۰ نفر

انتظار برای اعلام قیمت خرید تضمینی گندم

سال۹۷ بی‌نیاز از واردات شکر هستیم/ کودهای بدون شناسه قاچاق محسوب می‌شود

۱۶ بهمن ۱۳۹۶، ۱۵:۴۵
کد خبر: 250146
سال۹۷ بی‌نیاز از واردات شکر هستیم/ کودهای بدون شناسه قاچاق محسوب می‌شود

امسال رکورد تولید شکر در کشور با تولید ۱ میلیون ۹۳۰ هزار تن شکسته شد و بر این اساس سال ۹۷ نیاز به واردات شکر نخواهیم داشت.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ عباس کشاورز در نشست خبری به مناسبت دهه فجر برگزار شد، با اشاره به توسعه کشت چغندر قند در کشور، اظهار کرد: ما تا چند سال پیش ۵۰ درصد شکر مصرفی کشور را وارد می‌کردیم اما اکنون در آستانه خوداتکایی هستیم.

وی ادامه داد: عملکرد در هکتار چغندر قند از ۴۲ تن در سال ۹۲ به ۶۰ تن در هکتار در سال ۹۴ رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه ۶۵ درصد سطح زیر کشت چغندر قند در کشور کاهش یافته است، افزود: در طول تاریخ رکورد تولید چغندرقند شکسته شده و بیش از هشت میلیون تن چغندرقند تولید شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین با اشاره به تولید برنج در سال جاری، گفت: امسال دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج در کشور تولید شد در حالی که پیش بینی ما یک میلیون و ۹۷۰ هزار تن بود.

کشاورز افزود: در تولید برنج موفق به افزایش ۱۱۳ درصدی تولید در دولت تدبیر و امید شده ایم که دست آورد بزرگی است.

وی با اشاره به تولید گیاهان علوفه ای در کشور یادآور شد: با توجه به اهمیت توسعه دامپروری تولید گیاهان علوفه ای در کشور باید اضافه شود چرا که گیاهان علوفه ای به ویژه علوفه های خشبی قابل واردات نیست.

وی عنوان کرد: رویکرد ما در زمینه گیاهان علوفه ای افزایش تولید است و در این راستا، چند  گیاه جدید را معرفی کرده ایم که از جمله آنها می توان به آمارانتوس علوفه ای، سورگوم و ارزن اشاره کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: همچنین تنوع ذرت علوفه ای را افزایش دادیم و از آبیاری میکرو برای صرفه جویی در مصرف آب بهره گرفتیم.

کشاورز اظهارکرد: از دیگر اقداماتی که در این زمینه انجام شده، کشت گیاه کینوا برای اولین بار در کشور است و در حال حاضر این گیاه در بیش از ۷ استان به صورت پایلوت در سطحی معادل ۲۴ هکتار کشت شده است.

وی با بیان اینکه کینوا در استان های قم، اصفهان، زابل، یزد و غیره کشت شده گفت: این گیاه مقاوم به خشکی و شوری است و ظرف ۵ سال سطح زیرکشت آن باید به ۳۰ هزار هکتار برسد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه کینوا در حال حاضر با قیمت های بالا وارد کشور می شود، بیان کرد: ما از طریق فائو، کینوا را وارد کشور کردیم و کشت آن را شروع نمودیم.

کشاورز در بخش دیگری از سخنان خود درباره صادرات محصولات سبزی و صیفی، اظهار کرد: در ۹ ماهه سال جاری ۳۷۰ هزار تن گوجه ، ۵۰۰ هزار تن رب ، ۸۰۰ هزار تن هندوانه و خربزه و ۱۰۰ هزار تن پیاز  از کشور صادر شده است.

وی درباره آخرین وضعیت تولید گندم در کشور نیز گفت: امسال ۱۲/۳ میلیون تن گندم تولید شد که نسبت به پیش بینی ما ۲/۵ درصد کاهش داشت اما، عملکرد خوبی داشتیم به نحوی که از هر متر مکعب آب gr ۷۵۰ گندم تولید شد که نسبت به ۵ سال گذشته رشد ۵۰ درصدی داشته است.

کشاورز افزود: اقدامات جدیدی در زمینه تولید گندم انجام شده است از جمله اینکه شرکت های دانش بنیان وارد معرفی ارقام جدید شده اند و امسال برای اولین بار ۹ رقم جدید را ثبت کرده اند. همچنین آفت سن را در حد استاندارد کنترل کرده ایم و سال آینده هیچ گندم خسارت زده ای ناشی از این آفت نخواهیم داشت.

وی بیان کرد: علاوه بر این کیفیت گندم ارتقاء خوبی یافته است و هیچ مشکلی در این زمینه نداریم. ضمن اینکه در بخش ناوگان مکانیزاسیون نیز پیشرفت‌های خوبی حاصل شده است.

معاون وزیر کشاورزی با بیان اینکه ظرف چهار سال گذشته سالی ۶ درصد بهره‌وری آب را در تولیدات کشاورزی افزایش داده‌ایم، اظهار کرد: سالانه ۴.۵ میلیارد مترمکعب آب صرفه جویی شده است که اگر این روند استمرار یابد، بحران آب مدیریت و تا پایان برنامه ششم توسعه برطرف خواهد شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ما یک درصد تولید کشاورزی دنیا را داریم گفت: این در حالی است که در سال ۹۵ مصرف کود در کشور ما ۴۶ صدم جهان بوده است.

کشاورز با اشاره به اینکه نیاز کودی کشور ۴.۵ میلیون تن است، گفت: ما به سختی ۲.۵ میلیون تن کود مصرف می کنیم.

وی با بیان اینکه بیش از ۸۸ درصد کود مورد نیاز در داخل تولید می شود، اضافه کرد: در حال حاضر سرمایه گذاران زیادی می خواهند کود تولید کنند و ما تضمین کرده ایم که محصولشان را به شرط آنکه پروانه ثبت داشته باشد از آنان خریداری کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: در این راستا ما دو اقدام جدید نیز انجام داده ایم. اول اینکه استاندارد کودها را به روز کرده‌ایم و این کار هنوز ادامه دارد، دوم اینکه فایل جدیدی برای توسعه مواد بیو، چه کود و چه آفت کش باز کرده ایم که این‌ها دارای توانایی‌های خوبی هستند و اگر ما روزی بخواهیم کشاورزی ارگانیک را گسترش دهیم باید از این مواد استفاده کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه عرضه کود ثبت نشده و بدون لیبل قاچاق است، گفت: در جریان فرایند کنترل کیفی کود، ١٥ کارخانه متخلف تعطیل شد.

کشاورز با بیان اینکه اولین رصدی که سال ٩٢ انجام شد حاکی از بی‌کیفیتی کودها بود، اظهار کرد: در این راستا نظامی برای کنترل کیفی کود ایجاد کردیم و امروز در کشور ما کود دارای نظام ثبت و کد رهگیری است.

وی ادامه داد: تا امروز، بیش از ٨٢٠٠ برند وارد این نظام و آزمایش شده؛ ٦٤٠٠ مورد آنها گواهی قبولی گرفته اند؛ تعدادی هنوز در آزمایشگاه هستند و حدود ١٢٠٠ مورد نیز رد شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در این راستا برخوردهای شدیدی با متخلفان صورت گرفته است، افزود: بسیاری جریمه های سنگین شده اند که برخی هم وابسته های وزارت خانه بوده اند ضمن اینکه بیش از ١٥ کارخانه تعطیل شده است.

به گفته کشاورز، این کارخانجات در استان‌های شمالی، کردستان، یزد، خوزستان و سمنان واقع بوده اند.

وی افزود: در این راستا هم کودهای بخش خصوصی و هم دولتی کنترل می شود؛ حتی کودهای شرکت خدمات حمایتی هم کنترل می شود.

معاون امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی درباره اعلام قیمت خرید تضمینی گندم نیز گفت: گره خوردن سرنوشت گندم با نان تصمیم گیری دولت را در تعیین نرخ تضمینی محصولات کشاورزی سخت کرده است اما کماکان در انتظار اعلام نرخ از سوی شورای اقتصاد هستیم.

کشاورز افزود: امیدواریم شورای اقتصاد برای حمایت از کشاورزان هرچه سریعتر نرخ خرید تضمینی را اعلام کنند.

وی در پایان اظهار کرد: البته تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی  محصولات کشاورزی مربوط به این دولت نیست و این موضوع در دولت های قبلی سابقه طولانی دارد.