۰ نفر

آمارها و برآوردها درباره جزئیات گردشگری در ایران و جهان؛

هوس سفر نداری؟

۱۲ آبان ۱۳۹۸، ۱۵:۱۰
کد خبر: 391967
هوس سفر نداری؟

طبق گزارش مجمع جهانی اقتصاد، ایران از نظر رقابت‌پذیری بازار قیمت در صنعت گردشگری، رتبه نخست دنیا را در سال2019 از آن خود کرده است؛ در نتیجه میزان هزینه‌ای که مسافران در ایران می‌کنند از همه دنیا کمتر است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری،  رتبه اول دنیا در این زمینه به‌خاطر مسائلی چون مالیات اندک روی بلیت‌ها و خدمات، هزینه‌های کم فرودگاه (هفتم در جهان)، هزینه اندک سوخت و رفت‌وآمد (پنجم در جهان) و قدرت خرید بالای مسافران (پنجم در جهان) به‌دست آمده است. با این اوصاف ایران از نظر جذب گردشگر رو به بهبود می‌رود. در سال2017 ایران در جذب توریست کمی عقب ماند و 1.5درصد کمتر از سال2016 به این کشور سفر کردند اما در 2017 معادل 4میلیون و 800هزار نفر به ایران آمدند. این رقم در 2018تقریبا دوبرابر شد و با وجود تحریم‌های بین‌المللی آمریکا، ایران توانست 7میلیون و 290هزار گردشگر را بپذیرد. در سال 2019 اوضاع از این نیز بهتر است. از ابتدای بهار تا پایان تابستان امسال، ایران توانسته 5میلیون نفر گردشگر ورودی داشته باشد و طبق تجربیات سال‌های گذشته این میزان هر چه جلوتر برویم بیشتر هم خواهد شد اما این رشد تعداد گردشگر فقط مختص ایران نیست و دنیا نیز به سمت افزایش تعداد گردشگران پیش رفته است. به‌گونه‌ای که در سال 2018 تعداد گردشگران در دنیا بیشترین رشد را بعد از سال2010 داشته است. به‌نظر می‌رسد که مردم تمایل بیشتری می‌یابند تا روزهای بیشتری از عمر خود را در سفر بگذرانند.

چه کسانی بیشتر برای سفر خرج می‌کنند؟

ملت‌هایی هستند که به‌خاطر اقتصاد رو به رشد، گردش و سفر به اولویت زندگی‌شان تبدیل شده است و خرج کردن در سفر برای آنها بسیار عادی است. در ادامه می‌بینیم که مردم کدام کشورها در سال 2018بیشترین هزینه را برای سفر کرده‌اند.

چین

 277/000/000/000

البته که با اقتصاد رو به رشد چین و جمعیت یک‌میلیارد‌و400میلیون‌نفری این کشور، جای تعجب نیست که بدانیم آنها در خرج کردن برای گردشگری در دنیا اول هستند. خیلی از کشورها نیز محدودیت‌های ویزا را برای کشور چین برداشته‌اند که سفر را برای مردم آن راحت‌تر هم می‌کند.

آمریکا

 144/000/000/000

ظاهرا گردشگران آمریکایی بیشتر دوست دارند هنگام سفر استراحت کنند. 65درصد آنها به قصد تفریح سفر کرده‌‌اند و 27درصد دیگر به قصد دیدار با دوستان و فامیل. به‌طور میانگین هر آمریکایی در سال 16شب را در سفر گذرانده و 2.5مسافرت خارجی رفته است.

آلمان 

94/000/000/000

مقاصد اروپایی محبوب آلمانی‌ها برای سفر، اسپانیا، ایتالیا، یونان، فرانسه، انگلستان و بلژیک است. خارج از اروپا، آلمانی‌ها بیشتر کشورهای شرق دور مثل چین و تایلند و جزایر کارائیب‌را ترجیح می‌دهند. دلیل اینکه آنها زیاد خرج سفر می‌کنند شاید این باشد که معمولا مسافرت‌های طولانی می‌روند.

انگلیس

75/000/000/000

تعداد سفرهای آنها زیاد است. انگلیسی‌ها در طول سال 2017معادل 72میلیون سفر خارجی را به نام خود ثبت کرده‌اند. اسپانیا و جزایر آن از محبوب‌ترین مقاصد آنهاست. بعد از آن فرانسه، ایتالیا و آمریکا دیگر مقاصد محبوب آنها به شمار می‌آیند.

فرانسه

 47/000/000/000

فرانسوی‌ها هر زمان که در حال گشت‌و‌گذار در شهر خود نیستند، در حال حرکتند. توریست‌های فرانسوی بیش از 44میلیون‌سفر شبانه و 29میلیون‌سفر روزانه در سال 2017داشته‌اند و بیشترین وقت خود را در پرتقال، بلژیک، انگلستان، ایتالیا و بیش از همه در اسپانیا گذرانده‌اند.

کدام کشورها برای پذیرش گردشگر از همه آماده‌ترند؟

اسپانیا، فرانسه، آلمان، ژاپن و آمریکا کشورهایی با بیشترین آمادگی و امکانات برای مسافران هستند. این لیست بر اساس جدیدترین رده‌بندی توریست و مسافرت از سوی انجمن جهانی اقتصاد منتشر شده است. آخرین نسخه این رده‌بندی 2سال پیش منتشر شده بود و از آن زمان تغییرات اندکی در این فهرست ایجاد شده است. انگلستان کمی پایین‌تر رفت و پشت ایالات‌متحده آمریکا جای گرفت. حالا چه چیزی این مقاصد را برای مسافران جذاب کرده است؟ اسپانیا از سال 2015در رتبه برترین کشور در این زمینه ایستاده است. شهرت این کشور با تکیه بر منابع غنی فرهنگی و طبیعی در سطح جهانی بیشتر شد. شهرهای پرجنب‌و‌جوش و ساحل‌های آفتابی و برنامه‌های فرهنگی متنوع این کشور از فستیوال‌های قرون‌وسطایی تا هنر معاصر باعث شده تا این کشور در رقابت برای جذب گردشگر موفق‌ترین باشد. زیرساخت‌ها یک شاخص مهم دیگر در این رده‌بندی بوده است و اسپانیا در این زمینه رتبه بسیار بالایی دارد. این کشور در طول یک دهه گذشته میلیون‌ها یورو برای بهبود جاده‌ها و گسترش مسیرهای ریلی و توسعه فرودگاه‌ها هزینه کرده است. در این رده‌بندی که 140کشور دنیا در آن بررسی شده‌اند، آنها امتیازبندی نیز شده‌اند. امتیاز 7یعنی بهترین و امتیاز یک به‌معنای بدترین وضعیت است. اسپانیا با 5.4امتیاز بهترین کشور و یمن با 2.4امتیاز بدترین کشور است و در جایگاه 140قرار دارد.

در رده‌بندی کشورها از نظر آمادگی برای پذیرش گردشگر، اسپانیا با امتیاز 4/5(از 7امتیاز) در رتبه اول ایستاده است. ایران در فهرست رده‌بندی کشورهای دنیا از نظر آمادگی و میزان رقابت برای پذیرش گردشگر، رتبه 89 و امتیاز 3.4(از 7) را دارد. از میان کشورهای خاورمیانه، امارات از نظر آمادگی برای پذیرش گردشگر بالاترین جایگاه را به‌خود اختصاص داده و در رتبه33 ایستاده است.

 

بیشترین بازدیدکنندگان ایران از کدام کشورها هستند؟

 

10 کشور برتر که بیشترین مسافر وارد آن شده است

هر سال سازمان جهانی گردشگری  (UNWTO)  فهرستی از کشورهایی با بیشترین تعداد گردشگر منتشر می‌کند. فهرستی که در پایان سال2018 از سوی این سازمان منتشر شده است را مرور می‌کنیم.

فرانسه  86/900/000

برای علاقه‌مندان فرهنگ در اینجا شکارهای بسیاری وجود دارد: از برج معروف ایفل گرفته تا قلعه‌های دره لوآر.

اسپانیا 81/800/000

این کشور فقط در ساحل‌های زیبا خلاصه نمی‌شود. مناطق تاریخی بسیاری برای تماشا و فرهنگی غنی برای تجربه در پایتخت این کشور یعنی مادرید و کلانشهر بارسلون و بعضی شهرهای سنتی وجود دارد.

آمریکا 76/900/000

آمریکا هم پارک‌های ملی بزرگ طبیعی دارد و هم شهرهای پرجنب‌و‌جوشی که توریست‌های خارجی از آنها دیدن می‌کنند. طبق آمار، نیویورک، لس‌آنجلس، واشنگتن و سانفرانسیسکو بیشترین گردشگران را به‌خود جذب می‌کنند.

چین 60/700/000

چین با داشتن شهرهای باستانی، مناطق تاریخی و ایجاد تنوع غذایی به نفع گردشگری هر روز به‌عنوان یک مقصد گردشگری محبوب‌تر می‌شود. حتی در یک شهر پرجمیعت مثل پکن، گوشه‌های مخفی مملو از میراث‌فرهنگی و محلی را می‌توان یافت.

ایتالیا 58/300/000

در ایتالیا امکان تجربه انواع مختلف گردشگری وجود دارد؛ هم می‌توانید به ساحل بروید، هم به باغ‌های زیتون در روستاها یا اینکه به کوهستان‌های چشم‌نواز سفر کنید. طبق پیش‌بینی‌ها تعداد گردشگران در این کشور باز هم بیشتر خواهد شد.

مکزیک 39/300/000

مکزیک جایگاه خود را بالا کشیده است و توانسته روسیه را از فهرست 10شهر پربازدید دنیا بیرون بیندازد. تعداد گردشگرانی که به مکزیک می‌روند از کل گردشگرانی که منطقه کارائیب را به‌عنوان مقصد سفر انتخاب می‌کنند(25میلیون نفر) بیشتر است.

انگلستان 37/700/000

اگرچه شاید تعداد گردشگران انگلستان با کشوری مثل ایتالیا خیلی فاصه داشته باشد، اما توانسته است به شکل شگفت‌انگیزی 2پله جایگاه خود را ارتقا دهد.

ترکیه 37/600/000

ترکیه که در نقطه‌ای میان آسیا و اروپا قرار گرفته است به فرهنگ متمایز، سنت‌های قدیمی و چشم‌اندازهای متنوع شهرت دارد.

آلمان 37/500/000

خیلی از شهرهای بزرگ آلمان تبدیل به آهن‌ربای توریست شده است. جشن اکتبر مونیخ بیشترین درصد جذب گردشگر را دارد و برلین و فرانکفورت هم بیشتر عاشقان معماری و حال و هوای اروپایی را جذب خود می‌کنند.

تایلند 35/400/000

نفوذ تایلند در حوزه گردشگری همیشه بالا بوده است و همچنان به عنوان محبوب ترین کشور برای بازدید در آسیای جنوب شرقی رتبه بندی می شود. تایلند با داشتن بهترین سواحل آسیای جنوب شرقی، غذاهای ارزان و فضای راحت، جمعیت زیادی از گردشگران را از سراسر جهان به خود جذب می کند.

 

سهم قاره ها از درآمد گردشگری

خاورمیانه 4%

اروپا 51%

آسیا و اقیانوسیه 24%

آفریقا 5%

آمریکا 16%

 

سهم قاره‌ها  ازگردشگران ورودی

خاورمیانه 5%

اروپا 39%

آسیا و اقیانوسیه 29%

آفریقا 3%

آمریکا 24%