۰ نفر

رونق صنعت سبز گردشگری با راه‌اندازی خانه‌های بوم‌گردی

۲۱ آبان ۱۳۹۶، ۱۷:۳۵
کد خبر: 231090
رونق صنعت سبز گردشگری با راه‌اندازی خانه‌های بوم‌گردی

امروزه توسعه گردشگری روستایی در زمره صنایع سبز به دور از آلودگی و تخریب زیست‌محیطی ضمن مانعت از مهاجرت روستائیان به شهرها، موجب مهاجرت معکوس بوده و در دوران خشکسالی نیز جایگزین مناسبی برای کشاورزی به شمار می‌رود و می‌تواند ارزآوری و اشتغالزایی و درآمدزایی مناسبی برای روستاها به همراه داشته باشد.

موضوع توسعه چشمگیر اقامتگاه‌ها و خانه‌های بوم‌گردی در دولت یازدهم از 20 اقامتگاه به بیش از 500 اقامتگاه بوم‌گردی رسید که به‌خودی‌خود بیانگر توسعه بی‌سابقه گردشگری روستایی در کشور است. در این بین یکی از تأثیرات مهم گردشگری روستایی فعالیت و اشتغالزایی برای زنان بومی و روستایی است که نباید فراموش کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، در حال حاضر استان همدان دارای 20روستای هدف گردشگری است که از این تعداد، 5 روستا دارای اقامتگاه‌های بوم‌گردی هستند. 2 روستای هدف گردشگری حبشی و ملحمدره متعلق به شهرستان اسدآباد است که پنجمین خانه بوم‌گردی استان در 18 اردیبهشت‌ماه امسال با حضور معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در روستای ملحمدره معروف به ماسوله غرب کشور افتتاح شد.

راه‌اندازی و افتتاح خانه‌های بوم‌گردی می‌تواند در این دو روستا در معرفی و شناساندن و جذب گردشگر و توریسم و اشتغال این 2 روستا از نقش موثری برخوردار باشد و صنعت گردشگری روستایی منطقه و این دیار را رونق دوچندان بخشد.

فرماندار شهرستان اسدآباد اظهار کرد: خانه بوم‌گردی روستای ملحمدره پنجمین خانه بوم‌گردی استان و نخستین اقامتگاه بوم‌گردی روستایی شهرستان است که با همت دهیار روستا و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و شهرستان اسدآباد در این روستا در اردیبهشت‌ماه امسال افتتاح شد.

حسین افشاری با اشاره به دو روستای هدف گردشگری ملحمدره و حبشی در شهرستان اسدآباد گفت: با توسعه خانه‌های بوم‌گردی زمینه مناسب جذب گردشگر در شهرستان ایجاد می‌شود که این امر نقش موثری در افزایش درآمد روستاهای هدف گردشگری و مهاجرت معکوس دارد.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها می‌توانند ظرفیت‌های مناسب این روستاها را اطلاع‌رسانی کنند، افزود: برای توسعه خانه‌های بوم‌گردی هر آنچه ظرفیت وجود داشته باشد استقبال و حمایت خواهیم کرد.

افشاری با اشاره به محیط و چشم‌انداز طبیعی خیره‌کننده روستاهای هدف گردشگری ملحمدره و حبشی تصریح کرد: ارتقاء و افزایش خانه‌های بوم‌گردی روستای ملحمدره به ورود و پذیرایی گردشگر بیشتر به این روستا کمک شایانی می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه روستای حبشی نیز زمینه مناسب ایجاد خانه بوم‌گردی را داراست، خاطرنشان کرد: این روستا دارای اندکی مشکلات زیرساختی از جمله فاضلاب بوده که بر اساس اولویت فرمانداری و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سعی در مرتفع کردن این مشکل داریم.

افشاری یادآور شد: در گذشته همه تمرکز ما در روستاها بر روی توانمندی‌های باغداری، کشاورزی و دامداری بود و از وجود ظرفیت‌های طبیعت‌گردی و بوم‌گردی غافل بودیم اما امروز باید علاوه بر توسعه این بخش‌های اصلی، مباحث گردشگری و بوم‌گردی را به عنوان یک امکان جدید مورد توجه قرار دهیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اسدآباد نیز با بیان اینکه در حال حاضر 2 مورد متقاضی در راستای ایجاد و راه‌اندازی خانه بوم‌گردی در روستاهای ملحمدره و ترخین‌آباد وجود دارد، گفت: یک مورد از تقاضاها در کمیته فنی در حال بررسی بوده و دیگری نیز در مرحله تکمیل مدارک است.

کامران اکبری‌شایگان با بیان اینکه فعلا موردی در رابطه با راه‌اندازی خانه بوم‌گردی در روستای هدف گردشگری حبشی اعلام آمادگی نکرده است، افزود: در روستاهای هدف و روستاهایی که قابلیت گردشگری داشته باشند و در کلیه روستاهای سطح شهرستان از راه‌اندازی خانه بوم‌گردی در راستای ایجاد اشتغال روستایی حمایت و استقبال خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در راستای حمایت از توسعه و راه‌اندازی خانه‌های بوم‌گردی با توجه به طرح توجیهی متقاضی از طریق صندوق کارآفرینی امید تسهیلات ارزان‌قیمت نیز به متقاضیان پرداخت می‌شود.

اکبری‌شایگان اظهار کرد: با تسهیلات ارزان‌قیمت خانه‌های بوم‌گردی فرسوده که نیاز به مرمت داشته باشند، با نظارت میراث فرهنگی و با توجه به طرح مرمتی برای اصلاح و رفع خطر مرمت خواهند شد.

وی با تأکید بر قدیمی بودن خانه‌های بوم‌گردی با رعایت سبک و معماری روستایی اضافه کرد: اقامتگاه‌های بوم‌گردی ملزم هستند اصول فنی و مهندسی که تضمین‌کننده‌ ایمنی ساکنان ساختمان‌ها با استفاده از مصالح بومی و با بهره بردن از حداکثر دانش بومی و هماهنگ با محیط طبیعی و فرهنگی اطراف خود است را رعایت کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اسدآباد با تأکید بر نقش بسیار مهم بخشداری‌ها در شکل‌گیری و توسعه بوم‌گردی و خانه‌های مسافر روستایی اضافه کرد: بخشداری‌ها با ایجاد و توسعه زیرساخت‌های لازم در سطح روستاها از نقش موثری در راه‌اندازی خانه‌های بوم‌گردی و جذب گردشگری روستایی دارند.

معاون بخشدار مرکزی شهرستان اسدآباد نیز با اشاره به راه‌اندازی نخستین خانه بوم‌گردی شهرستان در روستای هدف گردشگری ملحمدره اظهار کرد: راه‌اندازی خانه بوم‌گردی آرتینا در ملحمدره معروف به ماسوله غرب کشور در جذب بیشتر گردشگران و معرفی بیشتر روستا موثر بوده و در صورت وجود متقاضی برای ایجاد خانه‌های بوم‌گردی بیشتر حمایت لازم انجام خواهد گرفت.

فاضل سلطانی تصریح کرد: در حال حاضر یک مورد متقاضی جدید برای راه‌اندازی دومین خانه بوم‌گردی در این روستا اعلام آمادگی کرده که نیازمند طی کردن پروسه تأیید میراث فرهنگی است.

وی از اختصاص یک میلیارد تومان اعتبار در راستای عمران و بهسازی روستای ملحمدره خبر داد و گفت: با تخصیص این اعتبار بخشی از زیرساخت‌های مورد نیاز روستا فراهم خواهد شد.

سلطانی با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های گردشگری روستاهای بخش مرکزی اسدآباد و با تأکید بر ترویج گردشگری و بوم‌گردی روستایی و معرفی قابلیت‌های گردشگری روستاهای بخش افزود: در کنار خانه‌های بوم‌گردی و توسعه زیرساخت‌های روستایی، برگزاری جشنواره‌ها و بازارچه‌های محلی اقدام مناسبی برای معرفی این ظرفیت‌ها و فراهم کردن زمینه حضور توریست و گردشگری است.

بخشدار پیرسلمان نیز در رابطه با راه‌اندازی خانه بوم‌گردی در روستای هدف گردشگری حبشی گفت: پیش از این در راستای راه‌اندازی خانه بوم‌گردی در روستای حبشی، منزل دهیار روستا معرفی شد که مورد تأیید قرار نگرفت و پیگیر آن هستیم تا منزل دیگری را معرفی و مورد تأیید میراث فرهنگی قرار دهیم.

محسن عزیزی با اشاره به اینکه در حال حاضر اجرای فاز دوم بهسازی روستا، بررسی غارهای موجود و آسفالت مسیر بالادست از جمله مشکلات زیرساختی است که در این روستا وجود دارد، اظهار کرد: روستای حبشی واقع در ٢۶ کیلومتری شهر اسدآباد بوده که در سال ٨۶ به عنوان روستای هدف گردشگری و توریستی شهرستان اسدآباد انتخاب  شد.

وی افزود: این روستا از روستاهای تاریخی استان همدان در شهرستان اسدآباد ‌با چشم‌اندازهای طبیعی بسیار زیباست که طرح احیاء و حفاظت از بافت و کالبد با ارزش آن در حال حاضر در فاز نخست اجرا شده است.

عزیزی با بیان اینکه کارشناسان میراث فرهنگی، قدمت این روستا را با توجه به مشابهت‏های ساختار معماری سنتی سنگی و خشتی آن با بقایای تاریخی دوران مادها، به این دوران نسبت می‌دهند، خاطرنشان کرد: راه‌اندازی خانه بوم‌گردی در این روستا، در کنار تبلیغات و اطلاع‌رسانی می‌تواند فرصت مناسبی برای بحث جذب گردشگر و توریسم روستای هدف گردشگری حبشی فراهم کند.

در پایان اینکه باید قبول کرد بخشی از گردشگران ما امروزه چه به لحاظ مباحث روحی و روانی و چه به خاطر مباحث مادی تمایلی به اسکان در هتل‌های لوکس و چندستاره ندارند و یک شب اقامت در یک محیط روستایی را بر آن ترجیح می‌دهند و اگر از این فرصت استفاده نکنیم در آینده دچار مشکل خواهیم شد.

امیدواریم در این گذر بخشداری‌ها با توسعه هر چه بیشتر امکانات و زیرساخت‌ها در سطح روستاها روند گردشگری روستایی را به عنوان اشتغال روستایی با شتاب و سرعت بیشتری پیگیری کرده و تسریع بخشند.