۰ نفر

دانشجویان مازندران ربات کشاورز می‌سازند

۲۰ خرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۲۸
کد خبر: 277651
دانشجویان مازندران ربات کشاورز می‌سازند

مدیر دفتر همکاری های علمی بین المللی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت که دانشجویان 2 دانشگاه مازندران به صورت مشترک با دانشجویان پنج دانشگاه روسیه ربات های کشاورز می سازند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سید علی جعفرپور افزود : پروژه ساخت ربات کشاورزی یک پروژه علمی پیشنهادی اتحادیه اروپاست که بخش پژوهش این اتحادیه آن را با عنوان ' تقویت بین المللی سازی مهندسی کشاورزی ' به 2 کشور ایران و روسیه پیشنهاد داده است .
وی توضیح داد : پنج دانشگاه روسیه و 2 دانشگاه مازندران شامل دانشگاه کشاورزی ساری و دانشگاه فنی و مهندسی نوشیروانی بابل در این طرح مشارکت دارند.
مدیر دفتر همکاری های علمی بین المللی دانشگاه علوم کشاورزی ساری گفت که پیشنهاد دهندگان این پروژه هم دانشگاههای آلمان ، ایتالیا و اسلواکی هستند که خودشان نیز با توجه به تجارب در اختیار در کنار دانشگاههای ایران و روسیه پروژه را هدایت خواهند کرد.
جعفرپور افزود : اتحادیه اروپا به عنوان نهاد پیشنهاددهنده و حمایت کننده این پروژه مبلغ 700 هزار یورو برای اجرای آن در نظر گرفته است که سهم هر دانشگاه مجری 70 هزار یورو است که این مبلغ برای خرید تجهیزات و امکانات ، اعزام دانشجویان به کشورهای مبدع طرح و آموزش آنها هزینه می شود.

 جذب دانشجو ویژه برای اجرای پروژه 
مدیر همکاری های علمی بین المللی دانشگاه کشاورزی ساری همچنین گفت که برای پیشبرد درست پروژه تحقیقاتی پیشنهاد شده ، رشته جدید اگرو مکاترونیک ( تلفیق کشاورزی ، مکانیک و الکترونیک ) در مقطع کارشناسی ارشد در این دانشگاه از مهر ماه امسال دانشجو می پذیرد.
وی ظرفیت جذب دانشجو برای این رشته را 10 نفر اعلام کرد و افزود : این دانشجویان زیر نظر اساتید و کادر آموزشی کشورهای مبدع پروژه ، چگونگی ساخت و برنامه نویسی برای ربات های کشاورزی را فرا می گیرند . 
جعفرپور گفت که با آموزش این دانشجویان آنان به عنوان سازندگان و برنامه نویسان ربات های کشاورز مازندران در آینده فعالیت خواهند کرد .
نقش ربات در زمینه های مختلف از جمله کشاورزی در حال افزایش است و تاکنون این ربات ها در کشاورزی عمدتا در بخش برداشت و بسته بندی مورد استفاده قرار گرفتند.
به گفته مدیر دفتر همکاری های علمی بین المللی دانشگاه کشاورزی ساری ، ربات های پیشنهاد شده از سوی اتحادیه اروپا هم برای مراحل برداشت و بسته بندی محصولات به کار گرفته می شوند.
وی گفت که بعد از سه سال اجرای این پروژه و موفقیت آن ، دانشجویان در مقطع دکتری رشته اگرو مکاترونیک نیز جذب خواهد شد . 
مازندران 460 هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که میزان تولیدات سالانه محصولات کشاورزی دراین اراضی هفت میلیون تن است . 
برداشت مکانیزه محصولات کشاورزی در این استان تنها به برنج ، گندم و خانواده غلات خلاصه می شود و دیگر محصولات به صورت دست چین برداشت آنها انجام می شود .