۰ نفر

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران؛

تهران رتبه اول توسعه گلخانه کشور را دارد/ ۵.۵درصد محصولات کشاورزی استان تهران گلخانه‌ای هستند

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۵:۳۰
کد خبر: 272059
تهران رتبه اول توسعه گلخانه کشور را دارد/ ۵.۵درصد محصولات کشاورزی استان تهران گلخانه‌ای هستند

مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران، گفت: تهران رتبه اول توسعه گلخانه کشور را دارد و در سال ۹۶ سهمیه استان تهران برای توسعه گلخانه ۱۰۴ هکتار بود که موفق به توسعه ۲۸۵ هکتار شد.

اقتصادآنلاین -سپیده قاسمی؛ جواد حسن پور در همایش بررسی چالش های تولید محصولات سبزی و صیفی گلخانه ای که در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران برگزار شد، با بیان اینکه 2.5 درصد از سطح زیر کشت کشاورزی کشور در استان تهران قرار دارد، افزود: ۵/۵ درصد از محصولات گلخانه ای کشور در این استان تولید می‌شود.

وی ادامه داد: کشاورزی همیشه متهم اول مصرف بالای آب است و بر همین اساس وزارت جهاد کشاورزی توسعه گلخانه‌ها را در اولویت قرار داده تا مصرف آب را تا حد امکان کاهش دهد.

حسن پور با تاکید بر نقش مهم تحقیقات در رسیدن به صرفه جویی مصرف آب و تولید کیفی، اظهار کرد: در همین راستا مرکز تحقیقات و کشاورزی استان تهران قدم‌های خوبی در حوزه پژوهش، آموزش، ترویج یافته‌های تحقیقاتی، تولید فنآوری و نظارت بر کود و تولید بذر برداشته است.

وی اضافه کرد: تولید بذر محصولاتی مانند؛ گلرنگ، پنبه، کلزا ، گندم و جو از جمله اقدامات ثمر بخش این مرکز بوده است.

حسن پور با یادآوری اینکه هم اکنون ۲۲ محقق در مناطق مختلف استان در حال فعالیت‌های تحقیقاتی هستند، افزود: این محققان از ۶ ماه گذشته کار خود را آغاز کردند تا به شناسایی مشکلات و راه حل آن‌ها در بخش‌های مختلف کشاورزی بپردازند.

وی ادامه داد: از دیگر اقدامات انجام شده در این مرکز ذخیره و احیای ژرم پلاسم محصولاتی مانند پنبه، انجیر و انگور است که از لحاظ پدافند غیرعامل از اهمیت زیادی برخوردار است.

حسن پور با بیان اینکه سال گذشته ۱۹ پروژه در این مرکز انجام شد که یافته‌های آن در دسترس است، اظهار کرد: این یافته‌ها قابل ترویج و تجاری سازی هستند و قابلیت بستن قرارداد دارند.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران افزود: سال گذشته ۶ کارگاه آموزشی توسط این مرکز اجرا شد و امسال نیز تعداد ۱۲ کارگاه با عنوان‌های مختلف در دستور کار است.

حسن پور در پایان گفت: هم اکنون بخش‌های خصوصی در حوزه گلخانه از ما جلوتر هستند و وظیفه ما این است که دوشادوش آن‌ها حرکت کنیم.