۰ نفر

خبر خوش برای تولیدکنندگان دام و طیور

۲۳ دی ۱۳۹۶، ۱۵:۱۱
کد خبر: 244396
خبر خوش برای تولیدکنندگان دام و طیور

مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام گفت: با تدابیری که وزارت جهاد کشاورزی در نظر گرفته است، تعادل قیمت نهاده‌هایی همچون کنجاله و سویا برقرار شده و این روند ادامه خواهد داشت.

حمید ورناصری، در پاسخ به اینکه با توجه به افزایش بی‌رویه قیمت نهاده‌هایی همچون کنجاله و سویا طی یکی، دو ماه اخیر این شرکت چه تدابیری در نظر گرفته، اظهار داشت: با توجه به راهکارهایی که وزارت جهاد کشاورزی در پیش گرفته قیمت نهاده‌هایی همچون ذرت و سویا مجدداً افت کرده و تا حدی تعدیل شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس ، وی افزود: البته این را هم باید گفت که نه قیمت قبل نهاده‌ها درست بود و نه افزایش بی‌رویه آن. بلکه قیمت باید طبق یک فرمول و محاسبه تا حدی تعدیل شود.

به گفته مدیرعامل جدید شرکت پشتیبانی امور دام نباید فراموش کرد که تغییرات زیادی در قیمت جهانی نهاده‌هایی چون ذرت و کنجاله رخ داده که قطعاً در قیمت نهایی بی‌تأثیر نیست.

ورناصری تلویحاً به این نکته هم اشاره کرد که عوامل دیگری هم در افزایش قیمت ذرت و سویا مؤثر بوده‌اند که امیدواریم این مسأله به مرور حل شود، چرا که اکنون قیمت کنجاله سویا به 1750 تومان رسیده است.

ذرت و کنجاله سویا 2 نهاده‌ مهم هستند که بر قیمت تمام شده تولید مرغ، تخم‌مرغ و گوشت قرمز مؤثرند و به دلیل شرایط آب و هوایی کشور، عمده آن وارداتی است. نکته جالب توجه اینکه برای واردات این گونه محصولات ارز مبادله‌ای اختصاص می‌یابد، اما به دلیل نامعلوم طی دو ماه اخیر با خیزش قیمت دلار قیمت این دو نهاده نیز 30 تا 40 درصد افزایش داشت که بیشتر به نظر می‌رسد زیاده‌خواهی واسطه‌ها و یا واردکنندگان در این افزایش قیمت دخیل بوده است.

این موضوع تا آنجا رسید که دامداران خواستار افزایش قیمت شیر خام و حتی افزایش قیمت تمام شده مرغ در کشور شد.

شرکت پشتیبانی امور دام به عنوان بازوی اجرایی دولت برای تعادل قیمت و میزان عرضه و تقاضای نهاده‌های دامی و گوشت و مرغ وظیفه این مهم را بر عهده دارد و روز چهارشنبه هفته گذشته حمید ورناصری به عنوان مدیر عامل جدید شرکت پشتیبانی امور دام معرفی شد. پیش از این علیرضا ولی عهده‌دار مدیریت این سازمان بود.