۰ نفر

معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین مطرح کرد:

تحقیقات کشاورزی به ازای یک ریال سرمایه‌گذاری ۲۵ریال عاید کشور کرده است/ معرفی ۱۳۰رقم گندم کیفی توسط سازمان تحقیقات کشاورزی

۱۳ آبان ۱۳۹۶، ۹:۴۱
کد خبر: 229295
تحقیقات کشاورزی به ازای یک ریال سرمایه‌گذاری ۲۵ریال عاید کشور کرده است/ معرفی ۱۳۰رقم گندم کیفی توسط سازمان تحقیقات کشاورزی

معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی طی بازدید از نمایشگاه مطبوعات با حضور در غرفه پایگاه خبری اقتصاد آنلاین با بیان این‌که عایدات کشور از بخش تحقیقات کشاورزی بیشتر از سایر حوزه‌های این بخش بوده است، افزود: ارزیابی اخیر دانشگاه تهران نشان می‌دهد بخش تحقیقات کشاورزی به ازای یک ریال، ۲۵ ریال عاید کشور کرده است.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ اسکندر زند در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با بیان این‌که معمول این رقم در دنیا بین 20 تا 40 است، گفت: کمتر سرمایه گذاری در دنیا وجود دارد که با یک ریال سرمایه گذاری اولیه، 25 ریال عایدی داشته باشد.

وی ادامه داد: البته بخش تحقیقات در برخی از حوزهای کشاورزی دچار عقب ماندگی است اما در مجموع این بخش بازده خوبی در سرمایه گذاری داشته است.

زند با تاکید بر این‌که در زمینه تحقیقات گندم جز 10 تا 15 کشور پیش‌رو دنیا هستیم، اضافه کرد: در تولید بذر گندم 100درصد خودکفا هستیم و مرکز تحقیقات تا امروز بیش از 130 رقم گندم با کیفیت و عملکرد خوب برای اقلیم‌های مختلف معرفی کرده است.

به گفته وی  هم اکنون در 6.5 میلیون هکتار سطح زیر کشت گندم کشور، بر اساس مناطق گرم، خشک و شور، 70 رقم گندم معرفی و کشت می‌شود.

زند با تاکید بر این‌که بیشترین ارزش افزوده در تولید گندم مربوط به بذر آن می‌شود، افزود: ارزش افزوده بذر گندم 15 درصد است، اگر در 4 سال گذشته که تولید گندم از  4.5 میلیون تن به 11.5 میلیون تن رسید این میزان ارزش افزوده (15 درصد) را در نظر بگیریم رقمی حدود یک هزار و صد میلیارد تومان از تحقیقات گندم عاید کشور شده است.

وی در مورد تحقیقات در حوزه دام و طیور کشور، گفت: یکی از حوزه‌های تحقیقاتی که در آن نسبت به سایر دنیا دچار عقب افتادگی شده‌ایم حوزه دام و طیور است که هم اکنون چند طرح بزرگ تحقیقات در این حوزه آغاز شده است.

معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی مهم‌ترین طرح‌های حوزه تحقیقات دام و طیور را اصلاح نژاد بزهای شیری، اصلاح نژاد گاوهای دو منظوره و اصلاح نژاد بوقلمون با مشارکت بخش خصوصی عنوان کرد.

زند در پایان تاکید کرد: در همه دنیا دولت در بخش تحقیقات حضور 100 درصدی ندارد و بیشتر کار توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.