۰ نفر

رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات

مردم در مصرف پنیر محلی احتیاط کنند

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۳:۰۵
کد خبر: 269804
 مردم در مصرف پنیر محلی احتیاط کنند

رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات گفت: پیشنهاد ما به شهروندان تهرانی این است که اگر شیر فله خریداری می‌کنند حداقل سه الی چهار دقیقه آن را در حالت جوش بگذارند و در مورد پنیرهای محلی نیز وسواس بیشتری داشته باشند. اینگونه پنیر‌ها با پنیر لیقوان و تبریز تفاوت دارد زیرا فرآیند درست شدن آن پنیر‌ها ماندن در آب نمک اشباع شده حداقل به مدت دو ماه است که هرگونه بیماری را از بین می‌برد. اما پنیرهای محلی یا لاکتیک که بی‌مزه هستند باید وسواس بیشتری برای آن‌ها داشته باشیم و تا جایی‌که امکان دارد مردم آن را مصرف نکنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایلنا، علی رجبی در خصوص فعالیت واحدهای سنتی فروش لبنیات و آسیب‌هایی که ممکن است برای سلامت مردم داشته باشند، گفت: اتحادیه ما در حوزه پخش محصولات صنعتی نزدیک به ۶ هزار عضو دارد و از سال ۹۲ تا به امروز در حوزه فروش لبنیات سنتی شاهد رشد ۶۰ تا ۷۰ درصدی بودیم که البته ساماندهی آن‌ها را آغاز کرده‌ایم.

رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات گفت: ما باید به ذائقه مردم احترام بگذاریم مردم برای این از واحدهای سنتی استقبال می‌کنند چون مزه اصیل لبنیات سنتی را نمی‌توانند در صنعتی پیدا کنند حتی برخی کارخانجات سعی کردند که این طعم را در محصولات خود به وجود آورند اما نتوانستند. افزایش چندبرابری واحدهای فروش لبنیات سنتی نشان می‌دهد که مردم آن را پسندیده‌اند و طعم آن را قبول دارند.

وی ادامه داد: بحث عدم اعتماد به واحدهای صنعتی نیز به این افزایش کمک کرده است که آن نیز دلایل خود را دارد که من نمی‌توانم در مورد آن‌ها اظهارنظر کنم.

وی در خصوص بازرسی سلامت واحدهای فروشنده سنتی گفت: بازرسی اتحادیه اتاق اصناف و مراکز بهداشت نیز که دو سال است تاسیس شده به طور دائم این واحد‌ها را در نظر دارند و به صورت دوره‌ای سلامت افراد شاغل و نمونه‌گیری از محصولات را انجام می‌دهند ضمن آنکه بحث تخصیص دستورالعمل این واحد‌ها نیز در حال انجام است که امیدوارم به زودی اجرایی شود.

وی در مورد شیوع بیماری‌های مشترک بین دام و انسان در فصل گرما و تب مالت گفت: اینگونه بیماری‌ها بیشتر در روستا‌ها، عشایر و حاشیه‌ شهرهای بزرگ انجام می‌شود و در کلانشهری مانند تهران که بیشتر محصولات آن به صورت صنعتی تولید می‌شود امکان وقوع این بیماری‌ها خیلی کم است. ضمن آنکه دامداری‌های صنعتی‌مان به صورت دائم توسط دامپزشک واکسینه می‌شود و شیر خروجی آن‌ها توسط بهداشت چک می‌شود و من فکر نمی‌کنم حداقل در تهران ما شاهد مشکلی باشیم. اما باید توصیه‌های ایمنی را جدی گرفت.

وی ادامه داد: پیشنهاد ما به شهروندان تهرانی این است که اگر شیر فله خریداری می‌کنند حداقل سه الی چهار دقیقه آن را در حالت جوش بگذارند و در مورد پنیرهای محلی نیز وسواس بیشتری داشته باشند. اینگونه پنیر‌ها با پنیر لیقوان و تبریز تفاوت دارد زیرا فرآیند درست شدن آن پنیر‌ها ماندن در آب نمک اشباع شده حداقل به مدت دو ماه است که هرگونه بیماری را از بین می‌برد. اما پنیرهای محلی یا لاکتیک که بی‌مزه هستند باید وسواس بیشتری برای آن‌ها داشته باشیم و تا جایی‌که امکان دارد مردم آن را مصرف نکنند. در خصوص ماست نیز به دلیل فرآیند تولید آن امکان وجود بیماری وجود ندارد.

رئیس اتحلادیه فروشندگان لبنیات در خصوص شکایت واصله به اتحادیه در سال گذشته گفت: بیشتر شکایات در خصوص قیمت و نحوه توزیع بوده و برخی نیز به خاطر مسائل بهداشتی بوده که تا جایی که در حوزه ما بود در کمیسیون شکایات اتحادیه آن را حل کردیم و بقیه را به تعزیرات ارجاع دادیم. سال گذشته شکایت‌های واصله به ما نزدیک به ۳۰۰ تا ۴۰۰ مورد بوده است.