۰ نفر

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرد:

جزییات توزیع اقلام پرمصرف ماه رمضان/ صادرات ۵۹۰هزار تن گندم و مشتقات آن در سال گذشته

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۳۵
کد خبر: 269017
جزییات توزیع اقلام پرمصرف ماه رمضان/ صادرات ۵۹۰هزار تن گندم و مشتقات آن در سال گذشته

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: برای تنظیم بازار ماه رمضان ۳۰ هزار تن شکر، ۱۰ هزار تن روغن خام، ۳۰ هزار تن برنج و ۲۰ هزار تن ماکاورنی از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی های صنفی عرضه می‌شود.

اقتصادآنلاین-سپیده قاسمی؛ یزدان سیف صبح امروز در نشست خبری که در محل شرکت بازرگانی دولتی ایران برگزار شد با بیان اینکه در سال 96 حدود 2 میلیون تن شکر در کشور تولید شد، افزود: این رقم تولید در طول 122 سال عمر صنعت قند و شکر  بی سابقه است.

وی ادامه داد: در تولید گندم نیز سالی خوبی را پشت سرگذاشتیم و خودکفایی در تولید این محصول ادامه دارد.

سیف درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم در سال جدید، اظهار کرد: تا 14 اردیبهشت ماه سالجاری 928 هزار تن گندم از کشاورزان تحویل گرفته شده که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته 256 هزار تن افزایش داشته است.

وی تاکید کرد: افزایش تحویل گندم در زمان ذکر شده به معنای افزایش تولید نیست و شرایط آب و هوایی و گرمای زودهنگام در آن موثر بوده است.

سیف استان خوزستان را رکوددار تحویل گندم در کشور عنوان کرد و گفت: خرید تضمینی گندم از استان‌های گرمسیر؛ ایلام،‌ بوشهر،‌ خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس، هرمزگان، کرمان و کهگیلویه و بویراحمد آغاز شده و استان خوزستان با نزدیک به 700 هزار تن تحویل گندم بیشترین حجم تولید و تحویل تولید گندم را داشته است.

وی یادآور شد: امسال خرید گندم صرفا از کشاورزانی انجام می‌شود که اطلاعاتشان در سامانه پهنه‌بندی ثبت شده و کشاورزانی که اطلاعاتشان مشکل داشته باشد، عملا امکان انتقال وجه برای آنها فراهم نیست.

سیف با بیان اینکه اطلاعات 570 هزار تن گندم در سامانه پهنه‌بندی ثبت شده است، اضافه کرد: ارزش گندم ثبت شده حدود 375 میلیارد تومان که تا پس فردا 50 درصد از بهای آن به کشاورزان پرداخت می‌‌شود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در ادامه سخنان خود درباره توزیع اقلام مربوط به تنظیم بازار ماه رمضان، گفت: برای تثبیت بازار با انجمن‌های صنفی و صنایع کشور اعم از روغن نباتی، شکر و ماکارونی هماهنگی های لازم انجام شده تا بازاری کم تنش را داشته باشیم.

سیف اضافه کرد: در همین راستا 30 هزار تن برنج، ۳۰ هزار تن شکر٬ ۱۰ تن روغن و ۲۰ هزار تن ماکارونی در فروشگاه های زنجیره ای، تعاونی های صنفی توزیع خواهد شد.

وی درباره قیمت اقلام تنظیم بازار ماه رمضان، اظهار کرد: قیمت تحویل برنج هندی ۱۱۲۱ به مراکز توزیع ۵۲۰۰ تومان و قیمت برای مصرف کننده ۵۵۰ تومان، قیمت تحویل برنج هندی Pr11 به مراکز عرضه ۲۳۰۰ تومان و قیمت برای مصرف کننده ۲۶۰۰ تومان، قیمت تحویل برنج تایلندی هومالی به مراکز عرضه ۳۶۰۰ تومان و قیمت برای مصرف کننده ۳۹۰۰ تومان خواهد بود.

سیف همچنین از تخفیف 10 درصدی برای روغن‌نباتی و شکر توزیعی در فروشگاه زنجیره‌ای خبر داد و گفت: شکر هم 20 هزار تن برای صنایع از جمله شیرینی،‌ شکلات به صورت فله‌ای توزیع خواهد شد و 10 هزار تن به صورت بسته‌بندی از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای مصرف کنندگان توزیع می‌شود.

وی افزود: ماکارونی نیز با ۱۰ تا ۱۵ درصد تخفیف در فروشگاه های زنجیره ای و تعاونی های مصرف کارگران و کارکنان عرضه می شود و در مورد عرضه گوشت مرغ، گوشت قرمز و تخم مرغ در ایام ماه مبارک رمضان نیز با همکاری شرکت پشتیبانی امور دام کشور تدابیری اندیشیده شده است.

سیف زمان توزیع اقلام تنظیم بازار ماه رمضان را از شنبه آینده، ٢٢ اردیبهشت ماه اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران همچنین با اشاره به خرید تضمینی دانه‌های روغنی ، گفت: وزارت جهاد کشاورزی تولید 550 هزار تن دانه روغنی در سال جاری را پیش‌بینی کرده که از این میزان 380 هزار تن آن دانه کلزا است.

سیف اضافه کرد: تا 14 اردیبهشت حدود 48 هزار تن دانه کلزا خریداری شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 29 هزار تن بیشتر است که بخشی از این افزایش تولید به دلیل تغییر فصل و برداشت زود هنگام اتفاق افتاده است.

وی ارزش این میزان کلزا را 140 میلیارد تومان برآورد کرد و افزود: پرداخت 50 درصد از بهای کلزای خریداری شده تا پایان همین هفته انجام می شود.

سیف در بخش دیگری از سخنان خود وضعیت صادرات گندم و مشتقات آن را مورد اشاره قرار داد و گفت: در سال 96 در حوزه صادرات آرد به یکی از رقبای اصلی صادرکنندگان منطقه تبدیل شدیم و علی‌رغم اینکه عرضه بازرگانی دولتی GTC و یارانه صادراتی این بخش تقریبا صفر شده اما، عملا در شرایطی هستیم که صادرات آرد به کشورهای منطقه همچون عراق ادامه دارد.

وی افزود: سال گذشته موفق به صادرات ۳۴۰ هزارتن آرد، ۵۸ هزارتن گندم و ۱۹۰ هزار تن مشتقات گندم شدیم.

کاهش قیمت گندم خارجی بهانه واردات نشود

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران  با انتقاد از افرادی که قیمت پایین گندم خارجی را بهانه ای برای سرکوب گندم داخلی کرده اند، اظهار کرد: در سال‌های 92 و 93 میزان واردات گندم رقم‌های چند میلیون تنی بوده و اگر قیمت 380 دلار در هر تن را در نظر بگیریم باید گفت قیمت گندم خارجی هم چندان پایین‌تر از داخلی نیست و نباید اگر یکی دو سال قیمت جهانی گندم پایین آمد، آن را بهانه ای برای واردات بدانیم.

سیف پیش‌بینی کرد در سال جاری با شرایط موجود 10.5 میلیون تن گندم به صورت خرید تضمینی از کشاورزان خریداری شود.

۱۵ درصد مطالبات چغندرکاران باقی مانده است

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی همچنین درباره آخرین وضعیت پرداخت مطالبات چغندرکاران، گفت: 15 درصد مطالبات چغندرکاران به ارزش 500 میلیارد تومان باقی مانده که امیدواریم تا آخر اردیبهشت ما پرداخت ‌شود.

وی با رد ادعای برخی افراد درباره کیفیت پایین  آرد و گندم کشور، افزود: ما اعتقاد داریم، کیفیت گندم ما بالا است، چرا که طبق آمار مرکز پژوهش غلات و همچنین طبق میانگین 5 ساله گذشته 65 درصد گندم تولیدی در کشور درجه یک محسوب می‌شود و چه از لحاظ گلوتن و چه از لحاظ پروتئین در وضعیت خوبی قرار دارد.

سیف با تاکید بر اینکه هیچ تغییری در سیاست خرید گندم ایجاد نخواهد شد، گفت:  کشاورزان در اینباره هیچگونه نگرانی نداشته باشند چرا که دولت به هر قیمتی که باشد برنامه حمایتی خرید تضمینی را اجرا می کند.

معاون وزیرجهاد کشاورزی یادآور شد: هیچگاه برنامه خرید تضمینی متوقف نخواهد شد و دولت تلاش می کند با ادامه اجرای این برنامه بویژه در محصول گندم پایدار سازی جمعیت روستاها و ایجاد امنیت شغلی ، رفاه اجتماعی و افزایش در آمد کشاورزان و روستاییان را اجرا کند.

سیف در پایان گفت: امسال قرار بود برنامه قیمت تضمینی را با عرضه گندم به بورس کالا اجرا کنیم که این برنامه با توجه به اینکه زیرساخت های لازم برای انبار گندم در بورس کالا فراهم نبود به تعویق افتاد.