۰ نفر

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور خبر داد:

ایران به دانش تولید میگوی عاری از بیماری های خاص (SPF) دست یافت/ خروج ۵ میلیون دلار ارز از کشور برای واردات تخم چشم زده قزل آلا

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۳:۵۷
کد خبر: 269669
ایران به دانش تولید میگوی عاری از بیماری های خاص (SPF) دست یافت/ خروج ۵ میلیون دلار ارز از کشور برای واردات تخم چشم زده قزل آلا

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور گفت: با دستیابی به دانش تولید میگوی عاری از بیماری خاص (SPF) ، ایران همراه با چهار کشور آمریکا، اکوادور و هند در ردیف کشورهای برخودار از این فن آوری قرار گرفت.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ محمد پورکاظمی در نشستی خبری که امروز در محل ساختمان موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور برگزار شد با اشاره به اجرای دو طرح تحقیقاتی شیلاتی در حوزه میگو و قزل آلا در این موسسه، اظهار کرد: اجرای دو طرح کلان تولید میگوی عاری از بیماری خاص (SPF) و تولید ماهی قزل آلای رنگین کمان عاری از بیماری های خاص (SPF) با هدف قطع وابستگی به خارج در حال انجام است.

وی با بیان اینکه برای اجرای این دو طرح ۱۴ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته است، افزود: اعتبار اختصاص یافته به طرح تولید میگوی (SPF) هشت میلیارد تومان است که ۴ میلیارد تومان آن توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ۲ میلیارد توسط استانداری بوشهر و ۲ میلیارد توسط موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور تامین شده است.

پورکاظمی ادامه داد: برای طرح قزل آلای  (SPF) نیز ۶ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که ۳ میلیارد تومان آن توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ۱.۵ میلیارد تومان توسط استانداری مازندران و ۱.۵ میلیارد تومان توسط موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور تامین شده است.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی  با اشاره به قرارداد طرح تولید میگوی  (SPF) در سال ۱۳۹۰ که بین وزارت جهاد و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد شده است، گفت: شروع این طرح از فروردین ۹۱ بوده و طرح در سال ۹۳ به بهره برداری رسیده است.

وی افزود: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده تولید میگو در کشور طی سال های آینده به ۶۰ هزار تن خواهد رسید که برای تولید این حجم از  میگو نیاز به ۶۰ هزار جفت مولد است.

به گفته پورکاظمی؛ قیمت هر جفت مولد وارداتی ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان است و بیشتر واردات ما از کشورهای اکوادور، آمریکا و هاوایی انجام می شود.

وی با تاکید بر اینکه واردات مولد میگو ارز زیادی از کشور خارج می کند، اظهار کرد: موسسه در سال ۹۶ مرکز سایت میگوی (SPF) را در کشور تاسیس و آن را به یک شرکت دانش بنیان واگذار کرد، این شرکت موفق به تولید  ۳ هزار جفت مولد شد که قیمت آن ها بین ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان بود و عملکردشان با نوع وارداتی هیچ تفاوتی نداشت.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در ادامه سخنان خود تولید پروبیوتیک ها را از دیگر برنامه های این موسسه عنوان کرد و افزود: در سال گذشته ۸۹۰ کیلوگرم پروبیوتیک تولید و در مزارع پرورش میگو توزیع شد که علاوه بر تقویت سیستم ایمنی میگوها هیچ بیماری ویروسی را نیز به دنبال نداشت.

پورکاظمی ادامه داد: همچنین استفاده از تکنولوژی های نوین برای افزایش تولید در واحد سطح برنامه ی دیگری است که موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور آن را دنبال می کند.

وی با اشاره به اهیمت مقابله با عارضه سرقرمزی میگو کاهش این عارضه را نیز در دستور کار موسسه عنوان کرد. 

پورکاظمی توضیح داد: در تجارت جهانی، قیمت میگوهای سرقرمز یک دلار از سایر میگوها پائین تر است.

وی درباره اقدامات این موسسه برای مقابله با عارضه سرقرمزی، گفت: سال گذشته طرح پایلوتی را در این زمینه اجرا شد و امسال نیز اقداماتی مانند آماده سازی استخر، تغذیه مناسب، مدیریت بهداشتی، حمل و نقل مطلوب و سایر شرایطی که مانع ایجاد فرآیند مذکور شود، در دستور کار ما قرار دارد.

پورکاظمی تولید واکسن برای میگو را نیز از جمله اقداماتی این موسسه برشمرد که با مشارکت موسسه واکسن و سرم سازی رازی انجام خواهد شد.

وی درباره بودجه اختصاص داده شده برای بخش تحقیقات موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور اظهار کرد: برای پروژه های اثربخش فقط ۳ میلیارد تومان اختصاص داده شده که هر چند مبلغ آن کافی نیست اما نسبت به سال های گذشته بیشتر است.

خروج ۵ میلیون دلار ارز از کشور برای واردات تخم چشم زده قزل آلا 

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ماهی قزل آلا به عنوان یک گونه آب شیرین و غیر بومی در کشور پرورش می یابد، گفت: بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان شیلات ایران، کشور ما با تولید ۱۴۰ هزار تن قزل آلا در رتبه اول تولید قزل آلای آب شیرین در دنیا دارد.

پورکاظمی افزود: ما تخم چشم زده این ماهی را وارد می کنیم که این امر امکان ورود بیماری هایی مثل VHS و IHN همراه آن ها را افزایش می دهد.

به گفته وی؛ سالانه مجبور به واردات ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون عدد تخم چشم زده قزل آلا هستیم که ارزی حدود ۵ میلیون دلار از کشور خارج می کند.

پورکاظمی اجرای طرح تولید قزل آلای (SPF) را قدمی برای شکل گیری اولین گله های ژنتیکی شناسنامه دار قزل آلا در کشور دانست و گفت: این پروژه حدود ۶۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است .

وی اصلاح نژاد قزل آلا را نیز اگر دیگر اقدامات در همین حوزه عنوان کرد و افزود: مصرف قزل آلای در کشور معمولا به صورت مستقیم و زنده است، در حالی که اگر امکان تبدیل قزل آلا نیز مانند تیلاپیا به صورت فیله باشد، استفاده از آن برای مصرف کنندگان راحت تر است و آلودگی های زیست محیطی کمتری دارد.

پورکاظمی تاکید کرد: در حال حاضر تبدیل ماهی قزل آلا به فیله حدود ۴۰ درصد آن را تبدیل به ضایعات شامل؛ پوست، دم، سر، امحاء، احشاء و استخوان تبدیل می کند و باید فکری برای این ضایعات شود. 

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در پایان گفت: برنامه تبدیل ضایعات به موادی با ارزش افزوده نیز در دستور کار این موسسه است تا همچون کشورهای پیشرو در کنار خطوط فرآوری یک خط تکمیلی تبدیل ضایعات به موادی با ارزش افزوده ایجاد شود.