۰ نفر

در گفت و گو با اقتصاد آنلاین مطرح شد؛

سرنوشت۴۰۰ میلیون مترمکعب پساب جنوب تهران چه می‌شود؟ / هزینه بهره‌برداری بالا مشکل اصلی اجرای طرح ساماندهی

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۱۹
کد خبر: 270541
سرنوشت۴۰۰ میلیون مترمکعب پساب جنوب تهران چه می‌شود؟ / هزینه بهره‌برداری بالا مشکل اصلی اجرای طرح ساماندهی

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران درباره ساماندهی ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب های سطحی و روان آب های آلوده به پساب و فاضلاب ورودی به جنوب تهران، گفت: برای ساماندهی آب های سطحی و روان آب های آلوده به پساب و فاضلاب؛ تصویب و تبدیل آن ها به آب قابل استفاده برای زمین های کشاورزی در دستور کار است.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ نعمت‌الله ترکی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین با بیان اینکه این آب‌ها تاثیرات منفی بسیاری بر محیط زیست و سلامت مردم دارد، افزود: اگر آب‌های سطحی و روان آب‌های آلوده به پساب و فاضلاب ورودی به جنوب تهران ساماندهی شود حدود 200 میلیون متر مکعب آب قابل استفاده در بخش کشاورزی تولید می‌شود.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح حدود 30 هزار هکتار از اراضی جنوب تهران با آب تصفیه شده و سلامت آبیاری خواهد شد.

ترکی درباره اعتبارات لازم برای این طرح اظهار کرد: دولت در ابتدا 30 میلیارد تومان برای کارهای مطالعاتی این طرح اعتبار اختصاص داد، مطالعات انجام شده توسط کارشناسان نشان می‌دهد که طرح برای ساماندهی آب‌های سطحی و روان آب‌های آلوده به پساب و فاضلاب به رقمی حدود یک هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. 

وی اضافه کرد:  قرار بر این است 70 درصد از اعتبارات مورد نیاز برای اجرای طرح با مشارکت بخش خصوصی و 30 درصد توسط بخش دولتی تامین شود. 

به گفته ترکی؛ 70 درصد بخش اعتباری خصوصی می تواند فاینانس داخلی یا خارجی باشد.  

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران  یکی از مشکلات اجرای طرح را هزینه بهره‌برداری بالا عنوان کرد و گفت: این مشکل موجب شده بخش خصوصی نسبت به حضوردر طرح راغب نباشد، به همین دلیل پیشنهاد شد مشوق‌های برای ترغیب بخش خصوصی به سرمایه گذاری در نظر گرفته شود.

ترکی در پایان گفت: با دستور استاندار یک کمیته تخصصی تر برای پیشنهاد پرداخت مشوق به بخش خصوصی تشکیل می‌شود تا این کمیته درباره نوع مشوق و نحوه اعطای آن‌ها تصمیم بگیرند.