۰ نفر

سفر به کربلا چقدر ‌خرج برمی‌دارد؟

۱۷ شهریور ۱۳۹۸، ۱۴:۲۳
کد خبر: 379368
سفر به کربلا چقدر ‌خرج برمی‌دارد؟

این روزها هزینه پرواز به کربلا حداقل ۳۲۰ دلار است! سفر به کربلا در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی به یک آرزو برای بسیاری از طبقات مردم تبدیل شده است. بیایید با هم مرور کنیم که چطور می‌توان تا کربلا رفت؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از هفت صبح، راه ساده این است که به صورت زمینی به نزدیک‌ترین نقطه مرزی به کربلا بروید و از آنجا به صورت زمینی خود را به این شهر یا شهر نجف برسانید. با توجه به اینکه دو گذرگاه مرزی یعنی چزابه و شلمچه با کربلا فاصله زیادی دارند و مرز خسروی نیز هنوز تعطیل است، گذرگاهی که باقی می‌ماند، مهران است.

جالب است بدانید که تقریبا از دیروز یعنی حدود یک هفته مانده تا روز عاشورا، بلیت اتوبوس برای مهران و حتی ایلام، دست کم از تهران پیدا نمی‌شود. بنابراین شما مجبور خواهید بود که با تاکسی تا آنجا بروید و این یعنی هزینه حدودا ۳۰۰ هزار تومانی برای هر فرد. اگر اتومبیل را برای مهران دربست بگیرید باید ۹۷۰ هزار تومان پرداخت کنید. ‌ طبیعی است که گزینه راه‌آهن یا قطار را هم ندارید چرا که استان ایلام هنوز به خطوط ریلی کشور نپیوسته است.

‌ اما وضعیت پروازی چطور است؟ اگر بخواهید شنبه حرکت کنید و پنجشنبه برگردید (و با لحاظ کارمندی، دو روز چهارشنبه و پنجشنبه را مرخصی بگیرید) باید دست کم ۳ میلیون و ۶۵۶ هزار تومان پول داشته باشید (یعنی ۳۲۰ دلار). البته در تماس با یک آژانس معتبر در تهران، گفته شد که بلیت سیستمی در حال حاضر ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و برای روز پنجشنبه تا سقف ۷ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

(البته باید در نظر داشته باشید که به طور کلی قیمت پروازهای خارجی برای هفته آینده گران است. مثلا اگر دیروز می‌خواستید پروازی (رفت و برگشت ) برای استانبول بگیرید باید نزدیک ۵ میلیون تومان و اگر می‌خواستید پروازی برای دوبی بگیرید باید نزدیک ۱۰ میلیون تومان خرج کنید.)

به فرض اینکه بتوانید از پس این هزینه هم برآیید، باید هزینه اقامت در کربلا را در نظر بگیرید. البته که اقامت در برخی حسینیه‌های این شهر هم ممکن است اما اگر با خانواده باشید حتما باید هتل را رزرو کنید تا در خیابان نمانید. در حال حاضر، بی‌کیفیت‌ترین هتل در کربلا و نجف، برای هر شب ۲۰ دلار می‌گیرند.

به این هزینه البته باید هزینه خوراک را هم اضافه کنید ولی به خاطر حجم بالای نذورات مردم، حتی ممکن است که از این هزینه هم صرف نظر کنید. با این حال باید هزینه رفت و آمد بین نجف و کربلا را هم در نظر داشته باشید که اگر بخواهید با تاکسی صورت گیرد، نزدیک به ۲۵۰ هزار تومان برایتان خرج خواهد داشت.

کمی هم هزینه خرد دارید. مثلا اگرچه ویزا حذف شده ولی ۲۰ هزار تومان باید برای ثبت نام در سامانه سماح پرداخت کنید. عوارض خروج از کشور هم برای این سفر ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان است. به این ترتیب یک سفر هوایی انفرادی به عتبات برای یک نفر این روزها، حدود ۵ میلیون تومان خرج برمی‌دارد که برای بخش بزرگی از اقشار جامعه هزینه کمی نیست.