۰ نفر

راه‌اندازی مرکز بین‌المللی تحقیقات ذرت و گندم در دزفول

۲۴ اسفند ۱۳۹۶، ۱۶:۵۹
کد خبر: 258686
راه‌اندازی مرکز بین‌المللی تحقیقات ذرت و گندم در دزفول

مرکز بین المللی تحقیقات ذرت و گندم (سیمیت) روز پنجشنبه با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی در مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد در شهرستان دزفول افتتاح شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، اسکندر زند معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی در حاشیه افتتاح این مرکز در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی یکی از برنامه های مهم این وزارتخانه را افزایش ضریب تکنولوژی در بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: در این راستا با مرکز تحقیقات بین المللی گندم و ذرت ( سیمیت ) در کشور مکزیک تبادل علمی و تحقیقاتی می شود.

وی با بیان اینکه تاکنون نمایندگی مرکز بین المللی تحقیقات گندم و ذرت (Cimmyt - Irna joint project ) در چهار استان کشور راه اندازی شده است اظهار کرد: ارتقا سیستم به نژادی گندم در ایران ، تولید ارقام جدید بذر گندم متناسب با شرایط آب و هوایی استان خوزستان ( مناطق گرم ) و مناطق سردسیر کشور و نیز ارتقاء سیستم تولید بذر گندم از جمله مواردی است که در این مرکز تحقیقاتی انجام می شود.

رئیس سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی همچنین بیان داشت :در حال حاضر سیستم تولید بذر گندم در کشور خوب است اما تلاش می کنیم تا بهتر شود تا بذر گواهی شده با کیفیت و بهتری تولید و در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی هدف سوم از راه اندازی این مرکز تحقیقات بین المللی را توسعه کشاورزی حفاظتی عنوان کرد و بیان داشت:در کشاورزی حفاظتی زمین شخم زده نمی شود، بقایای زمین بعد از برداشت محصول به زمین بر می گردد و در مزرعه تناوب مناسبی اجرا می شود تا ضمن تقویت خاک ، آب کمتری مصرف شود ضمن اینکه کاهش انرژی در تولید مورد توجه است.

زند افزود: طرح کشاورزی حفاظتی در خیلی از نقاط کشور در دست اجراست و در استان خوزستان نیز یکی از مناطقی که برای اجرای طرح کشاورزی حفاظتی مناسب تشخیص داده شده مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد است.

** افزایش بهره وری در بخش کشاورزی با اجرای طرح های ترویجی

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین در خصوص نقش ترویج در افزایش بهره وری در بخش کشاورزی گفت: در حالیکه در سال 1392 به ازای هر سه هزار و 300 کشاورز تنها یک مروج کشاورزی وجود داشت اکنون به ازای هر 550 کشاورز یک مروج کشاورزی فعالیت دارد که روند مطلوبی است.

زند اظهار کرد: در حال حاضر حدود 10 هزار مروج در کشور فعالیت دارند لذا کشور به 10 هزار پهنه تقسیم شده و هر مروج در پهنه فعالیت خود برنامه های وزارت جهاد کشاورزی را اجرا می کند.

وی بیان داشت: با فعالیت مروجان بخش کشاورزی در شرایطی که در سالهای اخیر با کاهش بارندگی و کاهش سطح زیر کشت محصولات در کشور مواجه بوده ایم اما بهره وری و تولید در بخش کشاورزی آرام آرام رو به بهبود است که این روند مثبت بخش عمده آن حاصل حضور مروجان بخش کشاورزی است.

دکتر رحیم اسلامی زاده رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی صفی دزفول راه اندازی مرکز بین المللی تحقیقات سیمیت در این مرکز تحقیقات کشاورزی را گامی مهم و موثر در افزایش تبادلات علمی و تحقیقاتی در بخش کشاورزی دانست و گفت: امروز مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد به عنوان یک مرکز پیشرفته علمی تحقیقاتی در جهان شناخته شده است.

وی اظهار کرد: اجرای طرح های تحقیقاتی در بخش کشاورزی در این مرکز و انتقال نتایج این تحقیقات و پژوهش ها به کشاورزان استان خوزستان افزایش بهره وری و کاهش تلفات در بخش کشاورزی را به دنبال داشته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی و هیات همراه در سفر یک روزه به دزفول از مزارع نمونه مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد دیدن کرده و نتایج طرح های تحقیقاتی را بررسی کردند.

مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد با فعالیت های علمی و تحقیقاتی و بهره گیری از کارشناسان مجرب نقش مهمی در ارتقاء سطح کمی و کیفی محصولات باغی و گیاهی در شمال خوزستان دارد.