۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین مطرح شد:

خرید تضمینی گندم؛ همچنان منتظر تایید شورای عالی اقتصاد/ نتایج وخیم اجتماعی و اقتصادی در انتظار تصمیمات غیرکارشناسی حوزه آب

۶ فروردین ۱۳۹۷، ۱۳:۳۵
کد خبر: 260345
 خرید تضمینی گندم؛ همچنان منتظر تایید شورای عالی اقتصاد/ نتایج وخیم اجتماعی و اقتصادی در انتظار تصمیمات غیرکارشناسی حوزه آب

گندم از محصولات راهبردی کشور به شمار می‌رود چرا که علاوه بر اینکه قوت اصلی مردم را تشکیل می دهد ۵۲درصد از اراضی کشاورزی کشور نیز مربوط به کشت این محصول می‌شود. سال گذشته کشت گندم و خرید تضمینی آن با موضوعات جدی و متعددی روبه‌رو بود که برخی از این موضوعات همچنان باقی است و از نظر کارشناسان نتایج اقتصادی و اجتماعی آن‌ها بیش از گذشته گریبان کشور را خواهد گرفت.

اقتصاد آنلاین _ سپیده قاسمی؛ علی قلی ایمانی، رییس بنیاد ملی توانمندسازی گندمکاران ایران، مهم‌ترین این موضوعات را مشخص نشدن قیمت تضمینی گندم در سال گذشته می داند.

وی در گفت و گو با اقتصاد آنلاین با بیان اینکه در آستانه برداشت گندم در استان های جنوبی هستیم، افزود: برداشت گندم در حالی انجام می‌شود که هنوز قیمتی برای خرید آن از کشاورزان تعیین نشده است.

ایمانی یادآور شد: وزارت جهاد کشاورزی در موعد مقرر قانونی خود قیمت خرید تضمینی گندم را با در نظر گرفتن نرخ تورم پیشنهاد داد اما، این قیمت همچنان منتظر تایید شورای عالی اقتصاد است.

وی با تاکید بر اینکه وزیر جهاد کشاورزی یکی از اعضای شورای عالی اقتصاد است، افزود: وزیر جهاد کشاورزی رای به افزایش قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی مطابق با نرخ تورم داده است و بر اعلام هر چه زودتر این قیمت ها اصرار دارد اما، نظر وی از سوی اعضای دیگر نادید گرفته می شود.

ایمانی تاکید کرد: البته بی توجهی به خواست وزیر به معنی سلب مسئولیت از وزارت جهاد کشاورزی در مقابل نتایج تاخیر در اعلام قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی به ویژه محصول راهبری مانند گندم نیست.

رییس بنیاد ملی توانمندسازی گندمکاران ایران موضوع مهم دیگر در زمینه کشت گندم در سال جاری را کمبود روز افزون آب عنوان کرد و افزود: تشدید خشکسالی موجب شده کشاورزان در برخی مناطق با کمبود شدید آب روبه رو شوند و شرایط بد اقتصادی برای آنان ایجاد شود.

ایمانی ادامه داد: دغدغه آب و نان موضوعاتی است که به زودی تعداد بیشتری از کشاورزان را به کف خیابان ها می کشاند.

وی با انتقاد از روند نامناسب مدیریت آب، اظهار کرد: کشاورزان را در شرایطی قرار ندهیم که از یک نیروی مولد هنجار تبدیل به حاشیه نشین و مصرف کننده ناهنجار در شهرها شوند.

ایمانی اظهار کرد: هر تصمیمی در حوزه آب گرفته می شود باید با مشارکت کشاورزان باشد چراکه نادیده گرفتن آن ها در تعیین تکلیف حقابه های که سال متعلق به خود کشاورزان بوده است نتایج اجتماعی و اقتصادی منفی به همراه دارد.

رییس بنیاد ملی توانمندسازی گندمکاران ایران سرمایه گذاری و اجرای هر نوع طرح در حوزه آب بخش کشاورزی را زمان بر دانست و خواستار نگاه کارشناسی تر به مسائل مربوط به آب در این بخش شد.

ایمانی در پایان بار دیگر تاکید کرد: اجرای هر نوع طرح ها در حوزه آب بخش کشاورزی آرام و با مشارکت ذی نفعان باشد در غیر این صورت باید منتظر نتایج وخیم اجتماعی و اقتصادی آن باشیم.