۰ نفر

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی؛

۲۷ نفر از برترین‌های آموزش‌های مهارتی در بخش کشاورزی تجلیل شدند

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۹:۰۰
کد خبر: 271008
۲۷ نفر از برترین‌های آموزش‌های مهارتی در بخش کشاورزی تجلیل شدند

افزایش بهره‌وری با توسعه زیرساخت‌ها و آموزش کشاورزان امکان‌پذیر است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی ،امروز شنبه برترین‌های مهارت‌های آموزشی در بخش کشاورزی شامل بهرهبرداران، دانشجویان رشته‌های علمی کاربردی،کار آفرینان، دانش آموزان هنرستان‌های کشاورزی، زنان روستایی، کارکنان، مدرسان و اعضای هیات علمی،عشایر و نهضت سواد آموزی در سالن خوشه وزارت جهاد کشاورزی معرفی و با اهدای لوح تقدیر مورد تجلیل قرار گرفتند.

در این همایش، رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بر آموزش و تقویت نیروی انسانی در این حوزه تاکید کرد و گفت: ما علاوه بر زیرساخت‌ها باید بر روی بهرهبرداران هم سرمایه گذاری کنیم تا مجموع سرمایه گذاری‌ها در بخش کشاورزی اثربخش و کارآمد باشد.

دکتر اسکندر زند افزود: در شرایط موجود، یکی از اهداف ما افزایش بهرهوری است و بهرهوری با توسعه زیرساخت‌ها امکان پذیر است و راه آن نیز دانش بنیاین کردن کشاورزی است که از مسیر آموزش می گذرد.

وی با بیان این که در دولت تدبیر و امید در بخش کشاورزی رویکرد آب محوری، کیفیت محور، توجه به مراحل پس از تولید، صادرات و رویکرد توجه به کشاورزان را پی گیری می کنیم، تصریح کرد: این رویکرد‌ها با آموزش همراه است.

زند، توجه به ابعاد نرم افزاری یعنی آموزش و ترویج را از ضروریات کشاورزی امروز دانست.

وی اظهار داشت: برحسب نیاز، سالانه حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار دانشجو در مقاطع، رشته‌ها و گرایش‌های مختلف را اعلام می کنیم و اگر این روند ادامه یابد، ما می توانیم در آینده، بیکاری را فارغ التحصیلان کشاورزی را تا حدودی مدیریت کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اذعان به این که این سازمان در حوزه حاکمیتی با وزارت آموزش و پرورش همکاری را شروع کرده است، گفت: در حال حاضر نزدیک به ۱۰۸ هنرستان در کشور فعال است که قریب به ۲۰ تا ۲۵ هزار دانش آموز در حوزه کشاورزی در حال تحصیل هستند.

وی افزود: سیاست ما این است که به سمت آموزش کشاورززادگان برویم هرچند جذب آنها به بخش کشاورزی هم سخت است، زیرا کشاورزی کاری پر ریسک و سرمایه بر می باشد.

زند تصریح کرد: ما با موضوع کشاورزان حال و آینده روبرو هستیم و یکی از بخش‌هایی که هم به کشاورزان و هم مدیران آینده کمک می کند، توسعه رشته‌های کشاورزی در هنرستان‌های فنی و حرفه ای است.

وی ادامه داد: وظیفه ما در آموزش‌های علمی کاربردی، جنبه حمایتی دارد و معتقدم این آموزش‌ها در کشور باید تقویت و برنامه ریزی شود، زیرا بخش خصوصی و دانشگاه‌ها انگیزه زیادی برای آموزش‌های علمی کاربردی ندارند.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در عین حال گفت: ما در زمینه آموزش‌های علمی و کاربردی و فنی و حرفه ای، وظیفه حمایتی داریم.

وی آموزش کارکنان وزارت جهاد کشاورزی در سراسر کشور را از دیگر وظایف این سازمان عنوان کرد و اظهار داشت: افرادی که دراین حوزه تازه وارد هستد باید آموزش ببینند و ما برای کارشناسان پهنه‌های کشاورزی نیز آموزش‌های بلند مدت را آغاز کرده ایم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بر آموزش‌های سه تا شش ماهه مروجان پهنه‌های کشاورزی تاکید کرد.

وی با بیان این که از این پس دانشجوی علمی کاربردی جدید نخواهیم داشت، گفت: از ظرفیت موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد کشاورزی برای آموزش‌های مهارتی، آموزش بهره برداران، زنان روستایی و کارکنان استفاده خواهیم کرد.

آموزش ۷۵۰۰ دانش آموز دوره متوسطه در رشته کشاورزی

در این همایش، رییس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد کشاورزی ارتقای مهارت و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز به خصوص بهرهبرداران را از اهداف این موسسه عنوان کرد و گفت: ما آموزش را به عنوان مسیری برای ارتقای زندگی کشاورزان در نظر گرفته ایم.

دکتر بصام با بیان این که در سال ۸۸ حدود ۵۴ هزار نفر روز از بهرهبرداران کشاورزی آموزش دیده اند، اظهار داشت: این عدد در انتهای دولت یازدهم به ۵۱۹ هزار نفر روز و در سال ۹۶ به ۸۵۱ هزار نفر روز رسید.

وی پیش بینی کرد که آموزش‌های مهارتی بهره برداران کشاورزی در سال جاری به یک میلیون و ۶۷۰ هزار نفر روز افزایش یابد.

بصام در عین حال تصریح کرد: در صورتی آموزش کافی برای کشاورزان خواهیم داشت که بتوانیم ۸ میلیون نفر روز را آموزش داده باشیم.

وی گفت: امسال کشاورزان برتر در زمینه آموزش‌های مهارتی از زیربخش‌های زراعت، باغبانی، دام، صنایع تبدیلی، شیلات، تشکل‌ها و نهضت سواد آموزی انتخاب شده اند.

رییس موسسه آموزش‌های عالی علمی کاربردی جهاد کشاورزی درباره هرم سنی کشاورزان تصریح کرد: در سال ۸۸ بر اساس سرشماری ۵۵۲ هزار و ۴۰۴ نفر در گروه سنی ۴۰ تا ۴۶ سال بودند که در سال ۹۳ این تعداد به ۵۳۴ هزار و ۹۲۸ نفر در گروه سنی ۵۰ تا ۵۴ سال رسیده اند.

وی افزود: در سال ۱۴۰۳ اگر سرشماری انجام گیرد، پیش بینی می کنم ۴۰۵ هزار کشاورز به میانگین سنی ۶۰ تا ۶۴ سال برسند که نشان می دهد در هفت یا هشت سال آینده با جمعیت پیر در بخش کشاورزی روبرو خواهیم شد.

بصام ادامه داد: بنابراین ما باید نگاه به جوانان در این بخش توجه داشته باشیم و آموزش مهارت‌های کشاورزی دانش آموزان مقطع متوسطه را توسعه دهیم.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۱.۲ درصد دانش آموزان کشور در حوزه کشاورزی تحصیل می کنند.

بصام پیش بینی کرد با همکاری وزارت آموزش و پرورش در سال جاری ۷۵۰۰ دانش آموز دوره متوسطه در حوزه کشاورزی تحت آموزش قرار گیرند.