۰ نفر

نمایش ۳۰۰شیء تاریخی اسپانیا در موزه ملی ایران

۲۲ شهریور ۱۳۹۸، ۲۲:۰۸
کد خبر: 380440
نمایش ۳۰۰شیء تاریخی اسپانیا در موزه ملی ایران

مدیر کل موزه ملی ایران خبر داد: با پایان کار «ایران: مهد تمدن» در موزه آلیکانته اسپانیا و بازگشت این آثار به ایران، ۳۰۰قلم شی منتخب از تاریخ سرزمین باستانی اسپانیا به تهران وارد شدند، تا یک هفته دیگر نمایش خود را در موزه ملی ایران آغاز کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، جبرییل نوکنده با اشاره به انتخاب نمایشگاه «ایران: مهدتمدن» در عنوان‌های نمایشگاهی به عنوان «بهترین عنوان نمایشگاهی موزه‌های جهان» اظهار کرد: با پایان زمان برگزاری نمایشگاه "ایران: مهد تمدن" در موزه باستان شناسی «آلیکانته» اسپانیا، همه‌ی ۱۹۶ قلم آثار  تاریخی به امانت داده شده، پنجشنبه ۲۱ شهریور از  این کشور وارد ایران شده و پس از گذراندن تشریفات گمرکی با همراهی اسکورت پلیس پیشگیری، یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به موزه ملی ایران انتقال داده شدند.

او با بیان این‌که این مجموعه در مرحله اول سفر  از ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ در موزه درنتس هلند به نمایش درآمده و پس از پنج ماه فعالیت چشمگیر، موفق به جذب بیش ۱۱۵ هزار بازدیدکننده و همچنین کسب مقام اول بهترین عنوان نمایشگاه‌های موزه‌ای سال ۲۰۱۸ در جهان شد، به دنبال درخواست «موزه باستان‌شناسی الیکانته» در اسپانیا، نمایش بعدی خود  را از ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ در این موزه آغاز کرده و در آنجا نیز تا دهم شهریور ۱۳۹۸ به آمار بازدید بیش از یکصدهزار نفر دست یافت.

وی با اشاره به این‌که آثار منتخب نمایشگاه متقابل موزه باستان‌شناسی الیکانته در تهران، با نام «میراث باستان‌شناسی اسپانیا»  به همراه آثار نمایشگاه «ایران: مهد تمدن» وارد تهران شد، اظهار کرد: از  ۲۳ شهریور عملیات چیدمان آثار در محل نمایشگاه آغاز و یکشنبه ۳۱ شهریور، این نمایشگاه با حضور مقامات سیاسی و چهره‌های فرهنگی و هنری کشور  افتتاح می‌شود.

مدیر کل موزه ملی ایران ، درباره‌ی آثار منتخب موزه آلیکانته توضیح داد: این مجموعه ۳۰۰ اثر مانند پیکره، نقش برجسته، ظروف سفالی و تابلو نقاشی را در برمی‌گیرد که تاریخ سرزمین باستانی اسپانیا در شرق دریای مدیترانه را از دوره‌های مختلف پیش از تاریخ تا سده های اخیر بازگو می‌کند.

نوکنده هچنین از بازگشت همه‌ی آثار امانی نمایشگاه  «باستان‌شناسی و هنر سرزمین هلند»  که از ۱۰ مهر سال گذشته تا ۹ مرداد امسال در موزه ملی ایران در معرض نمایش بودند به مبدا اصلی خود یعنی موزه «درنتس» در شهر آسن، در بامداد پنج شنبه ۲۱ شهریور خبر داد و افزود: این نمایشگاه موفق شد پیشینه‌ی ۵۰ هزارساله سرزمین هلند را برای بازدیدکنندگان در طیف‌های مختلف روایت کند. برگزاری برنامه‌های جنبی مانند کارگاه‌های بازدید تخصصی و هنری کودکان و نوجوانان و برپایی نمایشگاه محصول این کارگاه‌ها از دیگر فعالیت‌های همزمان با نمایشگاه بودند.