۰ نفر

آن‌ها که این روزها مسافر جاده‌اند، بخوانند

۱۲ آبان ۱۳۹۸، ۱۵:۲۵
کد خبر: 391973
آن‌ها که این روزها مسافر جاده‌اند، بخوانند

برای ما که کشور چهارفصل و زیبایی داریم سفرهای جاده‌ای طرفداران زیادی دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، گذشته از کمتر بودن هزینه مسافرت‌های جاده‌ای نسبت به مسافرت با قطار و هواپیما، سفر جاده‌ای جذابیت‌هایی دارد که با هیچ نوع دیگر از سفر قابل مقایسه نیست. سفرهای جاده‌ای همراه با خانواده و دوستان معمولا خاطرات زیبایی برایمان به ارمغان می‌آورد که تا سال‌ها در ذهن می‌ماند. شاید فکر کنید پاییز و زمستان که برسد فصل مسافرت جاده‌ای به پایان می‌رسد ولی این تصور درستی نیست. برای سفر کردن در پاییز و زمستان و لذت بردن از طبیعت و هوای بارانی رعایت نکاتی لازم است که باعث می‌شود سفر برایتان دلچسب و لذت‌بخش و خاطره‌انگیز باشد.

برنامه ریزی برای سفر

چون در زمستان و درست در زمانی سفر می‌کنید که شرایط آب ‌وهوایی بیش از هر زمان دیگری قابل تغییر است برنامه‌ریزی برای سفر اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. بهترین مساله در سفر این است که بتوانید از مقصدی که می‌روید نهایت لذت را ببرید. قطعا قصد ندارید تمام طول سفر را در اقامتگاه یا هتل بمانید، بلکه می‌خواهید به طور کامل از سفرتان استفاده کنید. بنابراین بهتر است قبل از سفر سعی کنید با جستجو در نت و یا مطالعه تجربیات افرادی که قبلا در مقصد مورد نظر شما بوده‌اند، مکان‌های منحصر به فرد و کارهایی که می‌توانید در هر یک از مقصدهای سفر انجام دهید را کشف کنید. حتی اگر قبلا به آن مکان سفر کرده اید، مطمئن باشید فصل زمستان گزینه‌های جدید و هیجان‌انگیزی را برایتان به ارمغان می‌آورد که نباید از آنها غافل شوید.  هر نوع فعالیتی که می‌توانید در زمستان انجام دهید و سرگرمی‌هایی که شامل فصل زمستان در آن منطقه می‌شود را شناسایی کنید و حتی‌الامکان یک زمان‌بندی درست برای اجرای برنامه‌هایتان داشته باشید.

اطلاع از وضع آب‌وهوا

معلوم است نخستین چیزی که برای سفر جاده‌ای باید بدانیم و رعایت کنیم این است که از آب‌وهوای جاده و مقصد مورد نظر اطلاع کافی کسب کنیم. برای این کار مراجعه به گوگل و استفاده از نقشه آب‌وهوایی و یا تماس با مراکز هواشناسی ضروری است. همچنین بهتر است به همراه خود نقشه کاملی از تمامی راه‌های اصلی و فرعی داشته باشید.
چک کردن خودرو

بعد از این‌ها وضعیت تایر خودرو نکته بعدی است که اهمیتش کمتر از مورد بالا نیست. با توجه به لغزنده بودن جاده در این ایام اطمینان حاصل کردن از وضعیت تایرها و سالم بودن آن‌ها در اولویت است. اصلن شاید لازم باشد اجزای درونی و کاربری ماشین را برای چک کردن نزد یک مکانیک ببرید و چندین وسیله یدکی نو نیز خریداری کنید تا در ماشین باشد. همراه داشتن زنجیر چرخ هم از آن مواردی است که برای سفر زمستانی حیاتی است. چون در سفر جاده‌ای و در ایام سرد سال قصد مسافرت دارید مسلما باید از سالم بودن بخاری ماشین و چراغ‌های خودرو به خصوص چراغ‌های مه‌شکن اطمینان حاصل کنید. در نهایت و به صورت خلاصه باید گفت واجب است قبل از سفر از میزان باد تایرها، سلامت ماشین، همراه داشتن زنجیر چرخ و ضد یخ، مثلث اضطراری و همچنین سالم بودن وسایلی نظیر جک، آچارها، تایر یدکی و .... اطمینان حاصل کنید.

تهیه تنقلات و لباس گرم

سفر کردن به صورت جاده‌ای قوانین خودش را دارد. اگر کودک یا سالمند همراه خود دارید مسلم است که باید به این فکر کنید که اگر مجبور شدید به خاطر بسته بودن جاده چند ساعتی را در راه بمانید لباس گرم و خوراکی و غذای کافی دارید؟ بنابراین به جز همراه داشتن غذاهایی به شکل ساندویچی و آماده و آب بهتر است  کمی اغذیه خشک مانند خشکبار همراهتان باشد تا در صورت بروز مشکل به شما و همراهانتان در تامین انرژی کمک کند. همچنین باید به جز لباس‌های گرم و پشمی چند پتوی مسافرتی همراهتان باشد تا در صورت لزوم بتوانید از آن‌ها برای گرم کردن استفاده کنید.

همراه داشتن وسایل مورد نیاز

پیش از بستن وسایل سفر زمستانی خود، بهتر است مشخص کنید سفرتان از چه نوعی است. اگر به سفری ماجراجویانه خارج از محیط‌های شهری می‌روید یا به قصد ورزش‌های زمستانی چون اسکی عازم ارتفاعات هستید بهتر است ترکیبی از مناسب‌ترین لباس‌های زمستانی را با خود بردارید. فراموش نکنید یکی از مهم‌ترین این لباس‌ها یک پوشش کتانی است که باید جهت حفظ رطوبت بدن به عنوان نخستین پوشش آن را بپوشید.  بهتر است علاوه بر لباس‌های پشمی، از لباس‌هایی با جنس نایلونی روی تمامی پوشش خود استفاده کنید تا در طول بارش‌های احتمالی خیس نشوید. بهتر است در طول سفرهای زمستانی خود، از چند لایه لباس استفاده کنید تا با ورود به مکان‌های سرپوشیده و گرم بتوانید لایه‌های رویی را از تن درآورده و مانع سرماخوردگی شوید.

جمع‌آوری تلفن‌های ضروری

فراموش نکنید که سفر جاده‌ای در فصول سرد به تنهایی ماجراجویی است پس بهتر است فکر همه چیز را بکنید و قبل از ترک خانه، تلفن همراه خود  را به خوبی شارژ کنید. جعبه کمک‌های اولیه را در ماشین قرار دهید. شماره تلفن‌های ضروری نظیر تلفن خدمات پزشکی و اورژانس، پلیس، ماشین‌های یدک‌کش و ... را همراه داشته باشید تا در صورت نیاز بتوانید با آنها ارتباط برقرار کنید.