۰ نفر

سرپرست مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب:

مدیریت بحران کنونی آب تا پایان برنامه ششم فرصت دارد

۱۵ اسفند ۱۳۹۶، ۱۶:۱۰
کد خبر: 256551
 مدیریت بحران کنونی آب تا پایان برنامه ششم فرصت دارد

سرپرست مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران بااشاره به اینکه تنها فرصت برای مدیریت بحران کنونی آب تا پایان برنامه ششم است، گفت: اگر کاری در این دوره برای حل بحران آب انجام شد به نتیجه خواهد رسید، اما بعد از آن دیگر امکان پذیر نخواهد بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، سید محمد حسین شریعتمدار در همایش بزرگداشت روز ملی آب در استان هرمزگان اظهار داشت: اگر چه بسیاری از افراد در خصوص حل مساله بحران آب ناامید هستند، اما معتقدیم می توان این مشکل را با استفاده از تعادل بخشی منابع زیر زمینی، افزایش بهره وری، آبخیزداری، استفاده از آب باران، کاهش ضایعات و دیگر موارد حل کرد.

وی بیان داشت: در مرحله نخست تنها راه نجات ممکن آب کشور، بهره وری در کشاورزی و باز چرخانی آب در مرحله بعدی قرار دارد.

سرپرست مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران اظهار کرد: هم اکنون در سطح دنیا 20 میلیون هکتار مزرعه آبی از طریق بازچرخانی آب آبیاری می شود که این موضوع در کشور ایران نیز آغاز شده است.

شریعتمدار بااشاره به اینکه طرح تعادل بخشی منابع زیرزمینی در کشور آغاز شده، اما به کندی پیش می رود، گفت: در خصوص افزایش بهره وری می توان سطح زیر کشت چغندر قند را مثال زد که در سال گذشته رکورد تولید شکر در کشور شکسته شد.

وی دیپلماسی آب را از دیگر راه های حل بحران آب در کشور دانست و گفت: باید مسائل را با کشورهای همسایه حل کنیم و همچنین باید به اقتصاد آب شامل بازار آب، آب مجازی و غیره توجه کنیم.

این مسئول با توجه به این که آب اکنون یکی از نیازمندترین موضوع های کشور است، گفت: این مشکل از 50 سال گذشته حل نشده است و از مسئولان کشاورزی درخواست داریم به مساله آب ورود پیدا کنند.

سرپرست مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران گفت: بحران کنونی آب در کشور فوق العاده جدی است و هر روز که در مدیریت این بحران تاخیر داشته باشیم در واقع در پیاده کردن برنامه های لازم فرصت را از دست می دهیم.

بیش از 18 سال خشکسالی و کم آبی در هرمزگان موجب خشک شدن 365 حلقه چاه آب آشامیدنی، 18دهنه چشمه و قنات ، 100 حلقه چاه و کاهش آب 135حلقه چاه بین30 تا 70 درصد شده است.

اگر چه امسال نیز همچون سال های گذشته میزان بارندگی ها در اقصی نقاط کشور کاهش داشته، اما این کاهش در هرمزگان شرایط بحرانی تری دارد و بر اساس آمارهای موجود میانگین بارندگی هرمزگان در سال آبی جاری 30 درصد کمتر از میانگین کشوری است.