۰ نفر

کردستان امسال پذیرای مهمانان نوروزی نخواهد بود

۱۶ اسفند ۱۳۹۸، ۱۱:۵۷
کد خبر: 422535
کردستان امسال پذیرای مهمانان نوروزی نخواهد بود

استاندار کردستان گفت: به منظور تامین سلامت و جلوگیری از گسترش شیوع بیماری کرونا در زمینه پذیرش مهمانان نوروزی هیچ برنامه‌ای نداریم و پذیرای مسافران نخواهیم بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، بهمن مرادی  با بیان اینکه اظهار داشت: مردم کردستان، مهمانواز و مهمان دوست هستند ولی به دلیل شرایط موجود برای تعطیلات نوروز سال جدید قادر به پذیرایی از مسافران و گردشگران نوروزی نخواهند بود.

وی افزود: به منظور پیشگیری از شیوع گسترده بیماری کرونا، برنامه‌های مفصلی از ۲ هفته قبل در استان آغاز شده که مهمترین آن خودداری از پذیرش مسافران نوروزی است.

استاندار کردستان گفت:, برای تعطیلات نوروز سال آینده اجازه برپایی چادر و یا اقامت در پارک ها و مناطق گردشگر پذیر به هیچ کسی داده نمی‌شود.

 مرادنیا با بیان اینکه افرادی هم که در تعطیلات نوروز نزد خانواده و بستگان خود برمی‌گردند، باید مراقب باشند، اضافه کرد:  سعی داریم تا چرخ زندگی مردم مختل و نگرانی آنان بیشتر نشود لذا نیاز داریم مردم به ما برای اجرای برنامه ها کمک کنند.

استاندار کردستان یادآور شد: با تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، کاهش ساعت کاری ادارات و بانک ها و  عطیلی مسابقات ورزشی و برنامه‌های فرهنگی و هنری سعی کردیم تا حضور و تجمع غیر ضروری مردم را در جامعه کمتر کنیم.

مردانیا تاکید کرد: از دستگاه‌های نظامی مانند ارتش و سپاه و نیروی انتظامی هم کمک گرفتیم تا در ضدعفونی کردن نقاط آلوده یاریگر دانشگاه علوم پزشکی باشند.

وی با قدردانی از کادر درمان و پزشکی که با تلاش شبانه روزی به بیماران خدمت می کنند، گفت : مجموعه دستگاه های اجرایی استان هم تلاش خود را به نحو احسن انجام می دهند تا این بیماری مهار شود.

استاندار کردستان بر نظارت مستمر بر میادین میوه و تره بار هم اشاره کرد و افزود: نظارت بر اماکنی که کار عرضه مواد غذایی مردم را بر عهده دارند با شدت بیشتری ادامه دارد.

وی از تامین مواد ضدعفونی کننده به اندازه کافی در استان خبر داد و اضافه کرد: روزانه ۱۰ هزار عدد ماسک در استان تولید می شود که بخش عمده آن در اختیار مراکز درمانی قرار می‌گیرد که به صورت مستمر و مستقیم با بیماری درگیر هستند.

مرادنیا به وارد کردن دو محموله الکل به استان اشاره کرد و یادآور شد: هفته آینده هم مقادیری الکل وارد استان می شود لذا مردم از نظر تامین مواد ضدعفونی کننده هیچ نگرانی نداشته باشند.

وی با بیان اینکه بعضی از انجمن‌های مردمی هم در زمینه تولید ماسک به صورت خود جوش مشارکت دارند، از مردم استان خواست تا ماسک و مواد ضدعفونی کننده را از مراکز معتبر تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی تهیه کنند.

استاندار کردستان به مردم توصیه کرد تا در خانه بمانند و از تردد بی مورد و غیرضروری پرهیز کنند، چرا که مهمترین رکن در کنترل و ریشه کنی این بیماری، مشارکت آنها و رعایت بهداشت فردی و عمومی است.

کردستان یک هزارو ۵۲۴ اثر تاریخی ثبت ملی شده دارد که آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان‌های طبیعی از جمله این آثار هستند که ۸۷۲ اثر از این تعداد شامل اثر غیر منقول (آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، ۲۰ مورد میراث طبیعی، ۶۰ مورد میراث معنوی و ۲۳ مورد میراث منقول درفهرست آثار باستانی کشور به ثبت رسیده است.

هم اکنون آژانس مسافرتی در این استان فعالیت دارند و براساس آمار هتل ها و مهمان‌پذیرهای استان، سال گذشته ۱۷۸ هزار و ۴۷۷ گردشگر داخلی و ۱۲ هزار و ۸۳۲ گردشگر خارجی به کردستان سفر کردند.

تاکنون نتیجه آزمایش نهایی ۳۴ بیمار به ویروس کرونا در استان کردستان مثبت و قطعی شده‌ که شهرستان سقز با ۱۵ بیمار، بالاترین آمار را دارد.

از ۱۷۶ مورد نمونه آزمایش انجام گرفته از افراد مشکوک در استان نتیجه آزمایش ۳۴ نفر مثبت و ۶۸ نفر نیز منفی اعلام شده و جواب آزمایش ۷۴ نفر نیز هنوز اعلام نشده است.

تا روز پنجشنبه گذشته (دیروز) ۲۳۳ نفر مشکوک به ویروس کرونا به بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی در استان مراجعه کرد، ولی در مجموع ۱۵ نفر در سقز، هشت نفر در بانه، چهار نفر در سنندج، یک نفر در کامیاران، سه نفر در قروه، یک نفر در مریوان، یک نفر در دیواندره و یک نفر هم در بیجار به کرونا مبتلا و بستری هستند و ۱۵ نفر از بیماران مشکوک به کرونا نیز پس از بهبودی کامل از بیمارستان‌های استان ترخیص شده‌اند.

۱۱ بیمار مشکوک به کرونا نیز در بیمارستان‌ها بستری بوده و فوت کردند که تنها نتیجه آزمایش یک نفر شأن مثبت بوده است.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت روز پنجشنبه اعلام کرد: تعداد مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور به ۳ هزار و ۵۱۳ نفر و فوت ناشی از آن به ۱۰۷ نفر رسید و همچنین ۷۳۹ نفر تاکنون بهبود یافته‌اند.

کیانوش جهانپور درباره آخرین آمار ابتلا و فوت ناشی از ویروس کرونا در کشور تا ظهر پنجشنبه اضافه کرد: از روز گذشته تاکنون ۵۹۱ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در کشور ثبت شده و مجموع مبتلایان قطعی بیماری کووید ۱۹ تا ظهر امروز به ۳ هزار و ۵۱۳ نفر رسیده است.

وی ادامه داد: از روز گذشته تاکنون ۱۵ نفر به علت ویروس کرونا فوت کرده‌اند و مجموع فوتی‌ها تا امروز به ۱۰۷ نفر رسیده همچنین ۷۳۹ نفر از مبتلایان به این ویروس تاکنون بهبود یافته‌اند.

وی بیان کرد: تاکنون ۲۳ هزار و ۳۲۷۷ نمونه آزمایشگاهی اخذ شده است.

جهانپور ادامه داد: تعداد آزمایشگاه‌های مورد تایید امروز به ۲۵ مورد رسید و تا هفته آینده بر اساس نیاز به ۴۰ آزمایشگاه خواهیم رسید.
 رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: افراد باید در خانه‌ها و شهرهای خود بمانند، زیرا می‌توانیم تاثیر مثبت این کار را تا هفته آینده در روند کاهش موارد ابتلا به ویروس کرونا مشاهده کنیم.