۰ نفر

رئیس انجمن گاوداران ایران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

افزایش ۴۰درصدی قیمت جو و ۳۰درصدی قیمت یونجه با قطع ارز مبادله‌ای/ قیمت تمام‌شده شیرخام به ۱۳۸۰تومان رسید

۱۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۳:۱۲
کد خبر: 216115
افزایش ۴۰درصدی قیمت جو و ۳۰درصدی قیمت یونجه با قطع ارز مبادله‌ای/ قیمت تمام‌شده شیرخام به ۱۳۸۰تومان رسید

رئیس انجمن صنفی گاوداران ایران با اشاره به آخرین وضعیت بازار نهاده‌های دام و تاثیر آن بر قیمت تمام شد شیرخام، اظهار کرد: تغییر رفتار دولت در پرداخت ارز مبادله به برخی از نهاده‌های مهم دامی از جمله یونجه و جو باعث افزایش قیمت این محصولات در بازار و در نتیجه افزایش قیمت تمام‌شده شیرخام تولیدی دامداران شده است.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ احمد مقدسی با اشاره به تصمیم دولت برای حذف ارز مبادله ای جو و افزایش پنج  تا  10درصدی تعرفه واردت این محصول، گفت: از زمان حذف ارز مبادله جو قیمت این محصول از 700 تا 800 تومان به یک هزار و 40 تومان تا یک هزار و 50 تومان افزایش یافته است.

وی افزود: از حدود چهار میلیون تن جو مورد نیاز دامداران کشور یک میلیون تن در داخل تولید و دو تا سه میلیون تن از طریق واردات تامین می شود به همین دلیل تصمیم دولت برای حذف ارز مبادله ای و تغییر تعرفه این محصول اثر زیادی در افزایش قیمت جو داشته است و شرایط تولید را برای دامداران سخت تر کرده است.

مقدسی همچنین توقف پرداخت ارز مبادله به واردات یونجه را توسط بانک مرکزی دلیل افزایش قیمت این محصول عنوان کرد و گفت: با وجود اینکه طبق قانون یونجه همچنان از دریافت ارز مبادله برخوردار می شود اما بانک مرکزی به دلایل نامعلومی  از پرداخت آن اجتناب می کند.

وی خاطر نشان کرد: هر چند میزان واردات یونجه بسیار ناچیز است اما توقف پرداخت ارز مبادله به این نهاده از سوی بانک مرکزی تاثیر خود را با افزایش قیمت ها گذاشته است.

مقدسی از مکاتبات انجمن صنفی گاوداران با وزارت جهاد کشاورزی برای حل این مشکلات خبر داد و گفت: تقاضا برای حذف تعرفه واردت و از سرگیری پرداخت ارز مبادله به این دو نهاده مهم و اساسی از موضوعات مورد تقاضا انجمن از وزارت جهاد کشاورزی و دستگاه های مربوطه است.

رئیس انجمن صنفی گاوداران ایران با تاکید بر اینکه افزایش قیمت این دو نهاده قیمت تمام شده شیر را افزایش داده است، بیان داشت: هم اکنون هر کیلو گرم شیر با 80 تومان افزایش برای دامدارن بیش از 1380 تومان تمام می شود که بالاتر از قیمت قیمت خرید کارخانه های لبنی است.

به گفته مقدسی با در نظر گرفتن حاشیه سود منطقی برای دامداران باید هر کیلو شیر خام از آن ها یک هزار و 500 تومان خریداری شود.

به گزارش اقصاد آنلاین، افزایش قیمت تمام شده شیرخام به 1380 تومان در حالی است که طبق اعلام رئیس سازمان سازمان مرکزی تعاونی روستایی هم اکنون در طرح خرید حمایتی هر کیلو شیر خام از دامداران 1300 تومان خریداری می شود.