۰ نفر

بهار گردشگری در پسابرجام

۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۹:۱۸
کد خبر: 189370
بهار گردشگری در پسابرجام

گردشگران خارجی بهار امسال جاذبه‌های طبیعی کشور و اماکن تاریخی را فتح کرده‌اند.

به گواه تصاویر و ویدئوهایی که منتشر شده بر خلاف سالیان گذشته که بیشتر توریست‌ها افراد میانسال و پا به سن گذاشته بودند دستاورد برجام و امنیت حاصل از آن باعث شده جوانان کشورهای همسایه و اروپایی نیز ایران را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب و سفر به ایران را تجربه کنند. عکس توریستهای جوانی که در میدان نقش جهان اصفهان مبهوت زیبایی‌های معماری مساجد ایرانی شده‌اند یا در تخت جمشید به نظاره تاریخ ایستاده‌اند در فضای مجازی دست به دست می‌شود و از رشد گردشگری در کشور حکایت می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، این رشد مثبت گردشگری در سایه برجام و امنیت عمومی حاصل از آن ایجاد شده است.هرچند طول می‌کشد تا سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آمارهای مربوط به نوروز و یک ماه فروردین را جمع‌بندی و ارائه کند اما مشاهدات خبرنگارها و ثبت تصاویر مردم در شبکه‌های اجتماعی حاکی از این است که گشایشی در این حوزه ایجاد شده و گردشگری ایران تکانی خورده است.

امسال دومین سالی است که مقاصد گردشگری ایران توریستهای بیشتری را شکار می‌کنند. بر اساس آمار ارائه شده از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در نیمه اول سال 1395، تعداد 117 هزار و 619 گردشگر وارد کشور شده‌اند که این تعداد در مدت مشابه سال 1394 معادل 87 هزار و 314 گردشگر بوده است.به گزارش خبرآنلاین در این میان، کشور فرانسه با افزایش چشمگیر 104.1 درصدی گردشگران خود به ایران در این بازه زمانی، بیشترین سهم را در افزایش درصد گردشگران اروپایی به مقصد ایران در پسابرجام داشته است. جمهوری چک و هلند نیز به ترتیب با 53.4 درصد و 43.3 درصد، در رتبه‌بندی در شاخص افزایش گردشگر خود به مقصد ایران در این بازه زمانی قرار دارند.

رشد گردشگری ایران از کشورهای اروپایی در دوره پسابرجام در حالی رخ داد که با وجود برداشته شدن تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران، این گردشگران هنوز از سوی جامعه غربی با مشکلاتی روبه‌رو بودند. از جمله این مشکلات می‌توان به این مورد اشاره کرد که کنگره ایالات متحده در مصوبه پس از برجام خود اعلام کرد که شهروندان 38 کشور جهان که می‌توانستند پیش از آن بدون اخذ روادید به امریکا سفر کنند، در صورت سفر به ایران حتی به عنوان گردشگر، برای سفر به امریکا باید اخذ روادید کنند.

با وجود محدودیت‌های این چنینی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور موفق شد در سایه فضای ایجاد شده بواسطه برجام، در نیمه اول سال 1395 پذیرای این تعداد از گردشگران اروپایی باشد که چنانچه گفته شد، رشد میانگین 40 درصدی گردشگران اروپایی به ایران نسبت به زمان مشابه سال 1394 را نشان می‌دهد.

آمارها نشان می‌دهند که 10 کشور برتر منطقه اروپا دارای بیشترین سهم در گردشگری ورودی ایران طی نیمه اول سال 95 هستند که می‌توان کشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا، روسیه، هلند، انگلستان، سوئد، اتریش، اسپانیا و سوئیس را نام برد. (تعداد گردشگر ورودی از آلمان بیش از 29 هزار نفر و حدود 4 هزار نفر از سوئیس در 6 ماهه 95 بوده است. برای تمام کشورهای یاد شده، رشد مثبت به ثبت رسیده است.)