۰ نفر

نایبند روستایی با خانه‌های مکعبی +تصاویر

۱۲ تیر ۱۳۹۸، ۱:۳۱
کد خبر: 364022
نایبند روستایی با خانه‌های مکعبی +تصاویر

روستای نایبند در شهرستان طبس نزدیک به بخش دیهوک و مشرف به کویر لوت قرار گرفته است و به «ماسوله کویر» شهرت دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، روستای «نایبند» با قرار گرفتن بر روی کوه ۳۰۰۰ متری و داشتن بافت سنتی، خشتی، درختان نخل و مرکبات و چشم‌اندازی باشکوه هر ساله تعداد زیادی گردشگر را برای بازدید از خود ترغیب می‌کند.

گفته شده است که قدمت روستای «نایبند» به دلیل وجود حفره‌ها و غارهایی در دل کوه به قرون اولیه تاریخ اسلام باز می‌گردد. معماری این روستا مانند روستای ماسوله گیلان و ابیانه اصفهان پلکانی است و پشت‌بام هر خانه حیاط خانه دیگری است.

ساختار ارگانیک این روستا یکی از ویژگی‌‎های آن است، البته این ارگانیک بودن به این معنا است که شکل‌گیری محلات روستا و بافت آن از نظم خاصی پیروی نمی‌کند. ساخته شدن خانه‌های این روستا بر روی کوهی کوچک به این دلیل است که کوه در مقابل رویدادهای طبیعی هم‌چون زلزله مستحکم‌تر است.

جنس مصالح به کار رفته در خانه‌های روستای «نایبند» از خشت و کاهگل است و به دلیل استفاده از شن‌های تیره رنگ این ناحیه خانه‌ها به رنگ خاکستری دیده می‌شوند. از فاصله‌ای دور خانه‌های روستای «نایبند» شبیه به سفال‌های مکعبی دیده می‌شوند که معمولاً به صورت دو طبقه ساخته شده‌اند.

استفاده زیاد از کنگره‌های مثلثی شکل در نما و جداره‌های خانه‌ها از دیگر ویژگی‌های این روستا است؛ بیشتر این کنگره‌ها در قسمت‌های شرقی و جنوبی هستند که فرمی خاص از بادگیر را به نمایش می‌گذارند؛ این بادگیرها در جهت بادهای مطلوب روستا احداث شده‌اند و به عنوان فیلتری در برابر بادهای هماره با شن عمل می‌کنند.

بسیاری از کوچه‌های روستای «نایبند» به صورت سرپوشیده ساخته شده‌اند که از آن‌ها با عنوان ساباط یاد می‌شود، در این کوچه‌ها سکوهایی برای نشستن نیز وجود دارد و این فضا را به محلی برای دور هم جمع شدن اهالی روستا تبدیل کرده است.

سه برج نگهبانی که در این روستا به چشم می‌خورد از قلعه‌ای ۳۰۰ ساله به جا مانده که چهار برج دراطراف دارد و تا قرن گذشته نیز حفاظت و نگهبانی از روستا را بر عهده داشته است.

روستا

چشمه‌های آب سرد و گرم منحصر به فرد در «نایبند» عامل حیات این روستا هستند و در نتیجه فعالیت فرآیندهای زمینی ایجاد شده‌اند؛ چشمه «زردگاه» و آبگرم «دیگ رستم» از جمله این چشمه‌ها هستند و عده‌ای نیز در اطراف آن‌ها زندگی می‌کنند. اهالی این روستا به کشت مرکبات، نخل، توت، انواع محصولات مانند گندم، جو، سبزیجات و حبوبات و عده‌ای نیز به دامداری مشغول هستند.

بهترین زمان برای سفر به روستای «نایبند» طبس پاییز، زمستان و اوایل بهار است چرا که این منطقه دارای شرایط بیابانی با گرمای شدید است.

روستا