۰ نفر

آخرین اقدامات دولت برای کاهش ریزگردها در خوزستان

۲۷ آذر ۱۳۹۶، ۱۵:۱۱
کد خبر: 238539
آخرین اقدامات دولت برای کاهش ریزگردها در خوزستان

بهره برداری بی رویه از منابع آبی و تغییرات اقلیمی از مهمترین دلایلی است که مشکل کم آبی در استان خوزستان را تشدید کرده است و این مساله باعث افزایش پدیده گرد و غبار در این استان شده است. کارشناسان یکی از مهمترین راهکارهای حل این مشکل را بیابان زدایی عنوان می کنند و معتقدند کاشت درخت، تثبیت شن و مرطوب سازی از مهمترین راهکارهای مقابله با ریزگردهای این استان است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، در این زمینه با تشدید گردو غبار داخلی از حدود یک سال گذشته دولت یازدهم و در ادامه دولت دوازدهم اقدامات زیادی انجام داده است که از میان آن می توان به طرح بیابان زدایی با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست اشاره کرد. این طرح با هدف مقابله با ریزگردها از اسفندماه سال ۹۵ اجرایی شده است و بر اساس آن وزارت جهاد کشاورزی مسئول انتقال آب از کارون و مرطوب سازی مناطق جنوب شرق اهواز به عنوان مهمترین کانون ریزگرد در این استان شده است. همچنین سازمان محیط زیست نیز مجری کاشت درخت در این مناطق شده است.

در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد از خطوط انتقال آب به این مناطق توسط وزارت جهادکشاورزی اجرایی شده است. یدالله شمایلی، مدیرعامل موسسه جهاد نصر با بیان اینکه در این طرح آب کارون به مناطق فوق بحرانی ریزگردها در جنوب شرق اهواز انتقال داده می شود در جمع خبرنگارانی که از این پروژه بازدید کردند گفت: بعد از پدیده گردو غباری که در هشتم بهمن ماه در این استان اتفاق افتاد وزارت جهاد کشاوری از طرف دولت مامور مقابله با گردو غبار با منشا داخلی شد و برنامه ریزی شده تا ۱۱۲ هزار هکتار از اراضی این استان درختکاری صورت گیرد.

انتقال آب به کانون های گرد و غبار و مرطوب سازی خاک

در حال حاضر ۴۲ هزار هکتار از ۱۱۲ هزار هکتار اجرایی شده است و بیش از ۹۵ درصد از عملیات انتقال لوله به این مناطق که ۴۴ کیلومتر است صورت گرفته است و مابقی آن دستکم تا دی ماه به پایان می رسد. وی در ادامه افزود: انتقال لوله به این مناطق موانع زیادی از جمله تاسیسات و جاده در راه بود و با همکاری نهادهای مسئول این موانع برطرف شد. شمایلی هزینه این پروژه را ۱۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: هدفمان از اجرای این پروژه تامین آب نهال های کاشته شده منابع طبیعی و مرطوب سازی زمین ها برای کاهش گرد و غبار است.

شمایلی با بیان اینکه سرعت انتقال آب به این اراضی با سازه هایی که راه اندازی شده ۲۰ متر مکعب آب در ثانیه است گفت: در دو ماه گذشته ۶ میلیون متر مکعب عملیات خاکی انجام شده است و بر این اساس آب را به مناطقی که منابع طبیعی مشخص می کند می رسانیم.

نهالکاری برای تثبیت گرد و خاک

احمد مطیعی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان نیز در جمع خبرنگاران با اشاره به عملیات بیابان زدایی در مهمترین کانون ریزگرد خوزستان گفت: استان خوزستان ۷ کانون ریزگرد به مساحت ۳۶۰ هزار هکتار دارد که جنوب شرق اهواز بزرگترین کانون ریزگردهای داخلی است. بر این اساس از اسفندماه سال گذشته اقدام به کاشت نهال و ایجاد پوشش گیاهی در این منطقه کردیم. وی با بیان اینکه ۱۱۲ هزار هکتار از کانون ریزگرد در جنوب شرق اهواز است گفت: از این مقدار ۴۲ هزار هکتار در منطقه فوق بحران است.

این مقام مسئول در اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان در ادامه در خصوص جزییات عملیات بیابان زدایی در منطقه جنوب شرق اهواز گفت: از اسفندماه سال گذشته وزارت جهادکشاورزی مسئول کنترل این کانون شد و مصوب شد تا اسفند سال جاری ۷ هزار هکتار از این مناطق نهالکاری شود و ما در همان سال گذشته (۴۵ روز) موفق به کاشت ۵ هزار نهال شدیم و برای سال جاری نیز کاشت ۳۰ هزار نهال در دستور کار است که بخش زیادی از آن اجرایی شده است. وی با اشاره به اینکه پروژه نهالکاری باعث اشتغال آفرینی زنان نیز شده است و در حال حاضر سفارش سه میلیون نهال را داده ایم گفت: یکی از مهمترین عوامل جلوگیری از ریزگردها ایجاد پوشش گیاهی و مرطوب سازی خاک است و این مساله در دستور کار قرار گرفته است. مطیعی با اشاره به مشکلات ناشی از ریزگردهای با منشا داخلی گفت: در چند سال گذشته بیشتر شاهد ریزگردهای خارجی بودیم و در چند مدت اخیر شاهد افزایش ریزگردهای داخلی هستیم که به دلیل سرعت بالا خسارتش هم بیشتر است و پروژه نهالکاری در راستای کاهش ریزگردهای داخلی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان در ادامه به برنامه بلند مدت در زمینه نهالکاری در این استان اشاره کرد و گفت: بر اساس برنامه های توسعه ای کل کانون ریزگردها که ۳۵۰ هزار هکتار است باید در ۵ سال نهالکاری شود. وی با اشاره به اینکه نهالکاری پروژه ای بلند مدت است و دستکم سه سال زمان می برد تا اثرات خود را نشان دهد گفت: در حال حاضر نهالکاری، قرق و مدیریت چرا از برنامه های منابع طبیعی برای افزایش پوشش گیاهی و مراقبت از آن است. وی با بیان اینکه تا کنون حدود ۴۸ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص داده شده است گفت: اقدامات زیادی در جهت کاهش ریزگرد در سایر کانون های گردو غبار این استان نیز صورت گرفته است که رها کردن آب کرخه و احیای تالاب هورالعظیم یکی از مهمترین آنها است.

گفتنی است از سال ۱۳۴۷ برای تثبیت شن زارها در خوزستان اقدام به مالچ پاشی و درختکاری در عرصه های ماسه زار اطراف اهواز، امیدیه، سوسنگرد و حمیدیه شده است. همچننی از مساحت ۳۵۰ هزار هکتار شن زار خوزستان تاکنون ۱۲۷ هزار هکتار مالچ پاشی و درختکاری شامل شن زارهای اطراف اهواز شامل مناطق الباجی ، بروایه، نظامیه و وباوی، شن زارهای حمیدیه که شامل منطقه خسرج و شن زارهای شوش بوده است صورت گرفته است.