی در اصفهان وجود دارد که 40رسته از این تعداد تولید انبوه دارند. قلمزنی، میناکاری، منبت‌کاری، نگارگری، فیروزه‌کوبی و نقاشی مس اصفهان مخاطبان جهانی دارد که حالا براساس اطلاعات دریافتی  از یک کارگاه بزرگ فیروزه‌کوبی درا صفهان با 2هزار نیروی کار، تنها 600نیرو شانس ماندگاری یافتند و مابقی بیکار شدند. معاون صنایع‌دستی استان اصفهان اما در این شرایط هرگونه گفت‌وگو در مورد وضعیت وخیم صنایع‌دستی اصفهان را به اجازه روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی استان اصفهان منوط کرد ‌و نیز اندک توضیحات سطحی او را هم منتشر نمی‌کند.

کمیته تخصصی خروج از بحران

اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع‌دستی استان اصفهان اما از علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی می‌خواهد با تشکیل فوری کمیته تخصصی برای بررسی وضعیت صنایع‌دستی اصفهان که با تعطیلی و تخلیه فروشگاه‌های صنایع‌دستی به‌دلیل ناتوانی در ادامه فعالیت مواجه شده است، بحران پیش آمده در قلب صنایع‌دستی ایران را مرتفع کند.

چراغ‌های میدان نقش‌جهان اصفهان حالا یک به یک خاموش می‌شوند و براساس تعبیری که رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع‌دستی این استان به‌کار می برد، «سال جهش تولید در صنایع‌دستی اصفهان تبدیل به جهش بستن کارگاه‌ها و فروشگاه‌های صنایع‌دستی شده است که دولت باید به سرعت فکری برای این وضعیت کند.»