۰ نفر

میلیون‌ها شغل با مشارکت جوامع بومی در گردشگری ایجاد می‌شود

۲۳ بهمن ۱۳۹۸، ۲۱:۳۲
کد خبر: 416593
میلیون‌ها شغل با مشارکت جوامع بومی در گردشگری ایجاد می‌شود

سرپرست دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران گفت: مشارکت جوامع بومی در گردشگری کمک می‌کند تا مردم گوناگونی مهارت‌های خود را توسعه دهند و در نهایت میلیون‌ها شغل ایجاد و آن را تبدیل به تغییرات مثبت در جوامع می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سوتان سوتکوفسکی  روز چهارشنبه، در مراسم افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و سی و سومین نمایشگاه صنایع دستی تهران،  سخنانش را با اهمیت و چالش‌های گردشگری و رابطه آن با صنایع دستی از دیدگاه یونسکو آغاز کرد و گفت: در یونسکو عمدتا به گردشگری فرهنگی می‌پردازیم که به معنای حرکت افراد به سمت جاذبه‌های فرهنگی که از محل زندگی افراد دور است و تجربیات جدید در جهت اغنای نیازهای فرهنگی است.

گردشگری فرهنگی شامل گردشگری در مناطق و جاذبه‌های شهری به ویژه در شهرهای بزرگ و تاریخی از جمله موزه‌ها یا محل‌های نمایشی است.گردشگری فرهنگی همچنین شامل گردشگری در مناطق روستایی است که به آنالیز ارزش‌ها و سبک‌های زندگی روستایی می‌پردازد.

او در ادامه افزود: گردشگری پایدار که هدف نهایی مدیران گردشگری است نیز به نوعی از گردشگری اطلاق می‌شود که برای مسافران از کشورهای دیگر در نظر گرفته می‌شود و به دنبال فراهم آوردن تعطیلات شگفت‌انگیز و آموزشی است که برای افراد کشور میزبان نیز مفید خواهد بود.

 سوتکوفسکی به میراث فرهنگی ناملموس یا زنده نیز اشاره کرد و گفت: این نوع میراث فرهنگی، بیانگر روحیات افراد است و این شکل از میراث فرهنگی به سنت‌هایی اشاره دارد که از نسل‌های گذشته به ما ارث رسیده است و به آیندگان منتقل می‌شود که شامل هنرهای سنتی، نمایشی، اجتماعی، آداب و رسوم مذهبی و جشن‌هاست که به جوامع هویت می‌بخشد و حاصل کار آن سودده نیست.

او اظهار کرد: امروزه به نظر می‌رسد اهداف صنایع گردشگری خلاف این امر باشد. صنعت گردشگری، صنعتی مبتنی بر تجارت و اهداف اقتصادی است، گردشگر آن را می‌طلبد بنابراین آن را توسعه می‌دهیم و وقتی دوستش ندارد آن را حذف می‌کنیم. پس ما چطور می‌توان ، از پایگاه‌های میراث ملموس، آداب و رسوم و سنت‌ها پاسداری کرد. برای انجام آن نیاز به یک چارچوب مدیریتی پایدار در جامعه داریم. هدف ما باید جلوگیری از بین رفتن سنت‌ها باشد.

او افزود: نیروهای بالقوه گردشگری و صنایع دستی به صورتی شایسته در این نمایشگاه بین‌المللی حضور دارند و طی سالیان گذشته دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران نیز دست در دست با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در جهت حمایت از تلاش‌ها و پروژه‌های مختلف گام برداشتند و امیدوارم این همکاری‌ها در سال‌های آتی ادامه پیدا کند.