۰ نفر

موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در مرغ‌داری‌ها نداشتیم

۲۴ بهمن ۱۳۹۶، ۱۱:۴۰
کد خبر: 251845
موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در مرغ‌داری‌ها نداشتیم

مدیرکل بهداشت و پیشگیری طیور سازمان دامپزشکی با بیان اینکه از خریداری پرندگان شکار شده در بازارهای شمال کشور و مصرف گوشت آنها و حتی خرید آنها برای نگهداری باید به شدت خودداری کرد، گفت: ویروس آنفلوآنزا با پخته شدن از بین می‌رود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، علیرضا اکبرشاهی ، در مورد آخرین وضعیت شیوع نوع جدید آنفلوانزای پرندگان در کشور گفت: این نوع ویروس فعلاً در حیات وحش منطقه گیلان دیده شده و خوشبختانه هنوز به بخش‌های طیور صنعتی ما نرسیده است اما این را هم نباید فراموش کرد که این ویروس به انسان قابل انتقال است چرا که طبق گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی در سال 2014 در چین 14 مورد آنفلوانزای انسانی گزارش شده که منشأ ویروسی H5N6 داشته است که از این تعداد شش مورد فوت کرده‌اند.

وی تصریح کرد: اما هیچ جای نگرانی نیست چرا که مردم فقط باید مراقبت‌های ویژه از جمله نزدیک نشدن به محل‌های تردد پرندگان مهاجر مانند تالاب‌ها را جدی بگیرند و از تماس با باقیمانده مدفوع پرندگان یا مردار آنها به شدت خودداری کنند.

اکبرشاهی همچنین به این نکته اشاره کرد که اکنون 60 کشور دنیا از جمله کشورهای اروپایی، آمریکا، آسیای میانه، کره شمالی و جنوبی، عربستان، عراق، افغانستان، اندونزی درگیر آنفلوآنزای پرندگان از نوع H5N8 و ژاپن، چین و انگلستان درگیر نوع جدید آنفلوآنزا یعنی H5N6 درگیر این نوع ویروس هستند، تا جایی که حتی طیور صنعتی افغانستان نیز با این نوع ویروس درگیری پیدا کرده و این کشور مشغول معدوم‌سازی پرندگان صنعتی خود است.

وی در پاسخ به اینکه چه تدابیری برای جلوگیری از ورود این ویروس و معدوم‌سازی مجدد واحدهای صنعتی طیور و مرغداری‌ها به عمل آورده‌اید، گفت: نکات قرنطینه‌ای را به شدت افزایش دادیم و تذکر داده‌ایم که حتی‌الامکان از ترددهای بی‌مورد که ممکن است عامل انتقال ویروس به داخل مرغداری‌ها شود خودداری کنند اما خوشبختانه هنوز موردی از کانون بیماری ویورس آنفلوانزا در مرغداری‌ها تا این لحظه گزارش نشده است.

مدیرکل بهداشت و پیشگیری طیور سازمان دامپزشکی اطمینان خاطرنشان کرد: افرادی که در خانه پرندگان زینتی نگهداری می‌‌کنند نگران ابتلا به ویروس آنفلوانزای پرندگان نباشند اما از نگهداری پرندگان مهاجر ناشناس در منزل خودداری کنند و همچنین از تماس پرندگان زینتی خود با پرندگان آزاد پرواز جلوگیری به عمل آورند.

اکبرشاهی همچنین گفت که از خریداری پرندگان شکار شده در بازارهای شمال کشور و مصرف گوشت آنها و حتی خرید آنها برای نگهداری باید به شدت خودداری کرد اما در نهایت این را هم گفت که ویروس آنفلوانزای با پخته شدن از بین می‌رود و مردم نگرانی نداشته باشند.

 از 17 بهمن‌ماه اولین ابتلا به سویه جدید ویروس آنفلوانزای پرندگان در کیاشهر گیلان در بین پرندگان وحشی مشاهده شد که تدابیر احتمالی برای جلوگیری از شیوع آن توسط سازمان‌های دامپزشکی و حفاظت از محیط زیست در حال انجام است.