۰ نفر

سفر به ابرکوه در هوای دم‌دمی مزاج پاییز

۲۰ مهر ۱۳۹۸، ۹:۱۷
کد خبر: 387090
سفر به ابرکوه در هوای دم‌دمی مزاج پاییز

هوای دم دمی مزاج پاییزی استاد به هم ریختن برنامه ریزی هاست. در واقع شما نمی توانید انتخاب قاطعی حتی برای لباس هایی که قرار است در یک بیرون رفتن کوتاه بپوشید، داشته باشید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، هوای پاییز گاهی دلش برای تابستان تنگ می شود و مانند روزهای مرداد تب می کند. گاهی هم هوای زمستان به سرش می زند و سوز سرمایی است که به استخوان های تان لرزه می اندازد. بالاخره که در این هوا تنها چیزی که مشخص نیست پیش بینی دقیق وضعیت آب و هوایی است. به همین دلیل بسیاری از گردشگران حرفه ای ترجیح می دهند که در پاییز به مناطقی سفر کنند که وضعیت آب و هوایی اش از این دم دمی مزاجی درآمده باشد. به قول معروف یا رومی روم باشد یا زنگی زنگ!مثلا عده ای با علم به این که این روزهای شمال بارانی و سرد است کوله بارشان را می بندند و به جشنواره با شکوه رنگ های پاییزی می روند اما در بین مسافران، کسانی هم هستند که دلشان برای گرمای لذت بخش تابستان تنگ شده است. این مسافران بیشتر راهی مناطق جنوبی و مرکزی ایران می شوند، مناطقی که زمستان خیلی خواب مانده تر از این حرف هاست و حالا حالاها قصد آمدن ندارد. ما در این نوشتار می خواهیم شما را به قلب ایران ببریم. شهری که در مرکزی ترین نقطه ایران قرار دارد. شهری کهن با آثار باستانی فاخر اما کمتر شناخته شده، که بیشتر مسافران از لحظه ورودشان عاشق سکون و آرامش آن می شوند. ابرکوه مقصد گردشگری امروز ماست.

یزد شهر ترین های ایرانی و جهانی

شهر یزد را می توان شاهکار مقاومت انسان در برابر طبیعت خشن و نامهربان کویر دانست. مقاومتی که بیشتر از همه جا در معماری شهری نمایان است. معماری که حالا تبدیل به یکی از جاذبه های اصلی یزدگردی شده است. و حتی نام این شهر را به نام شهر بادگیرها تغییر داده است. بناهای تاریخی، آب انبارها و یخچال های ساخته شده از دوران مختلف در این شهر همه ساله در فصل های پاییز و تابستان مورد بازدید گردشگران قرار می گیرند. از این میان می توان به باغ دولت آباد با مرتفع ترین بادگیرش که در جهان بی نظیر است، میدان وقت الساعت قدیمی ترین میدان شهری ایران، مسجد جامع فهرج به عنوان قدیمی ترین مسجد بعد از اسلام در ایران، مسجد جامع کبیر یزد با بلندترین مناره ها، آب انبار شش بادگیر، مجموعه امیر چخماق و... به عنوان مکان‌های دیدنی یزد اشاره کرد.

اقامت و خورد و خوراک در یزد

در یزد امکان انواع اقامت وجود دارد اما شب مانی در هتل های سنتی یا اقامتگاه های بوم گردی این شهر صفایی دیگر دارد. البته باید در نظر داشت که قیمت این نوع اقامت سنتی هم به نسبت هتل های مدرن گران تر است. هزینه شب مانی در هتل های سنتی یزد برای یک شب مانی چهار نفره از 265 هزار تومان آغاز می شود و در مجلل ترین حالت اقامت به شبی یک میلیون و 203 هزار تومان می رسد. قیمت خورد و خوراک در یزد نیز کمی گران است، البته این گرانی با توجه به این که بیشتر غذاهای یزدی گوشتی هستند قابل توجیه است. اگر می خواهید یکی از لذیذترین غذاهای یزدی را تجربه کنید حتما یک کاسه آش یزدی را که تنوع ‌اش هم کم نیست، نوش جان کنید.

ابرکوه شهری در مرکزی ترین نقطه ایران

ابرکوه یکی از شهرستان های استان یزد است و حدود150 کیلومتر با این شهر فاصله دارد. از تعدد آثار باستانی در این شهر می توان تنها به این نکته بسنده کرد که در ابرکوه چیزی حدود 400 اثر تاریخی شناسایی شده است که 143 اثر از میان این آثار تاکنون ثبت ملی شده اند.

یخچال خشتی ابرکوه

تصور زندگی بدون پوسیدن مواد در شهرهای کویری بدون فناوری دور از باور است اما مردمان حاشیه کویر با ابتکاری مثال زدنی توانسته اند یخچال هایی سرد برای نگهداری یخ و موادغذایی درست کنند. یخچال هایی که با بستن تمام راه های نفوذ مدت زمان زیادی از مواد غذایی نگهداری می کردند. یکی از این یخچال ها، یخچال خشتی ابرکوه است. یخچالی که دارای بنای مخروطی شکل با ارتفاع 12 متر است. داخل بنا حدود 6 متر گودبرداری شده که محل گذاشتن یخ بوده است.ساعات بازدید از بنا در ایام پاییز از 8 صبح تا 18 و بهای  بلیت نفری 3500 تومان است.

قلعه رباط ابرکوه

آثاری از یک قلعه در حاشیه غربی ابرکوه و در نزدیکی های میدان ولی عصر (عج) دیده می شود که باستان شناسان آن را متعلق به دوران صفویه می دانند. این قلعه که کاربری مسکونی داشته، دارای 9 برج مراقبت است. برج هایی که سلیقه و هنر دوستی مردمان عهد صفویه از کنار آن ها ساده نگذشته اند و آن ها را با اشکال هندسی تزیین کرده اند. دور تا دور برج، نقش های صلیبی شکل و هندسی وجود دارد که زیبایی خاصی به آن بخشیده است. این قلعه به وسیله خشت، گل و سنگ بنا شده است.

سروی که پسر نوح کاشته است

رشد و نمو در خاک خشک کویر تقریبا دور از ذهن است اما در نزدیکی های ابرکوه سروی کهن سال همچنان ریشه در خاک و سر بر آسمان دارد. سروی که عمرش را چیزی بین پنج هزار تا هفت هزار سال تخمین زده اند. براساس این تخمین ها سرو ابرکوه پیرترین موجود زنده جهان است. جالب است بدانید محلی ها عقیده دارند که این سرو به دست «یافث» پسر نوح کاشته شده است! ابعاد این سرو نیز بی نظیر است و ارتفاع درخت حدود25 متر، محیط آن 18 متر و اندازه دور تنه اش 5 متر و 11 سانتی متر است. سرو در اندیشه های ایرانی نماد استقامت و سربلندی است و این موضوع در نقش های مینیاتوری، نقاشی ها و حتی نمادهای مذهبی نیز نمود یافته است. در کنار سرو ابرکوه امکانات رفاهی مانند رستوران، مسجد و سرویس بهداشتی وجود دارد و همین موضوع بازدید از سرو را آسان کرده است.

گنبد عالی

یکی از سالم ترین  بناهایی که از دوران سلجوقی در ایران به جا مانده است گنبد عالی یا گنبد علی شهرستان ابرکوه است. این گنبد در واقع آرامگاه امیر عمید الدین شمس الدوله معروف به علی هزار اسب از خادمان دیلمان و همسرش فیروزان است. که به دستور فرزند امیر ساخته شده است. بنای گنبد بر روی تپه ای مشرف به شهر قدیمی ابرکوه ساخته شده است. اگر از جاده ابرکوه (ابرقو) – یزد حرکت کنید 3 کیلومتر مانده به شهر، می توانید گنبد عالی را ببینید. شکل عمومی گنبد استوانه ای با هشت ضلع از سنگ و ساروج بنا شده است. داخل خود مقبره با این که دیگر خبری از قبرها نیست، بازهم همان معماری هشت ضلعی تکرار شده است. نمی شود تمام آثار تاریخی و باستانی ابرکوه را تک به تک برای شما شرح دهیم.

اقامت در ابرکوه

در ابرکوه تقریبا شما دو گزینه اقامتی پیش رو دارید که هر دوی آن ها در واقع سیری در تاریخ سنتی ایرانی است. اقامتگاه های بوم گردی و هتل های سنتی دو نوع اقامت پرطرفدار این شهر هستند. البته ناگفته نماند که فاصله نزدیک ابرکوه با یزد نیز باعث شده که بسیاری از گردشگران، یزد را به عنوان محل اقامت خود انتخاب کنند. هزینه اقامتگاه های بوم گردی در ابرکوه به دو صورت محاسبه می شود، یکی به ازای هر فرد، دیگر به صورت اجاره اتاق ها، مثلا در خانه بوم گردی خانم جان ابرکوه به ازای هر فرد چیزی حدود 75 هزار تومان دریافت می شود. اقامت در خانه های بوم گردی به ازای هر فرد چیزی حدود 70 تا 80 هزار تومان هزینه دارد اما کرایه اتاق در این نوع اقامتگاه ها شبی 229 هزار تا 750 هزار تومان است. علت تفاوت قیمت اتاق ها در داشتن امکاناتی چون حمام و سرویس بهداشتی است. هزینه شب مانی در هتل های سنتی ابرکوه نیز از 359 هزار تومان آغاز می شود و بسته به تعداد همراهان و نوع اتاقی که انتخاب می کنید به شبی 840 هزار تومان می رسد.

jpgfile_20218_9451_637064438793675737