۰ نفر

زائران امسال اربعین، ارز دولتی می‌گیرند

۴ تیر ۱۳۹۸، ۱۴:۲۹
کد خبر: 362342
زائران امسال اربعین، ارز دولتی می‌گیرند

رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: براساس وعده بانک مرکزی امسال نیز به منظور جلوگیری از بازار سیاه، ارز به زائران اربعین اختصاص پیدا خواهد کرد. البته این ارز تماماً در داخل کشور توزیع می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، چهارمین جلسه کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین صبح امروز سه شنبه ۴ تیرماه با حضور حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین و حجت‌الاسلام حمید احمدی رئیس کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین در محل بعثه مقام معظم رهبری برگزار شد.

حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین در این نشست اظهارداشت: امیدواریم بزرگترین مدال ما در روز قیامت مدال خادمی امام حسین (ع) باشد لذا بنا داریم اجازه ندهیم زنگی غیر از الهی در اربعین نفوذ کند و مانع مطرح شدن اسم و عناوین نهادها و دستگاه‌ها می‌شویم تا بحث افراد کنار گذاشته شود.

وی با بیان اینکه اعلام شده است تا تابلوی نهادها و سازمان‌ها در مراسم اربعین کنار گذاشته شود، تصریح کرد: متاسفانه با خودستایی و سازمان ستایی در راهپیمایی اربعین، اجر و پاداش خدمت‌ها به هدر می‌رود.

خادمان اربعین بی‌نام و نشان در حال خدمت هستند

ذوالفقاری با بیان اینکه ستاد اربعین ستاد مجموعه کشور است که ترکیبی از دستگاه‌های دولتی، نهادهای مردمی و موکب‌داران است، گفت: افرادی که در این مسیر هستند تماما بی‌نام و نشان در حال خدمت‌رسانی هستند.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور گفت: تمام اقدامات دیگر نهادها و کمیته‌های ستاد اربعین به مثابه یک بستر است که میوه و نتیجه آن در کمیته فرهنگی و آموزشی حاصل می‌شود لذا باید در این راستا تمام دستگاه‌ها، این حوزه را تقویت کنند.

وی با اشاره به اینکه اصل کار ستاد اربعین، هدایت و سازماندهی است تا مانع آسیب‌ها شود، گفت: کار مستقل و متفرقه ممکن است خوب باشد اما در نهایت لطمه می‌زند به طور مثال سال گذشته بانک مرکزی اعلام کرد که بنا دارد ارز اختصاص دهد اما با ستاد هماهنگ نشده بود و ما از اخبار مطلع شویم که در نهایت در توزیع، آن مشکلات به وجود آمد.

ذوالفقاری تصریح کرد: امسال نامه تهدید آمیزی به دستگاهها ارسال کرده‌ایم که هر نهادی بدون هماهنگی با ستاد اقدامی انجام دهد که موجب بروز ناهنجاری شود، قاطعا مورد برخورد قرار می‌گیرد.

رئیس ستاد مرکزی اربعین اضافه کرد: باید از فرقه‌گرایی، سیاست زدگی، حضور جریانی و ... جلوگیری کنیم تا مباحث غیردینی وارد اربعین نشود و به ضد فرهنگ مبدل نشود.

امکان حذف ویزا در سفر اربعین امسال

وی با بیان اینکه ممکن است در ایام اربعین حسینی صدور ویزا نیز لغو شود، گفت: امسال سفر اربعین با توجه به حذف روادید باید مدیریت شود زیرا با استقبال زائران مواجه خواهیم شد که هرچند زیرساخت‌های ایران نیز آماده باشد، زیرساخت‌های عراق آمادگی پذیرش زائران را ندارد لذا باید نحوه عبور از مرزها و زمان سفر را مدیریت کنیم.

ذوالفقاری با بیان اینکه بنا داریم سفر زائران برخی از استان‌ها را از مرز مهران ممنوع کنیم، تصریح کرد: باتوجه به افزایش حجم زائران ممکن است مشکلاتی ایجاد شود که باید با ارائه آموزش‌های لازم مانع شویم.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور ادامه داد: پیشنهاد این است که در هر استان افرادی به عنوان سرگروه انتخاب شده و زیرمجموعه فرضاً ۳۰۰ نفره خود را تحت آموزش قرار دهند تا آموزش‌ها در مبدا ارائه شود.

وی افزود: براساس قول بانک مرکزی امسال نیز ارز به زائران اربعین به منظور جلوگیری از بازار سیاه اختصاص پیدا خواهد کرد البته این ارز تماماً در داخل کشور توزیع می‌شود و هیچ توزیعی در خارج از کشور نخواهیم داشت زیرا ستاد با توزیع ارز در عراق به دلیل نبود بستر لازم مخالف است.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه طرح تفصیلی مرزهای کشور به اتمام رسیده است، افزود: براساس این طرح در استان‌های مرزی ساخت و سازهایی خواهیم داشت که در همین راستا یکی از خیران در حال احداث ۱۰ هزار مترمربع سایه بان در مرز مهران است و ۶۰۰ سرویس بهداشتی نیز احداث خواهد کرد و بنا داریم در این مرز فشار آب را تا ۵۰۰ هزار لیتر افزایش دهیم.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: کمیته مشارکت‌های مردمی امسال دو و نیم برابر تغذیه و یک و نیم برابر اسکان را در موکب‌ها با توجه به پیش بینی رشد جمعیت، افزایش داده است.

ضرورت حضور خادم خانم در موکب‌های اربعین

لاله افتخاری مسئول کارگروه بانوان ستاد مرکزی اربعین نیز در این نشست اظهارداشت: امنیت و بهداشت از نیازمندی های بانوان در سفر اربعین است که در این زمینه ضرورت دارد تسهیلاتی در حوزه حمل و نقل برای بانوان در نظر گرفته شود.

وی افزود: تاکید لازم صورت گیرد تا موکب‌هایی که امکان پذیرایی از بانوان را دارند حتما از خادم خواهر برخوردار باشند تا با هماهنگی‌های لازم خدمات بهتری صورت گیرد.

برگزاری محافل مشترک قرآنی با عراقی‌ها در اربعین

حسن محمدی رئیس اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور در این مراسم گفت: برای اولین بار امسال در ایام اربعین محافل قرآنی مشترک با حضور قاریان عراقی برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه در موکب‌های قرآنی خاص اربعین، قاریان وگروه‌های تواشیح مستقر خواهند شد، افزود: در این موکب‌ها به صورت مستمر برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی، اجرایی می‌شود.همچنین برنامه‌ریزی شده است تا کرسی‌های تلاوت ویژه اربعین در تمام استان‌ها و شهرستان‌های کشور برگزار شود.

برپایی ۵ موکب تبلیغ طرح نائب الشهدا در اربعین

حسین عامریان مسئول کارگروه نائب‌الشهید کمیته فرهنگی اربعین در این نشست با اشاره به برگزاری این طرح در اربعین امسال اظهار داشت: پیش‌بینی شده است در ۵ غرفه مستقر در فرودگاه امام خمینی (ره)،‌مرز مهران و سه موکب در مسیر پیاده‌روی تبلیغ طرح زیارت به نیابت از شهدا صورت گیرد.

وی افزود:‌در موکب مرکزی که در ابتدای مسیر پیاده‌روی برپا خواهد شد در قالب ۴۰ کانتر کارت‌های زیارت نیابتی به ۴ زبان فارسی، عربی، انگلیسی و اردو به زائران علاقمند ارائه خواهد شد.

مسئول کارگروه نائب‌الشهید کمیته فرهنگی اربعین افزود:‌مشارکت‌های مجموعه‌های مرتبط با ایثار و شهادت و همچنین حوزه بین‌الملل در این زمینه بسیار اثرگذار است تا بتوانیم تبلیغ طرح را به صورت گسترده داشته باشیم.

عامریان اضافه کرد: سایت زیارتی نیابتی شهدا هم اکنون فعال است و نرم‌افزار اختصاصی آن تا دو هفته دیگر رونمایی خواهد شد. همچنین امسال ۱۵۰ خادم نیز برای تبلیغ این طرح در مسیر پیاده‌روی اعزام خواهند شد.

تجمع اربعینی‌ها در میدان امام حسین (ع)

مداحی رئیس هیأت رزمندگان اسلام در این نشست گفت:‌سال گذشته ۵۰۰ مراسم در قالب ۴۰ موکب در مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی به اجرای برنامه‌های مدیحه‌سرایی و سخنرانی پرداختند که در مجموع یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از برنامه‌های آنها استفاده کردند.

وی با بیان اینکه مجموع برنامه‌های این حوزه در متراژی برابر با ۸۰ هزار متر مکعب اجرایی شد، افزود: امسال معاونت امور موکب‌ها در این هیأت ایجاد شده است تا با برنامه‌ریزی‌های لازم تمام موکب‌هایی که امکان اجرای برنامه دارد احصا کرده و با افزایش تعداد سخنران و مداح شاخص گستره برنامه‌ها را افزایش دهیم.

رئیس هیأت رزمندگان اسلام گفت: بنا داریم شب جمعه آخر ماه ذی‌الحجه تجمع اربعینی‌ها را در میدان امام حسین (ع) برگزار کنیم که خواهشمندیم دستگاه‌های مرتبط برنامه‌ریزی و تبلیغات لازم را در این خصوص داشته باشند.