۰ نفر

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی:

واردات گیاهان دارویی نظام‌مند می‌شود

۱۹ دی ۱۳۹۶، ۱۳:۰۳
کد خبر: 243476
واردات گیاهان دارویی نظام‌مند می‌شود

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی بر ضرورت آسیب شناسی حلقه‌های تولید، فرآوری و بازار گیاهان دارویی برای حمایت هدفمند از این گیاهان تاکید کرد.

پیمان یوسفی‌آذر در دومین نشست مجریان استانی گیاهان دارویی کشور که به منظور برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری و هدایت و جهت‌دهی گیاهان دارویی و شناسایی مشکلات مربوط به آن و بررسی نخستین پویش ملی گیاهان دارویی کشور در ساختمان وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، گفت: با مشخص شدن زنجیره ارزش کسب و کار گیاهان دارویی و شناسایی آسیب‌های حلقه‌های تولید، فرآوری و بازار می‌توان برنامه‌ریزی مناسبی در هر کدام از این حلقه‌ها برای انواع گیاهان دارویی برای حمایت از آسیب‌ها انجام داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، وی با بیان این که برنامه بازار گیاهان دارویی یکی از کامل‌ترین برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی است، ادامه داد: اقتصادی کردن حلقه تولید، کمک به تولید استاندارد در حلقه فرآوری و همچنین شناسایی ضعف‌ها در حلقه بازار و تزریق اعتبار در آن از جمله برنامه‌ریزی‌های مناسب در بخش گیاهان دارویی کشور است.

یوسفی آذر، ظرفیت‌سازی، تنوع‌بخشی و تربیت نیروی انسانی و شرکت‌های متخصص و همچنین گسترش بازار و توسعه صادرات را از رئوس سیاست‌های داخلی کشور برشمرد.

وی، شناساندن پتانسیل‌ها و مزیت‌های گیاهان دارویی کشور توسط بخش دولتی در وزارت خارجه و ارائه بسته‌های حمایتی و پشتیبانی به فعالان بخش کشاورزی و صادر کننده‌ها و حمایت از برخی زیرساخت‌ها را از جمله رئوس سیاست‌های خارجی کشور عنوان کرد.

این مسوول خاطرنشان کرد: برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در حوزه گیاهان دارویی برای افزایش مصرف و گسترش بازار نیز از دیگر اقدامات در جهت فرهنگ‌سازی در معرفی گیاهان دارویی است.

مجری طرح گیاهان دارویی کشور با تاکید بر لزوم جهانی‌سازی زعفران، گفت: در فرآوری محصول زعفران مشکلی نداریم و باید تمرکزمان را بر حلقه بازار بگذاریم.

وی تصریح کرد: مراکز تحقیقاتی باید نسبت به شناسایی و معرفی گونه گل محمدی متناسب با اقلیم اقدام کنند، تا برخی مشکلات در زمینه کاشت،داشت و برداشت این گیاه برطرف شود.

واردات گیاهان دارویی نظام‌مند می‌شود

یوسفی آذر بر حمایت از تولید و زراعت گیاهان دارویی تاکید کرد و گفت: به منظور جلوگیری از ورود گیاهان دارویی بی کیفیت، نظارت بر واردات گیاهان دارویی به کشور تشدید و نظام‌مند می‌شود.

این مسئول، از وضع حدود 137 تعرفه جدید برای واردات گیاهان دارویی خبر داد و گفت: این تعرفه ها در حال نهایی شدن است و به زودی پس از تصویب اجرایی خواهد شد.

وی افزود: با اجرایی شدن تعرفه های جدید، واردات کنترل و تولید داخلی به عنوان حلقه اول کسب و کار گیاهان دارویی در کشور اقتصادی‌تر خواهد شد.

مجری طرح گیاهان دارویی کشور اذعان داشت: یکی از برنامه‌های بسیار مهم و کلیدی، حمایت از تولید و شکل‌گیری سازوکار کسب و کار گیاهان دارویی در کشور است و امیدواریم از سال 97 اجرایی شود.

ممنوعیت واردات گیاهان دارویی بی‌کیفیت به کشور

یوسفی آذر در مورد ممنوعیت واردات گیاهان دارویی بی‌کیفیت به کشور گفت: اخیرا زیره بی‌کیفیت از کشورهای سوریه و افغانستان وارد کشور شده که باعث ضربه به تولید داخلی است.

وی ادامه داد: از آنجایی که تولید کننده زیره هستیم و بر اساس بررسی‌ها زیره ایران با 21 درصد اسانس باکیفیت، یکی از بهترین زیره‌های دنیاست باید اقدامات لازم برای جلوگیری از واردات محصولات بی کیفیت به کشور صورت گیرد.

یوسفی آذر افزود: زیره از گیاهان کم‌آب بر و دیم است و گردش‌ مالی بالایی دارد بنابراین در شرایط کم آبی کشور می‌توانیم با توسعه کاشت و ورود به حوزه اسانس‌گیری و فرآوری این گیاه، ارزآوری در حدود 100 تا 120 میلیون دلار داشته باشیم.

نخستین پویش ملی گیاهان دارویی کشور با محوریت اشاعه فرهنگ تولید و مصرف گیاهان دارویی، داروهای گیاهی و مکمل‌های غذایی توسط مرکز ملی گیاهان دارویی در 26 بهمن ماه سال جاری در سالن برج میلاد برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت ncmap.ir در این پویش ملی شرکت کنند.