۰ نفر

ترکیه به مدار گردشگری برگشت

۲۲ بهمن ۱۳۹۶، ۲۱:۵۷
کد خبر: 251440
ترکیه به مدار گردشگری برگشت

گردشگران اروپایی به استانبول برگشته اند. طبق گزارشی ترکیه و مصر برای مسافران تابستانی اروپایی برنامه دارند. همان طور که حملات تروریستی دوسال گذشته از حافظه ها محو می شود و افزایش قیمت هتل اسپانیا، این کشور اروپایی را از لیست سفرهای ارزان دور می کند، ترکیه سعی می کند گردشگری اش را دوباره احیا کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، استانبول و ترکیه مقصد خوبی برای گردشگران جهان به حساب می آید. اما چند سال گذشته به دلیل برخی مشکلات و درگیری های سیاسی، توریست ها از این کشور نیمه آسیایی و اروپایی روی بگرداندند. بمب گذاری های پی در پی در استانبول، درگیری با نیروهای نظامی روسیه، کودتا، تنش های داخلی باعث شد گردشگری ترکیه با مشکل مواجه شود. اما حالا گویا میراث عثمانی دوباره به مدار برگشته است.

طبق آخرین آمار منتشر شده، شمار کل گردشگران وارد شده به ترکیه در ماه ژوئیه نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۶ با رشد بیش از ۴۶درصد روبه‌رو بوده و به ۵ میلیون و ۷۶ هزار نفر رسیده است. تعداد گردشگران ورودی ماه ژوئیه ترکیه در سال ۲۰۱۶ حدود ۴۶۸.۳ میلیون و در سال ۲۰۱۵ حدود ۴۸۰.۵ میلیون نفر بوده است. همچنین در بازه ۷ ماه نخست سال نیز گردشگری ترکیه نسبت به مدت مشابه سال پیش رشد ۲۲ درصدی را تجربه و بیش از ۱۷میلیون و ۳۲۵ هزار گردشگر را جذب کرده است. براساس گزارش روزنامه دنیای اقتصاد،  میزان گردشگران خارجی وارد شده به ترکیه در بازه ۷ ماه نخست سال ۲۰۱۶ میلادی تقریبا ۱۴ میلیون و ۲۰۸ هزار نفر و در مدت مشابه سال ۲۰۱۵، ۲۰ میلیون و ۳۷۵ هزار نفر بوده است.

بلومبرگ هم در گزارشی از رونق دوباره گردشگری در ترکیه نوشته است که گردشگران اروپایی به استانبول برگشته اند. طبق این گزارش ترکیه و مصر برای مسافران تابستانی اروپایی برنامه دارند. همان طور که حملات تروریستی دوسال گذشته از حافظه ها محو می شود و افزایش قیمت هتل اسپانیا، این کشور اروپایی را از لیست سفرهای ارزان دور می کند، ترکیه سعی می کند گردشگری اش را دوباره احیا کند.

تورهای گردشگری می خواهند از آب های گرم مدیترانه شرقی استفاده بیشتری ببرند. در همین حال، اسپانیا به دلیل افزایش قیمت هتل ها و حاشیه های جدایی طلبی بارسلونا از دولت مرکزی خیلی به مذاق گردشگران خوش نیامده است.

به گفته کارشناسان، اسپانیا تابستان امسال باز هم گران تر خواهد شد. این در مقایسه با قیمت های خوب و مناسب ترکیه و مصر قرار می گیرد. با این حال اسپانیا بزرگترین بازار توریستی باقی خواهد ماند، اما سهم مشتریان آن رو به کاهش است چرا که دیگر مقاصد توریستی به سرعت در حال رشد هستند. توماس کوک، شرکت مسافربری مستقر در لندن از این ماجرا نفع می برد. او از مقصدهای جدید حاشیه سود بالاتری به دست می آورد.

طبق گزارش شرکت توماس کوک، فروش سه ماه اول سال 7 درصد رشد کرده است. رزروهای زمستانی تاکنون 8 درصد افزایش یافته و 80 درصد از برنامه فروخته شده است. این رشد و رونق در تابستان 2018 هم ادامه پیدا کرده است. یک سوم از پیشنهادهای مسافرتی فروخته شده است. این شرکت همچنین بعد از سقوط ایربرلین، 10 درصد به ظرفیت خطوط هوایی خود اضافه کرد.