۰ نفر

خسارت 150میلیارد تومانی به موزه‌ها

۸ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۲:۴۱
کد خبر: 434751
خسارت 150میلیارد تومانی به موزه‌ها

کرونا طی 3‌ماه 4200میلیارد تومان به هتلداری و شرکت‌های گردشگری ایران خسارت زد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، حالا متولیان بخش میراث‌فرهنگی کشور و مدیرکل امور موزه‌ها در وزارت میراث‌فرهنگی، خبر داده‌اند که 2هزار کارگاه مرمتی نیز  به‌دلیل شیوع کرونا تعطیل و معیشت 10تا 14هزار استادکار مرمت و کارگران شاغل در کارگاه‌های مرمت آثار تاریخی از دست رفته و موزه‌ها نیز بیش از 150میلیارد تومان درآمد ناشی از بلیت‌فروشی خود را از دست دادند.  

بحران کرونا  همچنین خسارت 20میلیارد تومانی تنها در حوزه حفظ و احیای بناهای تاریخی تا ابتدای اردیبهشت‌ماه برجای گذاشت. بررسی‌ها مشخص کرد که کرونا 80میلیارد تومان از درآمد 256موزه در اختیار وزارت میراث‌فرهنگی کاست و همین میزان نیز به موزه‌های در اختیار نهادهای دیگر و موزه‌های خصوصی خسارت زد.

به‌خطر‌افتادن معیشت 14 هزار مرمتکار

سیدهادی احمدی‌روئینی، مدیرکل دفتر حفظ و احیای بافت‌ها، بناها و محوطه‌های تاریخی خبر داده است که علاوه بر افزایش میزان حفاری‌های غیرمجاز در محوطه‌های تاریخی کشور به‌دلیل تعطیلی ناشی از کرونا و کاهش نظارت‌های مردمی و دولتی، تخصیص 20میلیارد تومان سرمایه‌های درنظر گرفته شده برای حفظ و احیای بناهای تاریخی کشور نیز به تعویق افتاد و بیش از 2هزار کارگاه مرمت آثار تاریخی کشور در بخش دولتی و خصوصی تعطیل شد و معیشت 10تا 14هزار مرمتکار آثار تاریخی و کارگران این بخش از دست رفت.

احمدی‌روئینی با اشاره به‌وجود 2هزار کارگاه فعال مرمت آثار تاریخی در بخش دولتی و خصوصی، اعلام کرد: اگرچه دولت مهلت هزینه کردن اعتبار مرمت آثار تاریخی را در بخش مرمت‌های دولتی افزایش داد اما پروژه‌هایی که توسط بخش خصوصی از سایر دستگاه‌های عمومی و دولتی تامین اعتبار می‌شدند با مشکل مواجه شده‌اند و تأمین اعتبار آنها به مشکل خورده است.

براساس برآورد مدیرکل دفتر حفظ و احیای بافت‌ها، بناها و محوطه‌های تاریخی حدود 10تا 14هزار استادکار و کارگر در کارگاه‌های مرمتی سراسر کشور مشغول به‌کار بودند که حالا تعداد زیادی از آنها بیش از 2‌ماه است که کار ندارند و دریافتی هم ندارند.

او تعداد کارگاه‌های تعطیل شده مرمت بناهای تاریخی در شهر یزد را بیش از 200کارگاه اعلام کرد و به کارگاه‌های فعال در شهرهای شیراز و اصفهان اشاره کرد که به‌دلیل شیوع کرونا تعداد آنها به صفر رسید و همگی تعطیل شدند.

به گفته احمدی‌روئینی، سالانه 120میلیارد تومان بودجه پروژه‌های مرمت آثار تاریخی کشور در بخش دولتی است که 20میلیارد تومان از این مبلغ در 3‌ماه اخیر معلق شد و اگر کارگاه‌های مرمت تا شهریورماه اجازه کار نیابند، میزان خسارت وارد شده به این بخش بیش از 3برابر رقم کنونی خواهد بود.

درآمد موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی کشور نیز به‌دلیل شیوع کرونا در ایران به‌شدت کاهش یافت. آنطور که محمدرضا کارگر، مدیرکل امور موزه‌ها و آثار منقول وزارت میراث‌فرهنگی به «صدای میراث» خبر داده است، 708موزه فعال کشور به‌دلیل شیوع کرونا و از دست دادن بازدیدکننده‌ها، بیش از 150میلیارد تومان تنها از محل نفروختن بلیت بازدید از موزه‌ها خسارت دیدند.

به گفته او، وزارت میراث‌فرهنگی حدود 80میلیارد تومان از درآمد ناشی از فروش بلیت بازدید موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی در اختیار خود را از زمان شیوع کرونا در کشور تا اردیبهشت‌ماه 99از دست داد.

محمدرضا کارگر گفته است: برآورد وزارت میراث‌فرهنگی از درآمدهای 256موزه و محوطه تاریخی وابسته به آن وزارتخانه در سال 99حدود 240میلیارد تومان بود که تاکنون 80میلیارد تومان از این درآمد ظرف 3‌ماه از دست رفته است.