۰ نفر

"آجیل تبریز" و "دوشاب ملکان" اثر ملی شدند

۲۲ شهریور ۱۳۹۶، ۱۵:۳۲
کد خبر: 218626
"آجیل تبریز" و "دوشاب ملکان" اثر ملی شدند

مرتضی آبدار با بیان این خبر گفت: در جلسه کمیته تخصصی ثبت آثار ناملموس که امروز 10 شهریور ماه در تهران برگزار شد، شیوه سنتی تهیه آجیل تبریز و دوشاب ملکان در فهرست آثار ملی ناملموس کشور به ثبت رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: آجیل تبریز از دیرباز به عنوان یکی از مرغوبترین و معروفترین سوغاتی های تبریز بوده است و قدمت آن به قبل از دوره قاجار بر می گردد. شهرت جهانی آجیل تبریز و شیوه تهیه سنتی آن باعث شد تا با تکمیل پرونده و پیگیری های اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ناملموس کشور ثبت شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین، آبدار گفت: شهرستان ملکان با تولید بیش از 100 نوع انگور از جایگاه بسیار ارزنده ای در سطح کشور برخوردار است و شیره انگور نیز به عنوان یکی از فراورده های اصلی آن یکی از قدیمی ترین سوغاتی های ملکان به حساب می آید.

وی گفت: با توجه به مطالعات باستان شناسی صورت گرفته در قلعه بختک لیلان از توابع شهرستان ملکان، وجود تنورهای ویژه پخت دوشاب در این شهرستان به اثبات رسیده است و قدمت شیوه تهیه سنتی دوشاب در این شهرستان به دوره های تاریخی باز می گردد.

آبدار در پایان گفت: با توجه به مدارک و مستندات موجود و ارائه پرونده از سوی این اداره کل به کمیته تخصصی ثبت آثار کشور و پس از بررسی های صورت گرفته از سوی این کمیته شیوه سنتی تهیه دوشاب (شیره انگور) ملکان در فهرست آثار ناملموس ملی به ثبت رسید.