۰ نفر

مدیر اجرایی سندیکای کارخانجات چای شمال در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین؛

کارخانه‌های چای 15میلیارد تومان از قدرالسهم خود به چایکاران را پرداخت کردند/ سازمان چای کشور منتظر دریافت بودجه برای پرداخت مطالبات

۸ خرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۱۰
کد خبر: 274988
کارخانه‌های چای 15میلیارد تومان از قدرالسهم خود به چایکاران را پرداخت کردند/ سازمان چای کشور منتظر دریافت بودجه برای پرداخت مطالبات

مدیر اجرایی سندیکای کارخانجات چای شمال، گفت: قدرالهسم کارخانه های چای از بهای برگ سبز خریداری شده حدود 42 میلیارد تومان است که از این میزان 15 میلیارد تومان آن زودتر از موعد مقرر پرداخت شده است.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ محمدصادق حسنی زمان تصویه مطالبات چایکاران توسط کارخانه ها بر اساس قرار داد را 21 خردادماه جاری عنوان کرد و گفت: از 146 کارخانه 96 واحد مطالبات چایکاران را زوتر از زمان تعیین شده در قراردادها پرداخت کردند و باقی کارخانه ها درحال واریز مطالبات هستند.

وی مجموع  برگ سبز چین بهاره خریداری شده از کشاورزان را 40 هزار و 203 تن به ارزش 98 میلیارد تومان عنوان کرد.

حسنی ادامه داد: از این میزان برگ سبز 31 درصد درجه دو و 68 درصد درجه است.

به گفته وی؛ از چین بهاره امسال تا کنون 9 هزار تن چای خشک در کارخانه ها تولید شده است.

حسنی در پاسخ به این پرسش که سازمان چای کشور چه میزان از قدرالسهم خود از مطالبات چایکاران پرداخت کرده است، اظهار کرد: سازمان چای به دلیل عدم دریافت اعتبار تا کنون موفق به پرداخت قدرالسهم خود نشده است و منتظر تامین اعتبار توسط سازمان برنامه و بودجه کشور است.

وی میزان صادرات چای کشور در سال گذشته را 13 هزار تن عنوان کرد و گفت: چای صادر شده شامل چای سیاه و سبز بود که به ترتیب با قیمت 1 دلار و 32 سنت و 1.5 دلار صادر شدند.

حسنی عمده مقاصد صادراتی را کشورهای ؛ آلمان، هلند، فرانسه، مولداوی، لهستان، ترکیه، روسیه، اوکراین، آذربایجان، ازبکستان، چین، تایوان و هند بر شمرد.

وی همچنین میزان واردات چای در سال گذشته را 55 تا 56 هزار تن با میانگین قیمت هر کیلو گرم 4 دلار و 65 سنت عنوان کرد.

مدیر اجرایی سندیکای کارخانجات چای شمال با بیان اینکه سال گذشته برای خالی شدن انبار مجبور به صادرات چای به قیمت نازل شدیم، گفت: اگر دولت به درخواست وزیر جهاد کشاورزی برای مصرف چای داخلی در ارگانها و دستگاههای دولتی پاسخ مثبت میداد به اجبار چای با کیفیت خود را با قیمت نازل صادر نمیکردیم.

حسنی در پایان بار دیگر درخواست مصرف چای داخلی در ادارات و دستگاه های اجرایی و دولتی با توجه به سال حمایت از تولید داخل را تکرار کرد و این امر را راهکشای مشکلات چای کشور دانست.