۰ نفر

سفر با خودروی شخصی به ترکیه چقدر آب می‌خورد؟

۶ مرداد ۱۳۹۸، ۱۷:۵۹
کد خبر: 369617
سفر با خودروی شخصی به ترکیه چقدر آب می‌خورد؟

بررسی استراتژی‌های مختلف زمینی و هوایی برای سفر به ترکیه نشان می‌دهد احتمالا اتومبیل شخصی پرخر‎ج‌ترین گزینه سفر به ترکیه است و هواپیما و اتوبوس به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرارمی‌گیرند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از هفت صبح، سفر به ترکیه با ماشین شخصی جدیدا کلی طرفدار پیدا کرده، اما یک بررسی ساده نشان می‌دهد، بدترین گزینه‌ای که می‌توانید سراغ آن بروید، همین گزینه است. اصلا به هزینه بنزین و خرج‌های کاپوتاژ فکر کرده‌اید؟ در این گزارش همه استراتژی‌های سفر به استانبول ترکیه را از نظر اقتصادی بررسی کردیم. اگر بخواهید بلیت هواپیما بخرید، باید دست کم سه‌میلیون تومان برای رفت و برگشت هزینه کنید. قطار صرفا شما را تا وان ترکیه می‌برد و رفت و برگشت حدود ۷۵۰هزار تومان برایتان خرج دارد.

‌ *** قیمت بلیت هواپیما به مقصد ترکیه؛ حدود یک‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان

اگر بخواهید به صورت هوایی راهی ترکیه شوید، باید دست کم یک‌میلیون و ۳۰۰هزار تومان برای خرید بلیت پرواز از تهران به استانبول کنار بگذارید. این رقم هزینه ارزان‌ترین بلیت پرواز به استانبول است و ممکن است بعضی روزها نتوانید با چنین هزینه‌ای بلیت هواپیما بخرید و مجبور شوید هزینه خرید بلیت را تا یک‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان بالا ببرید.

مدت زمان سفر هوایی از تهران به استانبول در بهترین حالت یک‌ساعت‌و‌نیم است، اما برنامه زمانی برخی پروازها برای تهران-استانبول به چهارساعت می‌رسد. باید توجه داشته باشید که هزینه تهیه بلیت پرواز مستقیم به آنکارا گران‌تر از استانبول است. ‌بقیه روزها اگر بتوانید بلیت مستقیم آنکارا پیدا کنید، باید حدود یک‌میلیون و ۷۰۰ تا دو‌میلیون تومان برای خرید بلیت هواپیما کنار بگذارید.

*** هزینه‌های سفر زمینی به ترکیه

اگر نمی‌خواهید زیر بار قیمت چند‌میلیونی بلیت هواپیما بروید، یا حتی اگر از پرواز می‌ترسید، می‌توانید روی گزینه‌های زمینی حساب باز کنید. هر روز حدود شش تا هشت اتوبوس از تهران راهی استانبول می‌شوند و به‌تازگی قطار تهران-وان هم راه افتاده و هفته‌ای یک‌بار مسافران را به ترکیه می‌برد.

‌ *** قیمت بلیت قطار به مقصد ترکیه؛ ۳۷۵هزار تومان

شرکت راه‌آهن چند وقت پیش از راه‌اندازی قطار تهران-وان و تهران-آنکارا خبر داد، اما تا اینجای کار صرفا قطار تهران-وان آغاز به‌کار کرده و خبری از قطار تهران-آنکارا نیست. هزینه خرید بلیت قطار تهران-وان حدود ۳۷۵هزار تومان است که با تخفیف ۴۰درصدی شرکت راه‌آهن با قیمت ۲۲۵هزار تومان فروخته می‌شود. باید توجه داشته باشید که سفر به وان ترکیه با قطار تقریبا ۲۳ساعت طول می‌کشد! ‌

*** قیمت بلیت اتوبوس به مقصد ترکیه؛ ۳۶۰هزار تومان

اگر به سفر زمینی اصرار دارید، خرید بلیت اتوبوس خیلی اقتصادی‌تر و به‌صرفه‌تر از خرید بلیت قطار است. چراکه با خرید بلیت اتوبوس هم در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی می‌شود و هم زودتر از قطار به مقصد می‌رسید. خرید بلیت اتوبوس تهران-استانبول تقریبا ۳۶۰هزار تومان هزینه دارد و هر روز صبح بین ساعت ۹ تا ۱۰ کلی اتوبوس از پایانه غرب تهران راهی استانبول می‌شوند. ‌

*** هزینه‌های سفر به ترکیه با ماشین شخصی

اگر بخواهید روی پای خودتان بایستید و با ماشین شخصی به ترکیه سفر کنید، اول باید کلی مجوز و مدرک بگیرید که به کل فرآیند آن کاپوتاژ می‌گویند. همچنین باید فکری به حال هزینه بنزین بکنید. چراکه قیمت بنزین در ترکیه خیلی بیشتر از بنزینی است که ما لیتر لیتر داخل باک ماشین می‌ریزیم.

*** هزینه کاپوتاژ خودرو؛ ۸۰۰هزار تومان

منظور از کاپوتاژ به طور کلی فرآیند دریافت گواهینامه بین‌المللی، پلاک ترانزیت، جواز خروج خودرو و … است که برای سفر با اتومبیل شخصی به ترکیه آنها را لازم دارید. هزینه اخذ کاپوتاژ عموما ۳۰هزار تومان است، البته به شرطی که خودتان برای دریافت آن اقدام کنید، در غیر این ‌صورت کارگزاران گمرکی حدود ۳۰هزار تومان دیگر از شما کارمزد می‌گیرند. با این برگه باید به یکی از آژانس‌های نمایندگی کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی مراجعه کنید.

بعد از هزینه حدود ۶۰هزار تومانی برای عضویت یک‌ساله در کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی، هزینه دریافت پلاک بین‌المللی تقریبا ۳۶۰هزار تومان، هزینه دریافت دریاچه بین‌المللی مالکیت خودرو حدود ۱۱۰هزار تومان و گواهینامه بین‌المللی رانندگی با اعتبار یک‌ساله تقریبا ۱۲۰هزار تومان برایتان هزینه خواهد داشت. همچنین برای سفر با اتومبیل شخصی به دیگر کشورها باید برچسب IR با قیمت پنج‌هزار تومان هم تهیه کنید. همچنین باید هزینه‌ای معادل ۷۵هزار تومان برای بیمه کنار بگذارید. بیمه آکسای بیمه ایران مخصوص خودروهایی است که برای سفر از کشور خارج می‌شوند و ۱۵روز اعتبار دارد. اگر این هزینه‌ها را با‌هم جمع کنیم، می‌بینیم جمعا باید رقمی ‌حدود ۸۰۰هزار تومان برای کاپوتاژ خودرو کنار بگذارید.

*** هزینه بنزین؛ سه‌میلیون و ۸۰۰هزار تومان

بیشتر هزینه‌ای که به سراغتان می‌آید، پول بنزین است. برای سفر به ترکیه با اتومبیل شخصی سه‌راه پیش رو دارید، یکی مرز بازرگان، یکی مرز رازی و دیگری مرز سرو. برای سفر به استانبول از مبدا تهران حدود دوهزار و ۵۰۰کیلومتر راه در پیش دارید و گوگل کوتاه‌ترین مسیر را از مرز بازرگان توصیه می‌کند. حدود هزارکیلومتر از این مسیر طولانی داخل ایران است و می‌توانید هزینه بنزین را برای آن لیتری هزارتومان در نظر بگیرید. اگر مصرف بنزین را به طور میانگین هشت‌لیتر در ۱۰۰کیلومتر در نظر بگیریم، رسیدن به مرز بازرگان خرج ۸۰هزار تومانی برایتان به همراه دارد.

تازه اینکه چیزی نیست، اگر پایتان را آن طرف مرز بگذارید قیمت بنزین به لیتری ۱۵هزار تومان می‌رسد! قیمت بنزین در ترکیه به طور میانگین هفت‌لیر است و با احتساب نرخ دوهزار و ۱۵۰تومانی برای هر لیر، هزینه بنزین در ترکیه لیتری ۱۵هزار تومان می‌شود. بر این اساس مسیر سه‌هزار کیلومتری رفت و برگشت از مرز بازرگان تا استانبول حدود ۲۴۰لیتر بنزین لازم دارد و باید فکری به ‌حال خرج سه‌میلیون و ۶۰۰هزار تومانی برای خرید بنزین در ترکیه بکنید.

*** هزینه رزرو هتل در استانبول؛ حداقل شبی ۵۰۰هزار تومان

برای رزرو ارزان‌ترین اتاق در هتل‌های سه‌ستاره ترکیه باید دست کم شبی ۴۵۰هزار تومان هزینه کنید. این قیمتی است که هتل Timeks برای ارزان‌ترین اتاقش در نظر گرفته است. قیمت بقیه هتل‌های سه‌ستاره از ۵۰۰هزار تومان شروع می‌شود. هتل‌هایی مثل ibis استانبول و هتل Expocity هزینه ۵۰۰هزار تومانی برای ارزان‌ترین اتاقشان در نظر می‌گیرند.اگر بخواهید سراغ هتل‌های چهارستاره استانبول بروید هزینه اقامتتان به حداقل ۷۰۰هزار تومان می‌رسد.

برای مثال هتل چهارستاره Sanli Suite ارزان‌ترین اتاقش را ۶۹۰هزار تومان قیمت‌گذاری کرده است. همچنین هزینه اقامت در ارزان‌ترین اتاق هتل چهارستاره Lausos در استانبول ۷۱۰هزار تومان تعیین شده. هزینه اقامت در هتل‌های پنج‌ستاره استانبول خیلی بیشتر از این حرف‌هاست. برای ارزان‌ترین اتاق هتل‌های پنج‌ستاره در استانبول، شبی یک‌میلیون تومان از شما هزینه دریافت می‌کنند. به عنوان مثال قیمت ارزان‌ترین اتاق در هتل پنج‌ستاره Titanic استانبول ۹۷۰هزار تومان است. ‌