۰ نفر

دو شایعه متدوال اما غلط درباره شیر!

۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۵۵
کد خبر: 267763
دو شایعه متدوال اما غلط درباره شیر!

فرآورده‌های شیر استریل و توزیع شیرفله و همچنین فرآورده آب معدنی بسته بندی شده از مواد پر مصرف جامعه است که در میان مردم شایعات و باورهای مختلفی درباره آنها وجود دارد و هر کدام از آنها نیز طرفداران و مخالفان فراوانی دارند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، نگاه رایجی که در میان مردم وجود دارد این است که شیرهای تولید و توزیع شده مدت ماندگاری فراوانی ندارد و نمی توان آن ها را به مدت زمان زیادی نگه داشت اما صنعت توانسته به این مهم دست یابد. در این میان منتقدان معتقدند که شیرهایی که در مدت زمان طولانی سالم باقی می مانند ترکیبات نگهدارنده و یا وایتکس دارند.

وجود وایتکس در شیر یک شایعه است

حسن مکرمی، مدیر نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این رابطه با اشاره به اینکه فرآیند خط تولید و بسته بندی استریل موجب ماندگاری آنها می‌شود و هیچ نگهدارنده‌ای در آنها نیست، گفت: مردم عادی با توجه به عدم تخصص بر این امور سخنانی را مطرح می کنند که جای گله نیست اما دانشگاهیان و متخصصان باید در این زمینه اطلاع رسانی کنند.

وی گفت: هر بسته بندی وضع مشخصی می تواند تحمل کند، وضعیت حمل و نقل بسته بندی های شیر در مدارس مطلوب نیست و موجب بازشدن درزهای بستهها و فساد آنها به صورت موردی می‌شد که مشکلات کمی را ایجاد می‌کرد.

مدیر نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به شایعه وایتکس موجود در شیر به شدت آن را تکذیب کرد و گفت: کمترین میزان ممکن وایتکس در شیر موجب تغییر رنگ شدید در آن می شود و از لحاظ بو نیز کاملا مشخص است.

وی افزود: نکته مهم در ثبت تاریخ انقضا بر روی محصولات این نیست که پس از گذشت تاریخ مصرف، آن محصول فاسد است بلکه نمی خواهیم از نگاه ظاهری تغییری به وجود بیاید و تنها متخصصان امر هستند که آن را تعیین می کنند.

استفاده از نگه دارنده در شیر کاملا منتفی است

جمشید فرمانی استاد صنایع غذایی دانشگاه علوم کشاورزی ساری نیز در این نشست گفت: استفاده از نگه دارنده در شیر کاملا منتفی است، تکنولوژی بسته بندی شیرها تتراپک و نحوه استریل کردن آن در هنگام تخلیه و پر کردن شیر نیز مشخص است، در فرآیند استریل شیر، شیر به صورت جداگانه استریل و تحت شرایط آسپتیک دوباره بسته بندی می شود.

وی با اشاره به اینکه شیری که به دست می آوریم زمان ماندگاری بالایی خواهیم داشت، تصریح کرد: چون 150 درجه در چند ثانیه برای از بین بردن میکروب های موجود در شیر به کار می رود تاثیر زیادی بر روی ویتامین ها ندارد.

استاد صنایع غذایی دانشگاه علوم کشاورزی ساری با بیان اینکه در ارتباط با بحث تاریخ مصرف مفهومی تحت عنوان بهترین تاریخ مصرف وجود دارد، خاطرنشان کرد: ممکن است محصولی داشته باشیم که تاریخ مصرف آن بگذرد اما پس از آزمایش های کیفی قابل استفاده باشد.

وی افزود: اگر محصولی از لحاظ فنی دوباره فرآوری شود مشکلی ندارد، بسیاری از تاریخ مصرف ها در مواد غذایی متفاوت است، گاهی اوقات در یک اتفاق فیزیکی معلوم می شود که محصول منقضی شده است.