۰ نفر

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین مطرح کرد:

تعیین تاریخ واردات برنج فاقد منطق اقتصادی است/ ادامه اختلاف نظر بر سر میزان نیاز کشور به واردات برنج

۱ بهمن ۱۳۹۶، ۱۳:۳۷
کد خبر: 246443
تعیین تاریخ واردات برنج فاقد منطق اقتصادی است/ ادامه اختلاف نظر بر سر میزان نیاز کشور به واردات برنج

کارشناس اقتصادی و رییس کارگروه امکان‌سنجی خودکفایی برنج کشور با اشاره به آغاز واردات برنج از امروز، گفت: واردات در شرایطی که بازار برنج داخلی پس از رکود طولانی در حال رونق گرفتن است نتایج منفی به همراه دارد.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ غلامرضا خانکشی پور اشباع  بازار از برنج خارجی را دلیل رکود بازار برنج داخلی دانست و افزود: صدور مجوز برای واردات حجم زیادی از برنج خارجی ، اشتباهی بود که موجب اشباع  بازار از برنج خارجی و رکود در بازار برنج داخلی داخلی شد.

وی ادامه داد: برای خروج از این رکود وزیر جهاد کشاورزی دستورالعملی ابلاغ کرده است که براساس آن بخشی از خرید برنج برای ذخایر راهبردی و استراتژیک از محل تولید داخلی تامین گردد و این امر بازار برنج داخلی را تا حدی از رکود خارج کرد.

خانکشی پور صدور اجازه واردات در مقطع زمانی که برنج داخلی در حال خارج شدن از رکود است اشتباهی دیگر در تصمیمات وزارت جهاد کشاورزی دانست و اظهار کرد: زمان مناسبی برای واردات نیست و باید وزیر جهاد کشاورزی این دستور را به تاخیر بیندازد .

وی در پاسخ به این پرسش که تاریخ واردات بر اساس زمان تولید برنج داخلی تعیین شده است آیا تغییر آن آسیبی به تولید نخواهد زد، گفت: بر اساس علم اقتصاد نیاز به واردات را کاهش عرضه و افزایش تقاضا تعیین می کند و تصمیم برای تنظیم بازار بر اساس هر فاکتور دیگر غیرکارشناسی است.

این کارشناس اقتصادی معتقد است تعیین تاریخ واردات فاقد منطق اقتصادی است چرا که تامین نیاز کشور و کمبود بازار از طریق تقاضا تعیین می شود نه تاریخ تولید.

به گفته خانکشی پور، روندی که وزارت جهاد کشاورزی درباره میزان واردات، اجازه ترخیص و زمان واردات در پیش گرفته است سیگنال منفی به سرمایه گذار حوزه تولید و بازار برنج ارسال می کند.

عضو کارگروه تدوین نقشه راه برنج پیش بینی کرد که؛ احساس خطر و ناامنی که سرمایه گذاران در این حوزه حس می کنند موجب خواهد شد تا دو سال آینده تولید و بازار برنج داخلی با چالشی بزرگ رو به رو شود.

وی یادآور شد که برنج از خاصیت ماندگاری برخوردار است و حجم زیادی از برنج خارجی که در سال گذشته، امسال و سال آینده وارد کشور شده و می شود تا مدت ها بر نوسان بازار تاثیر گذار خواهد بود.

رییس کارگروه امکان‌سنجی خودکفایی برنج کشور مهمترین مانع در راه تنظیم بازار برنج کشور را نبود آمار دقیق از میزان نیاز کشور به برنج عنوان کرد و گفت: هر یک از نهادهای دولتی و غیر دولتی فعال در حوزه برنج  آمار متفاوتی از میزان نیاز کشور به این محصول می دهند. این اختلاف نظر در آمار، تنظیم بازار برنج را با مشکل بزرگی مواجه کرده و امکان برنامه ریزی دقیق را کاهش داده است و این امر همواره بر تولید نیز اثر داشته است.

خانکشی پور در پایان از نهادهای فعال در حوزه تولید و بازار برنج خواست که با همکاری یکدیگر آمار دقیق نیاز کشور به برنج خارجی و داخلی و میزان مصرف را تهیه کنند تا برنامه ریزی برای تولید و بازار برنج امکان پذیر شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، بر اساس دستور وزیر جهاد کشاورزی خرید توافقی برنج داخلی با هدف خروج بازار برنج داخلی از رکود، دیروز شنبه ۳۰ دی ماه آغاز شد و هم اکنون ۶ مرکز خرید در استان گیلان، برنج هاشمی با ۸ درصد شکستگی را کیلویی ۹۱۰۰ تومان از کشاورزان خریداری می کنند.