۰ نفر

سهم ایران از گردشگری حلال چقدر است؟

۲۸ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۴۸
کد خبر: 146436
سهم ایران از گردشگری حلال چقدر است؟

یک فعال در حوزه اقتصاد گردشگری گفت: ایران با وجود اینکه یک کشور کاملا اسلامی است و تمام شرایط گردشگری حلال در آن وجود دارد اما سهم این کشور فقط ۱۶۰ میلیون دلار، معادل ۳ درصد کل صنعت گردشگری حلال در جهان است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، محمد رضایی که در حوزه اقتصاد گردشگری فعالیت می کند، عنوان کرد: گردشگری به عنوان یک پدیده چند وجهی دارای ابعاد اقتصادی – تجاری، فرهنگی – اجتماعی، زیست محیطی و سیاسی بوده و از این جهت در ارتباط مستقیم با توسعه پایدار کشورها محسوب می شود. سازمان جهانی جهانگردی، گردشگری حلال را محصول جدیدی از صنعت گردشگری دانسته که برنامه های تفریحی و گردشگری ویژه ای را برای مسلمانان تدارک می بیند، به این معنا که مسلمانان از هر کشوری که باشند، مایلند در برنامه های تفریحی و سفرهای خود به آداب شرعی عمل کنند. در واقع گردشگری حلال نمادی از فرهنگ و سبک زندگی اسلامی است.

رضایی ادامه داد: از آنجا که زیرساختهای گردشگری در ایران بر مبنای اصول شریعت اسلامی بوده و به عبارتی دیگر، خدمات ارائه شده در گردشگری ایران حلال هستند ما در این زمینه دارای مزیت نسبی هستیم.

وی بیان کرد: با توجه به حضور بیش از نیمی از گردشگران خارجی با هدف زیارت در ایران می‌توان نیمی از درآمد کل صنعت گردشگری کشور را در حوزه گردشگری حلال دانست، بنابراین ۳.۷ میلیارد دلار درآمد ایران در عرصه صنعت گردشگری حلال است و به واقع نقش سازمان حج و زیارت در این راستا بسیار مهم و اثر گذار است.

سازوکار اجرایی گردشگری حلال آن چنان که باید تاکنون فراهم نشده است

وی ادامه داد: ۳۷ سال است که در تاسیسات گردشگری کشور و مکان‌های تاریخی، فرهنگی، اردوگاه‌ها و مناطق طبیعی ارائه سرویس در چهارچوب گردشگری حلال در ایران داده می‌شود اما تبلیغ و استانداردسازی در این زمینه انجام نشده، بنابراین سازوکار اجرایی آن چنان که باید تاکنون فراهم نشده است.

این فعال اقتصادی در ادامه گفت: باید دانست که لازمه گسترش روابط کشورها در زمینه اقتصادی و سیاسی، برقراری تعاملات قوی مردمی است. گردشگری به واسطه داشتن این تعاملات، بستری برای توسعه سیاسی و اقتصادی کشورها فراهم می کند. ایران کشوری اسلامی است و از همین جهت پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به قطب گردشگری حلال در میان مسلمانان جهان دارد. از این رو خانه‌های بومی می‌توانند به توسعه گردشگری حلال در کشور و استان رونق ببخشند.

وی گفت: اقامتگاه‌های بوم گردی به‌عنوان یکی از تأسیسات گردشگری کشور، واحدی اقامتی با بیشترین سازگاری با محیط زیست و بوم منطقه، ریشه در فرهنگ اقوام و آیین‌های بومی ایرانی دارد و معماری آن انعکاسی از روحیه اجتماعی و مهمان‌پذیری مردمان این سرزمین است که در کنار غذاهای سنتی، آداب و رسوم و بوم منطقه مورد نظر، مجموعه‌ای بی‌بدیل از دستورات دین مبین اسلام شامل داشتن روحیه خوش خلقی، مهمان دوستی، حفظ شئونات و ... را منعکس می‌کنند. در همین راستا از موزه روستایی گلستان به عنوان یک میراث برای آیندگان و یک بستر بسیار مهم برای تقویت گردشگری حلال می توان نام برد.

قرار گرفتن در مسیر زائران حرم امام رضا (ع) امتیاز بزرگی برای استانهای شمالی

رضایی ادامه داد: گردشگرپذیر بودن استانهای شمالی و علاقه بیش از پیش ایرانیان به جهت حضور در این استانها و استفاده از جاذبه های طبیعی و فرهنگی این مناطق، ضرورت نگاه ویژه به این استانها را می طلبد. با توجه به موقعیت جغرافیایی استان گلستان و دارا بودن ظرفیت های مختلف و متنوع و قرار گرفتن در مسیر زائران حرم امام رضا (ع) ضروری است که در زمینه گردشگری حلال در استان کار شود. البته که ما به دنبال حلال سازی گردشگری در استان نیستیم بلکه به دنبال برند سازی گردشگری حلال هستیم.

محمد رضایی به عنوان یک فعال اقتصادی در حوزه گردشگری تصریح کرد: سفر مسلمانان در ماه رمضان واقعیتی است که می‌تواند در بازاریابی مقصدهای گردشگری و نیز برنامه‌ریزی استراتژیک مقامات گردشگری کشورهای اسلامی نقش موثری داشته باشد. بازار سفرحلال هم اکنون در سطح گسترده جهانی به عنوان بخشی کلیدی در رشد صنعت گردشگری شناخته شده و پیش بینی شده که تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار درآمدزایی کند.

وی یادآور شد: باید این نکته را نیز مدنظر داشت که ما از منظر نگاه کشوری، از برنامه چشم انداز گردشگری کشور عقب هستیم و متاسفانه تا تحقق آمار پیش بینی شده در چشم انداز 1404 گردشگری کشور بسیار فاصله داریم، لذا لزوم توجه به طرح گردشگری حلال می تواند به عنوان برنامه مکمل طرح های کنونی توسعه گردشگری ایران، تبیین و اجرایی شود تا حرکت به سوی برنامه چشم انداز گردشگری با سرعت بیشتری صورت گیرد.