۰ نفر

ظرفیت خالی کاروان‌های حج تمتع

۲۰ فروردین ۱۳۹۹، ۱۰:۳۹
کد خبر: 429727
ظرفیت خالی کاروان‌های حج تمتع

جلسه شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه رهبری و سازمان حج‌و زیارت برگزار و در این جلسه به ظرفیت خالی کاروان‌ها و برنامه‌ریزی برای اعلام اولویت‌های جدید اشاره شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، نخستین جلسه شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت در سال ۹۹ به ریاست حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی تشکیل شد.

در این جلسه اکبر رضایی سرپرست معاونت حج و عمره سازمان حج و زیارت از روند ثبت‌نام زائران حج ۹۹ گزارش داد و اعلام کرد: سازمان حج و زیارت طبق برنامه‌ریزی قبلی اقدامات مربوط به عقد قراردادهای مسکن، تغذیه، تدارکات و حمل و نقل حجاج را انجام داده و معاینات پزشکی نیز در دستور کار قرار دارد. 

وی با اشاره به اینکه سناریوهای مختلفی در ارتباط با حج امسال در جلسات مسئولان سازمان حج  بررسی شده است، افزود: با توجه به اینکه در کاروان‌های شیعه و اهل سنت نزدیک به ۲۹ هزار نفر ظرفیت خالی وجود دارد، از اولویت‌های ذخیره جدید دعوت خواهد شد که با مراجعه به سامانه https://reserve.haj.ir نام‌نویسی و کاروان خود را انتخاب کنند.

در ادامه این جلسه علیرضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا موجب توقف اعزام زائران به اماکن مقدسه در عراق و سوریه شده است، اظهار داشت: این سازمان در حوزه زیارت درحال آماده کردن پروتکل‌هایی است که به طرف‌های مقابل ارائه خواهد کرد و درخصوص حج ۹۹ نیز راهکارهایی پیش‌بینی کرده است و درصورت تغییریافتن شرایط اعزام زائران، تصمیم مناسب را اتخاذ خواهد کرد. 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز تاکید کرد: درخصوص حج باید واقع بینانه عمل کرد و نمی‌توان کار را متوقف ساخت، باید برای  شرایط  مختلف آمادگی داشت. 

این جلسه با گزارش حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسین رکن الدینی معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در مورد نحوه آموزش زائران حج ادامه یافت و وی محتواهایی را که در این خصوص آماده شده است، برشمرد.

وی تاکید کرد: در ارائه آموزش به زائران از ظرفیت رسانه ملی ،بویژه رادیو استفاده خواهد شد و در صورت نهایی شدن اعزام حجاج برگزاری کلاس‌های آموزش حضوری نیز در دستور کار قرار دارد.

حجت الاسلام و المسلمین نواب نیز تاکید کرد: بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت در خصوص برنامه‌های حج امسال کاملاً هماهنگ هستند و مسئولان و کارگزاران این مجموعه با همفکری هم مقدمات اجرایی، فرهنگی و آموزشی را پیش می‌برند.

 نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در آغاز این جلسه حلول سال نو و میلاد با سعادت حضرت ولی عصر(عج) را تبریک گفت و لزوم توجه به دستورالعمل‌های ارائه شده توسط مسئولان بهداشتی را یادآور شد و ابراز امیدواری کرد: ویروس کرونا هرچه زودتر از میان مردم کشورمان، ملت‌های اسلامی و جهان ریشه کن شود.

وی با اشاره به اینکه شیوع این ویروس، موجب افزایش توجه به معنویات در جهان شده است، افزود: شب نیمه شعبان، شب خاصی است، همه مردم عزیز ایران اسلامی در این شب با دعا و استغاثه به درگاه الهی از باری‌تعالی بخواهیم که همه انسان‌ها را از این گرفتاری نجات دهد.